شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۰۳
افزایش 65 درصدی حقوق فرهنگیان

جزییات استخدام معلم در مرداد ماه 99

افزایش  65 درصدی حقوق فرهنگیان
وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی خود برای سالتحصیلی جدید قصد دارد در مرداد ماه 28 هزار معلم استخدام کند.

به گزارش تیتربرتر؛ استخدام معلم یکی از مهمترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش در سال جاری برای جبران کمبود 197 هزار نیرو است به ویژه در سالتحصیلی جدید که به دلیل شیوع کرونا و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی ظرفیت استقرار دانش آموزان در کلاس های درس کمتر می شود و تعداد کلاس ها افزایش می یابد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی دستخط با ابراز اینکه "کرونا تأثیرات گسترده بر بخش‌های مختلف کشور داشت و در  آموزش و پرورش مهمترین مأموریت ما مبنی بر ارائه کیفی و عادلانه آموزش را به مخاطره انداخت"، اظهار کرد: نمی‌دانستیم تعطیلی‌ها تا چه‌زمانی ادامه دارد بنابراین باید آماده می‌شدیم چون آموزش نمی‌توانست تعطیل شود.

وی افزود: نخستین کاری که انجام دادیم این بود که از صدا و سیما کمک خواستیم و در کمتر از یک هفته کلاس‌های تلویزیونی دایر و بیش از  دوهزار برنامه اجرا و از آنها استقبال شد به‌گونه‌ای که برخی برنامه‌ها تا 27 میلیون بار دان‌لود شد و روزانه 36 برنامه آموزشی از طریق شبکه‌های تلویزیونی ارائه می‌شد.

راهکارهای جبران مشکل کمبود معلم

راهکارهای جبران مشکل کمبود معلم
راهکارهای جبران مشکل کمبود معلم

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی انسانی بیان کرد:  197 هزار نیرو کم داریم, سالانه 40 تا 60 هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند که البته 20 هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند، 28 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها استخدام خواهند شد که احتمالاً فراخوان آن مردادماه ارائه می‌شود و پس از قبولی در آزمون در دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان شرکت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: فرهنگیان بازنشسته می‌توانند ادامه همکاری داشته باشند و اجازه داریم یک‌سوم زمان آنها را با یک‌سوم قیمت خریداری کرده و آنها را به کلاس درس بیاوریم، 100 هزار نفر پیرامون آموزش و پرورش به‌صورت حق‌التدریس و  آموزشیاران نهضت سوادآموزی کار می‌کردند و اجازه دارند به‌صورت حق‌التدریس با ما همکاری کنند البته اجازه نداریم نیروهای حق‌التدریس جدید جذب کنیم.

وی گفت: طی 10 سال گذشته 48.5 درصد از نیروهای جذب‌شده در آموزش و پرورش از مسیر دانشگاه فرهنگیان نبود، ما در قبال نیروهایی که کار کرده بودند تعهد استخدام نداشتیم اما سال 88 مجلس قانونی تصویب کرد که بیش از 11 بار تاکنون اصلاح شده و این اصلاح بی‌سابقه است و هر بار دامنه آن گسترده‌تر شده است، روز اول که قانون مصوب شد قرار بود 60 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شوند و تا امروز 197 هزار نفر از این طریق استخدام شده‌اند و 100 هزار نفر دیگر نیز باقی مانده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در طی ده سال گذشته ۴۸.۵ درصد از نیرو‌هایی که جذب کردیم از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب نشده‌اند؛ از سوی دیگر آنها هم محق هستند؛ به هر حال عده‌ای نیرو سال‌ها زحمت کشیدند و کار کردند و توقع دارند. قانوناً در قبال آنها تعهدی نداشته‌ایم، ولی این تعهد بعداً ایجاد شده است. از سال ۸۸ قانونی را مجلس تصویب کرده که به نظر من در حوزه تقنین شاید بی‌سابقه باشد، که بیش از ۱۱ بار این قانون اصلاح شده است. هر بار دامنه آن گسترده‌تر شده است.

وی تصریح کرد: روز اولی که این قانون تصویب شد بنا بود از طریق این قانون ۶۰ هزار نفر استخدام شوند که به صورت حق التدریس پیرامون آموزش و پرورش بوده‌اند و تاکنون ۱۹۷ هزار نفر از این‌ها استخدام شده‌اند و الان حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر باقی مانده‌اند.

افزایش  65 درصدی حقوق فرهنگیان

افزایش  65 درصدی حقوق فرهنگیان
افزایش 65 درصدی حقوق فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش حقوق فرهنگیان گفت: افزایش حقوق فرهنگیان به‌طور متوسط بیش از 65 درصد بود یعنی ممکن است برخی کمتر از این رقم را دریافت کرده‌ باشند، وقتی این را می‌گویم برخی شاید فکر کنند کار بزرگی برای فرهنگیان کردیم اما تازه حقوق آنها را به حقوق سایر کارمندان رسانده‌ایم یعنی میانگین حقوق فرهنگیان از سه‌میلیون و 700هزار تومان به 6میلیون و 100هزار تومان رسیده است آنهایی که از 50 درصد قانون مدیریت خدمات کشوری هیچ مبلغی را دریافت نکرده بودند مانند کارکنان اداری آموزش و پرورش 50 درصد به حقوق آنها اضافه شود و آنهایی که قبلاً بخشی از این 50 درصد را گرفته بودند به‌میزانی که باقی مانده بود از افزایش حقوق بهره‌مند شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا خودتان به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش از این سطح حقوق راضی هستید؟" بیان کرد: در مورد کار معلمی نمی‌توان درباره حقوق آن صحبت کرد. هرچقدر که بتوانیم خدمات بهتر و مؤثرتری بدهیم استقبال خواهیم کرد، اما در مقایسه اتفاقاتی که در طول سال گذشته رخ داده، من فکر می‌کنم قاطبه فرهنگیان عزیز رضایت نسبی دارند و به ما هم منعکس کرده‌اند.

حاجی‌میرزایی درباره وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: سال‌ها است که آموزش و پرورش بیمه خود را به‌روش صندوقی انجام می‌دهد یعنی یک حق بیمه‌ای را کارکنان آموزش و پرورش بابت بیمه تکمیلی‌شان می‌پردازند و این در صندوق بیمه آتیه‌سازان قرار می‌گیرد و هزینه‌ها را متناسب با آن پرداخت می‌کنند. کاری که امسال انجام دادیم، هم تعداد مراکز خدمات را افزایش دادیم و هم تعداد خدمات را افزایش دادیم و هم زمان دریافت پول را؛ اما همچنان من رضایت ندارم و فکر می‌کنم یکی از جا‌هایی که باید در مورد فرهنگیان تلاش بیشتری شود حوزه بیمه است.

وزیر آموزش و پرورش درباره اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان متذکر شد: متأسفانه این موضوع به اعتماد عمومی آسیب رساند و ان‌شاءالله به کار کسانی که کوتاهی کردند رسیدگی می‌شود و قطعاً مجازات می‌شوند و واقعاً مربوط به آموزش و پرورش نبود، بانکی بود که ما بخشی از سهامدار آن بودیم، بانک تخلفاتی کرده که ما هم تبعات آن را پس می‌دهیم و فکر می‌کنم این تخلفات بانک مربوط به قبل از 92 است.

حمایت از معلمان مدارس غیردولتی

حاجی‌میرزایی درباره وضعیت مدارس غیرانتفاعی و در واکنش به این جمله که «برخی جا‌ها به یک تجارتخانه تشبیه می‌شود. معلمینی را با کمترین قیمت بکارگیری می‌کنند تا بیشترین سود را مدرسه ببرد»، اظهار کرد: چون من هم اطلاعاتی درباره این مدارس و هم درباره خرید خدمات آموزشی دارم که می‌پذیرند منطقه‌ای را معلم ببرند تا تدریس کند، به نحوی موجب استثمار معلم در نهایت می‌شود.

وی اضافه کرد: معلم ناگزیر است تدریس کند و پولی که دریافت می‌کنند، چون پول مستمر نیست، ممکن است ۲۵ درصد دریافت کند و بقیه آن را تا آخر سال می‌رود و آن را خرج اداره واحد آموزشی می‌کند یا بیمه کسانی که بکارگیری شده‌اند، می‌شود و پولی برای آن باقی نمی‌ماند که به معلمان حقوق بدهد؛ بنابراین برخی از اینها با حقوق خیلی کمی کار می‌کنند. ما این امر را توقف دادیم. باید اهلیت کسانی که وارد این حوزه می‌شود ثابت شود و باید ضمانت‌هایی داشته باشد که حقوق معلم تا پایان سال رعایت شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره معلمان مدارس غیرانتفاعی گفت: یکی از ۲۵ بسته تحولی ما تحول در معلمان مدارس غیردولتی است که طراحی کرده‌ایم تا تحت آموزش‌های خاصی قرار گیرند و کنترل شوند. از نظر حمایت‌های حقوقی هم پیگیر هستیم.

استثمار معلمان در خرید خدمات آموزشی

وی درباره تبدیل مدارس غیردولتی به بنگاه تجاری متذکر شد: چون من هم اطلاعاتی درباره این مدارس و هم درباره خرید خدمات آموزشی دارم که می‌پذیرند به منطقه‌ای معلم را ببرند تا تدریس کند در نهایت به‌نحوی موجب استثمار معلم می‌شود. معلم ناگزیر است تدریس کند و پولی که مؤسس دریافت می‌کنند، چون پول مستمر نیست، ممکن است 25 درصد دریافت کند و بقیه آن را تا آخر سال می‌رود و آن را خرج اداره واحد آموزشی می‌کند یا بیمه کسانی که به‌کارگیری شده‌اند، می‌شود و پولی برای آن باقی نمی‌ماند که به معلمان حقوق بدهد؛ بنابراین برخی از این‌ها با حقوق خیلی کمی کار می‌کنند. ما این امر را توقف دادیم. باید اهلیت کسانی که وارد این حوزه می‌شود ثابت شود و باید ضمانت‌هایی داشته باشد که حقوق معلم تا پایان سال رعایت شود.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه 11 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، بیان کرد: ما قانون داریم چند وقت قبل یکی از مدارس غیردولتی با من تماس گرفت که ناظر مقیم گذاشته‌اند و مزاحمت برای ما ایجاد می‌کند، وقتی تماس گرفته و علت حضور ناظر مقیم را پرسیدم گفتند که مدرسه تخلف کرده بنابراین ناظر مقیم آن‌جا گذاشته‌ایم.

گردآورنده: مریم توکلی