دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۹:۱۵

علت اصلی افزایش مرگ و میر کرونا در ایران!

علت اصلی افزایش مرگ و میر کرونا در ایران!
در ادامه به بررسی افزایش مرگ و میر در کشورمان می پردازیم.

تیتربرتر؛ در ماه های خرداد و تیر ویروس کرونا تعدادی بیشتری از هموطنانمان را به کام مرگ کشانده است اما علت این افزایش مرگ و میر چیست؟

علت اصلی مرگ و میر کرونا در ایران در خرداد و تیر 99

علت اصلی مرگ و میر کرونا در ایران
علت اصلی مرگ و میر کرونا در ایران

 

  • فقط 50 درصد از مردم ایران از ماسک استفاده کردند.
  • ورود اجباری به بازار کار
  • تغییر جهش ویروس کرونا
  • کمک اهمیت دانستن ویروس کرونا در بین مردم
  • عدم رعایت فاصله اجتماعی
  • عدم رعایت بهداشت فردی در محیط شهر
  • شرکت در مراسمات عزا و عروسی

خطر کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟

پس از یک دوره کاهش نسبی آمار مبتلایان به کرونا، متأسفانه چند هفته ای است که با افزایش آمار مبتلایان، بالا رفتن تعداد بستری شده ها و مرگ و میر ناشی از کووید 19 مواجهیم و این مسأله نگرانی همه ی ما را نسبت به علت افزایش تکثیر ویروس کرونا در جامعه بیشتر کرده است. هر چند بسیاری از متخصصان عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل بالار فتن آمار می دانند.

دکتر طلعت مختاری آزاد، مسئول آزمایشگاه کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفتگو پرداخته و علت بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا را مورد بحث و بررسی قرار دادند؛

بیشتر بخوانید: مشکل اصلی کرونا با مردم ایران چیست؟!

افزایش آمار کرونا؛ تغییر ویروس یا رفتارهای اپیدمیولوژیک؟!

تغییر ویروس یا رفتارهای اپیدمیولوژیک؟!
تغییر ویروس یا رفتارهای اپیدمیولوژیک؟!

 

دکتر مختاری آزاد با بیان اینکه یکی از دلایل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا طی ماه اخیر، افزایش قدرت چسبندگی ویروس و در نتیجه تکثیر و انتقال بیشتر آن در جامعه بوده است، گفت: البته من با نظر برخی از اپیدمیولوژیست ها موافقم که می گویند افزایش ابتلا با  تغییر در رفتارهای اپیدمیولوژیک و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.

او خاطر نشان کرد: رفتن همه ی افراد به محل کار با وسایل نقلیه عمومی چون مترو و باز شدن مکان های عمومی چون رستوران ها، مکان های ورزشی و آرایشگاه ها و غیره همه ی این ها در بالا رفتن موارد مثبت کووید 19 مؤثر بوده اند، که طبیعتا با افزایش موارد مثبت، موارد بستری و مرگ و میر هم بیشتر می شود.

وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه جهشی که در ویروس اتفاق می افتد متلعق به تمام دنیاست نه تنها کشور ما، پس رفتارهای اجتماعی مانند رعایت نکردن فاصله فیزیکی، نزدن ماسک و نشستن دست ها به طور درست،  اثرگذاری بیشتری در پخش شدن ویروس و افزایش مبتلایان در سطح جامعه داشته است.

تأثیر باد کولر بر افزایش تکثیر ویروس کرونا

همچنین این استاد ویروس شناسی گفت: اینکه باد کولر باعث تکثیر ویروس می شود یا نه هنوز به طور علمی قابل اثبات نیست و نمی توان در مورد آن به طور دقیق نظر داد و به طور قطع همان رفتارهای اجتماعی عامل اصلی افزایش انتشار ویروس بوده است. 

رفتارهای  اجتماعی مانند عدم رعایت فاصله فیزیکی، نزدن ماسک و نشستن دست ها به طور درست،  اثرگذاری بیشتری در پخش شدن ویروس و افزایش مبتلایان در سطح جامعه داشته است.

مختاری آزاد با اشاره به اینکه تست کرونا فقط از افراد مشکوک به کرونا گرفته نمی شود، اضافه کرد: همه ی مردم تهران به مرکز ما مراجعه نمی کنند و من آمار مراکز آزمایشگاهی دیگر را ندارم. از طرفی ما براساس سیستم پایش نمونه می گیریم و ممکن است که افراد سالمی باشند که در ارگان های مختلف کار می کنند و درصد مثبت آن ها کم است.

افزایش دو برابری تست های مثبت کرونا نسبت به ماه های اول شیوع

او اظهار داشت: وقتی آمار را به طور کلی با ماه های اول مقایسه می کنم درصد تست های مثبت بیشتر شده است مثلا در یک مقطع زمانی به زیر ده درصد تست مثبت رسیدیم و الان دو برابر شده و تقریبا 20 تا 30 درصد تست مثبت داریم. روزهای مختلف هم آمار فرق دارد و برخی مناطق قرمز است. البته نه تنها در تهران بلکه در تمام شهرها آمارها نوسان دارد.

وی در خصوص کمبود کیت های آزمایشگاهی هم گفت: فعلا با کمبود کیت مواجه نبوده ایم و وزارت بهداشت هر زمان نیاز داشتیم کیت برایمان تهیه کرده است.

کرونا را جدی تر بگیرید تا به آرامش نسبی برسیم

علت اصلی افزایش مرگ و میر کرونا در ایران!
علت اصلی افزایش مرگ و میر کرونا در ایران!

 

مختاری آزاد بیان کرد: متأسفانه وقتی بیماری مسری طولانی  می شود همه ی کادر درمان از جمله نیروهای آزمایشگاه هم خسته می شوند و در مرکزی که ما مشغول کار هستیم، حدود 10 نیروی داوطلب فعال داریم که دلسوزانه با ما همکاری می کنند.

درصد تست های مثبت نسبت به ماه های اول بیشتر شده است، مثلا در یک مقطع زمانی به زیر ده درصد تست مثبت رسیدیم و الان دو برابر شده و تقریبا 20 تا 30 درصد تست مثبت داریم. 

ما از مردم می خواهیم که توصیه های وزارت بهداشت را جدی تر بگیرند و تا زمانی که لازم نیست از خانه خارج نشوند و فقط در صورت ضرورت حتی به خرید بروند تا انشاالله هر چه زودتر به یک آرامش نسبی در جامعه برسیم.

گردآورنده : راضیه ایوبی