چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۱۴

فیلم| ماجرای بازیافت ماسک صحت دارد؟

فیلم| ماجرای بازیافت ماسک صحت دارد؟
انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر جمع‌آوری ماسک‌های کهنه و دست دوم و فروش آنها در بازار بعد از اتوکشی خبرساز شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ چند روزی است در فضای مجازی، پیامی درخصوص ماسک‌های دست دوم منتشر شده است و اعلام کردن از این به بعد ماسک‌ها را قیچی شده به سطل زباله بیندازیم تا زباله‌گردها نتوانند ماسک‌ها را دوباره بعداز شست‌وشو و اتو به مردم بفروشند.

در ادامه گزارشی از پیدا و پنهان موضوع ماسک های دست دوم را ببینید.

{flvremote}https://as11.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/cfa399c63fbe03f44e4150f2ca97c0cf23825690-480p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6ImUxMmIyNmQzZDIzOGE3OGZjMDBmN2NiOTFjNWU1OGRmIiwiZXhwIjoxNTk0ODE2ODg5LCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.MteKbbJv1XWn_Hld4Iw5sUchOC-W0r83MXvtpClmmco|https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/23825690-9995-b__605743511.jpg{/flvremote}

ماجرای بازیافت ماسک های دست دوم چه بود؟

ماجرای بازیافت ماسک های دست دوم چه بود؟
ماجرای بازیافت ماسک های دست دوم چه بود؟

از سوی دیگر حسن شمشادی خبرنگار سابق صداو سیما با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی در خصوص این فیلم می‌گوید: از دیروز در ده‌ها کانال و سایت خبری تصویری پخش شد از خرابه‌ای که در آن چند نفر مشغول جداسازی و بسته‌بندی ماسک بودند، همزمانی انتشار شایعه جمع‌آوری ماسک‌های استفاده شده از میان زباله‌ها توسط زباله گردها و فروش مجدد آنها پس از شستن و اطو کردن از سوی سودجویان هم باعث شد تا ضریب باورپذیری این تصاویر بالا برود.

با جستجوهای فراوان مشخص شد اینجا انبار یک کارگاه تولید ماسک بوده که شب عید فطر بر اثر گودبرداری غیر حرفه‌ای ساختمان مجاور که در حال تخریب برای ساخت بوده به طور کامل ویران شده است. تولید‌کننده ماسک‌ها از پیمانکار شکایت و درخواست پرداخت خسارت می‌کند. کارشناس می‌گوید برای برآورد خسارت نیاز به وجود ماسک‌‌های مدفون شده در آوار است.

به همین خاطر چند هفته پیش به سراغ ماسک‌های زیر خاک می‌روند و در حال جمع‌آوری و شمارش و بسته‌بندی آنها هستند که همسایه این ساختمان از آنها تصویر‌برداری می‌کند که گویا به تازگی در فضای مجازی انتشار می‌یابد و به تصور آن شایعه دست به دست می‌شود. این ساختمان در منطقه ۱۴ شهر تهران، خیابان پیروزی و محله مقداد قرار دارد.

چگونگی امحای ماسک های آلوده

چگونگی امحای ماسک های آلوده
چگونگی امحای ماسک های آلوده

هم اکنون این رویداد واکنش وزارت بهداشت و هشدار آنها را در پی داشته است. در این راستا رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت چگونگی امحای ماسک‌های استفاده شده از سوی مردم در سطح شهر، تاکید کرد که مردم به هیچ عنوان ماسک را از منابع نامشخص و دستفروشان خرید نکنند.

دکتر کیانوش جهانپور در واکنش به ویدئوهای منتشره در فضای مجازی مبنی بر جمع‌آوری ماسک‌های مصرف شده توسط زباله‌گردها و فروش دوباره آنها، گفت: چگونگی امحای ماسک‌های مصرف شده، بسیار مهم است. مردم دقت داشته باشند که ماسک‌های مصرف شده می‌توانند به نوعی زباله عفونی تلقی شوند، بنابراین چگونگی امحای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: امحای ماسک‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طبق پروتکل مربوطه بوده، به عنوان زباله عفونی با آنها برخورد می‌شود، ابتدا گندزدایی شده و سپس برای امحا توسط شرکت‌ها به مناطق مشخص حمل می‌شوند.

جهانپور در این باره افزود: در سطح شهرها خانواده‌ها دقت کنند با توجه به اینکه احتمال سوءاستفاده از ماسک‌های مصرف شده، وجود دارد، بعداز مصرف یا آن را به نوعی قیچی کنند یا طوری باشد که قابل استفاده مجدد نباشد، سپس آن را داخل کیسه فریزر قرار داده و در سطل‌های زباله بیندازند.

خرید ماسک از دستفروشان ممنوع!

خرید ماسک از دستفروشان ممنوع!
خرید ماسک از دستفروشان ممنوع!

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم حتما ماسک را از مراکز مجاز نظیر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی تهیه کنند. البته ماسک‌های خانگی و پارچه‌ای که در منزل تهیه شده نیز در کنترل و پیشگیری از بیماری بسیار تاثیر‌گذار است؛ این ماسک‌ها قابل شستشو بوده و افراد می‌توانند پس از هر بار مصرف آن را ضدعفونی و اتو کرده و مجددا استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مردم به هیچ عنوان ماسک را از منابع نامشخص و افراد دستفروش و پراکنده خرید نکنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه ماسک از هر واکسنی برای پیشگیری از کرونا موثرتر است، گفت: به طوری که استفاده از ماسک تا ۹۵ درصد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند. در این میان راه‌های پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ در همه دنیا چیزی به جز شست‌وشوی مداوم دست با آب و صابون، پرهیز از حضور در اجتماعات غیرضروری، فاصله‌گذاری فیزیکی دقیق و مهم‌تر از همه استفاده همگانی از ماسک به خصوص در هنگام حضور در اماکن عمومی نیست.

واکنش وزارت بهداشت به بازیافت ماسک‌ها

واکنش وزارت بهداشت به بازیافت ماسک‌ها
واکنش وزارت بهداشت به بازیافت ماسک‌ها

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی درباره شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش به مردم اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی ما در این زمینه این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جا‌هایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. قرار نیست از جا‌های غیرمطمئن ماسک بخریم. در فروردین ماه که ماسک کم بود نیز در کشور‌های دیگر این شایعه‌ها وجود داشت که ماسک‌ها را بازیافت کرده و اتو می‌کنند و می‌فروشند.

وی ادامه داد: بعد گفتند که این ماسک‌ها را آماده کرده و به ایران می‌فرستند که یکی از شایعه‌های عجیب بود؛ بنابراین موضوع بازیافت ماسک صحت ندارد.

ماسک ها را قیچی کنید!

با این حال اگر این گفته‌ها درست و بازیافت دوباره ماسک‌های استفاده شده و فروش آنها شایعه باشد یادآوری این نکته لازم و ضروری است که مردم باید خودشان ضامن سلامتی شان باشند و با رعایت نکات بهداشتی و امحای درست ماسک‌ها از خود در برابر بیماریها به ویژه کرونا محافظت کنند.

بنابراین در ابتدا باید ماسک‌هایشان را از مراکز مطمئن چون داروخانه‌ها تهیه کنند و سپس همانطور که گوشزد شد ماسک هایشان را بعد از استفاده با قیچی برش دهند سپس آن را در داخل کیسه فریزر بگذارند و در آخر هم آن را داخل سطل آشغال بگذارند.

از سوی دیگر مسئولان نیز باید نظارت و دقت خود را نسبت به این مسئله افزایش دهند تا سود جویان نتوانند فرصت را غنیمت بشمارند و با بازیافت مجدد ماسک‌های استفاده شده سلامت شهروندان را به خطر بیندازند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو