چهارشنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۰۴
آخرین وضعیت خسرو سینایی

حال نامساعد کارگردان معروف بر اثر ابتلا به کرونا+جزییات

آخرین وضعیت خسرو سینایی
کارگردان سینمای ایران و مستندساز پیشکسوت به دلیل ابتلا به کرونای نوع شدید در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شد.

به گزارش تیتربرتر؛ خسرو سینایی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران یک ماهی است که در بستری بیماری است و یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته است. در حالی که از رنج بیماری کهنه خلاص شده بود به یکباره با ابتلا به کرونا دوباره در بیمارستان بستری شد.

وی به دلیل ابتلا به کرونا، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیراعلم بستری شده است. او به دلیل عفونت ریه، زیر دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) قرار گرفته است.

آخرین وضعیت خسرو سینایی در بیمارستان

حبیب احمدزاده نویسنده، فیلمنامه‌نویس و مستندساز با انتشار متنی کوتاه در فضای مجازی از ابتلای خسرو سینایی کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران به ویروس کرونا خبر داد.

احمدزاده در این متن آورده است:

«هرگز دوست ندارم از هیچکس چنین درخواست دردمندانه‌ای داشته باشم. ولی اکنون به دعای خیر شما عزیزان دل، برای دوست گرانقدر و انسان شریف و برادر بزرگوارم جناب استاد خسرو سینایی به خالصانه‌ترین شکل محتاجم. واقعاً مگر سینمای ایران چند مرد کهن اینچنینی دارد؟ او اکنون به واسطه عفونت توامان ریه و نیز بیماری کرونا در بخش ویژه بیمارستان امیر اعلم از دیروز بستری است و تحت تنفس کمکی با دستگاه ونتیلاتور است. همگی از ته دل برای بهبودش با هر زبانی دعا کنیم.»

آشنایی با خسرو سینایی

آشنایی با خسرو سینایی
آشنایی با خسرو سینایی

خسرو سینایی متولد 29 دی 1319 در ساری است. وی فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است.

سینایی از سال ۱۳۴۶ در وزارت فرهنگ و هنر و از سال ۱۳۵۲ در تلویزیون ایران شروع به کار کرد. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم زنده باد ... آغاز کرد.

سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته است.

همچنین سینایی نامی برجسته در فیلم مستند و فیلم داستان مستند است که آثار بسیار در این زمینه برجای نهاده و شاگردان بسیار تربیت کرده است، سینمای ایران و فیلم مستند ایران به او مدیون است. سینایی مترجم و داستان‌نویس و شاعر حساس و خوبی است.چندین اثر ارزشمند از او در این زمینه‌ها منتشر شده است، موسیقیدان است و مهارتی در نواختن آکاردئون داشت که وقتی به دلیل مشکل کمر از نواختن آن بازماند بسیار ملول و متاسف بود.

زندگی خصوصی خسرو سینایی

زندگی خصوصی خسرو سینایی
زندگی خصوصی خسرو سینایی

همسر خسرو سینایی بانوی نقاش مجارستانی‌تبار ایرانی به نام گیزلا وارگا سینایی است. وی در اروپا و پس از یک کنسرت موسیقی با خسرو سینایی آشنا شد، با او ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۷ همراه شوهرش به ایران آمد و قریب ۴۰ سال است که مشغول فعالیت هنری است.

وی از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۲ در مدارس وابسته به سفارت آلمان مشغول تدریس بود و سال ۱۳۸۰ موفق به عضویت در انجمن هنرمندان نقاش ایران و گروه هنری دنا شد. ش

رکت در نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در ایران، پاکستان، ترکیه، اروپا، آمریکا، کانادا، چین و دبی از دیگر فعالیت‌های این بانوی هنرمند است.

کارنامه هنری خسرو سینایی

کارنامه هنری خسرو سینایی
کارنامه هنری خسرو سینایی

خسرو سینایی فعالیت سینمایی خود را در سال 1358 با کارگردانی فیلم «زنده باد ...» آغاز کرد. سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز برعهده داشته است. او در سال 1384 فیلم کوتاه «فرش، اسب، ترکمن» از مجموعه فرش ایرانی را کارگردانی کرد.

جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه،گفت‌وگو با سایه، عروس آتش،کوچه پاییز، در کوچه‌های عشق، یار در خانه و مرثیه گمشده از جمله دیگر آثار اوست. 

خسرو سینایی کارگردانی بیش از ۱۰ فیلم مستند و داستانی را در کارنامه خود دارد. «عروس آتش» مطرح‌ترین فیلم کارنامه این کارگردان ۸۰ ساله سینمای ایران است که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را نیز برای او به ارمغان آورد. کارگردانی «جزیره رنگین» در سال ۹۳ آخرین تجربه فیلمسازی سینایی در سینما بوده است.

افتخارات خسرو سینایی

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «عروس آتش» و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «هیولای درون» از جمله جوایزی است که خسرو سینایی کسب کرده است.

گردآورنده: علی عزیزی