جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱

مشکل اصلی کرونا با مردم ایران چیست؟!

مشکل اصلی کرونا با مردم ایران چیست؟!
کرونا در در چند ماه اخیر با تمام تلاش کادر پزشکی و زحمات بی وقفه شان همچنان می تازد و روزانه گروهی از مردم را به کام مرگ می کشاند.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کرونا همچنان دشمن شماره یک انسان ها است اما بسیاری از کشورها و مردم این خطر را جدی نمی‌گیرند. چنانچه مردم به اندازه کافی مراقب و محتاط نباشند، پاندمی کرونا می‌تواند "بدتر و بدتر و بدتر شود" و وضعیت در آینده نزدیک عادی نخواهد شد.

چرا کرونا در کشورمان جا خوش کرده؟

چرا کرونا در کشورمان جا خوش کرده؟
چرا کرونا در کشورمان جا خوش کرده؟

 

اکنون شمار افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در سراسر جهان رو به افزایش است. بیش از ۱۳ میلیون نفر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و بیش از ۵۷۱ هزار نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده اند، در ایران نیز هر ۶ دقیقه یک نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند.

بسیاری از پزشکان هشدار می دهند که کرونا به همه ما نزدیک تر از آن چیزی است که فکر می کنیم، موج اپیدمی این ویروس از هفته های گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد.

آنان بر این باورند که رعایت اصول بهداشتی استفاده از ماسک، رعایت فاصله فردی و اجتماعی و شست وشوی مرتب دستها مهمترین راه عدم ابتلا به کرونا است.

امیرمحمد صادقی متخصص بیماریهای عفونی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: کرونا در برخی افراد علائم خفیفی داشته و در بعضی دیگر شدید بوده و بروز می یابد، همه مردم باید مراقب سلامتی خود باشند بطوریکه مرتب دست های خود را به صورت کامل با آب و صابون بشویند یا با محلول های  ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنند، استفاده از محلولهای ضدعفونی کننده، ویروس های روی دست ها را از بین می برند، فاصله ایمن را در اجتماعات حفظ کرده و از کسی که سرفه و عطسه می کند، دست کم یک متر فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: زمانی که فردی سرفه و عطسه می کند قطره های ریزی از دهان و بینی او به اطراف پاشیده می شود که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر فاصله با آن فرد خیلی نزدیک باشد، ممکن است این قطره های حاوی ویروس کرونا استنشاق شود، به چشم ها، بینی و دهان خود دست نزنید و دست ها در تماس با سطوح مختلف ممکن است به ویروس ها آلوده شده باشند. دست های آلوده می توانند ویروس را به چشم ها، بینی و دهان منتقل کنند. از این راه ها ویروس می تواند وارد بدن شده و بیمار شوید.

چرا کرونا همچنان قربانی می گیرد؟

چرا کرونا همچنان قربانی می گیرد؟
چرا کرونا همچنان قربانی می گیرد؟

 

وی افزود: بهداشت تنفسی را رعایت کنید، بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است و بعد از سرفه و عطسه بلافاصله دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.

این پزشک با بیان اینکه اگر احساس بیماری می کنید در خانه بمانید، اضافه کرد: اگر تب دارید و سرفه می کنید و به سختی نفس می کشید، زودتر تماس گرفته و پیگیر مراقبت های پزشکی باشید و به توصیه های مسوولا  بهداشت و سلامت در محل زندگی  خود، عمل کنید.

صدیقه نادری متخصص بیماریهای عفونی نیز در این زمینه گفت: کووید ۱۹ از خانواده ویروس ها که به آنها کروناواردای گفته می شود، است وهیچ دستورالعمل پزشکی خاصی برای درمان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد و اگر نشانه های بیماری در افراد ظاهر شد حتما با مراکز بهداشتی تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی، به طور خاص در منزل و جایی که کودکان کمتر از هفت سال و کودکانی که بر روی زمین بازی می کنند باید در نظر گرفته شود، افزود: استفاده طولانی مدت از ماسک های پزشکی می تواند ناراحت کننده باشد، با این حال منجر به مسمومیت با CO۲ و همچنین کمبود اکسیژن نخواهد شد و هنگام استفاده از این ماسک ها، باید این اطمینان را ایجاد کرد که در ابتدا حتما ماسک به اندازه صورت باشد و اینکه به اندازه کافی محکم به صورت بسته شده باشد اما در عین حال به افراد این اجازه را بدهد که به راحتی نفس بکشند.

نادری تصریح کرد: بیشتر کسانی که با نشانه های متوسط و ملایم به کرونا مبتلا می شوند می توانند با حمایت های مراقبتی و بهداشتی بهبود پیدا کنند، اگر فرد سرفه، تب یا نفس کشیدن خیلی سختی دارد فورا به پزشک و یا مراکز بهداشتی مراجعه کند.

وی گفت: اسپری کردن مواد شیمیایی سفید کننده یا دیگر موادگندزدا به بدن، نمی تواند را در برابر ویروس کووید ۱۹ حفاظت کند و حتی می تواند خطرناک باشد، نباید در محیط ها و شرایطی قرار گیرید که مواد شیمیایی سفید کننده و گندزدا به بدن شما اسپری شود. این مواد بسیار سمی بوده و اگر به داخل دهان شما وارد شوند می توانند سبب مسمومیت شده حتی سوزش و آسیب به پوست و چشم ها را نیز به همراه خواهد داشت.
نادری افزود: مواد سفید کننده و گندزداها باید با دقت و تنها برای گندزدایی سطوح استفاده شود و باید خارج از دسترس کودکان قرار گیرد.

آخرین آمار کرونا در ایران در 27 تیر

آخرین آمار کرونا در ایران در 27 تیر
آخرین آمار کرونا در ایران در 27 تیر

 

لاری در بیان آخرین آمارهای کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۵۲ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ نفر رسید.

به گفته لاری، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون ۲۳۲ هزار و ۸۷۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. در عین حال گفت: ۳۵۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون و ۹۸ هزار و ۹۸۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری درباره وضعیت استانهای قرمز هم گفت: استانهای آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران(آمل)، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی این را هم گفت که در استانهای کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و کردستان با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هموطنان شاهد روند نسبتا کاهشی در موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر هستیم.

اقدامات پیشگیری از کرونا تاثیر گذار است؟

در حال حاضر کارشناسان به مردم توصیه می‌کنند اقدامات لازم  برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را حتما مورد توجه قرار دهند از جمله اینکه به هیچ وجه قبل از حصول اطمینان درباره  تمیزی دستها، چشم‌ها، بینی یا دهان را لمس نکنند.

اما در کنار نظریه فصل گرما، اظهار نظر دیگری هم در این باره وجود دارد؛ برخی از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند هر اپیدمی دوران خود را دارد و پس از سپری این دوران، خاموش می‌شود.

طبق اظهارات یکی از آن‌ها در این باره، از آنجا که بیماری کرونا حالت پیشرونده دارد، یک اپیدمی پیشرو محسوب می‌شود، اما اپیدمی‌های پیشرونده در مدت زمان مشخص و تعریف‌شده‌ای افزایش می‌یابند و سپس به سطح ثابتی رسیده و در نهایت رو به خاموشی می‌گذارند. طبق برآوردی که این اپیدمیولوژیست انجام داده احتمالا طی سه تا چهار هفته پیش رو به روند کاهشی و خاموشی ویروس کرونا خواهیم رسید.

کووید ۱۹ با ویروس های دیگر چه فرقی دارد؟

به گفته کارشناسان کووید ۱۹ پدیده بسیار عجیب و غریب و غیر قابل درکی در دانش پزشکی نیست، اپیدمی‌ها می‌آیند و می‌روند. زیرا انسان به لحاظ بیولوژیک و طبیعت، مکانیزم‌های دفاعی و پیشگیرانه‌ای در برابر این بیماری‌ها دارد، اما تلاش برای یافتن رویکردی منطقی برای خاموش کردن اپیدمی‌ها ادامه خواهد داشت تا بتوان بار ناشی از این اپیدمی‌ها را به حداقل رساند.

حال باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه این پیش‌بینی‌ها که بر مبنای تجربه و دانش پزشکی است به وقوع می‌پیوندد. اما طبق اظهارات متخصصان، کرونا ویروس‌ها نسبت به گرما و حرارت ناتوان بوده و قدرت فعالیت ندارند.

واکسن کرونا به کجا رسید؟

واکسن کرونا به کجا رسید؟
واکسن کرونا به کجا رسید؟

 

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: با پایان موفقیت آمیز آزمایش‌های واکسن کرونا، روسیه از جمله کشور‌هایی است که به تولید نهایی و انبوه این واکسن بسیار نزدیک شده است.

وی با اشاره به آزمایش موفق واکسن کرونا و ترخیص داوطلبان دریافت این واکسن گفت: اکنون کار پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت روسیه این است که پس از حصول اطمینان کامل، نسبت به تولید واکسن اقدام کنند.

سخنگوی کرملین درباره موج دوم شیوع کرونا در روسیه گفت: در حال حاضر ما شاهد منحنی نزولی ابتلا به کووید-۱۹ هستیم و تعداد موارد روزانه ابتلا رو به کاهش است.

گردآورنده: آیدا رضایی