یکشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۱

نحوه دریافت سهام عدالت ورثه + جزئیات

نحوه دریافت سهام عدالت ورثه + جزئیات
سخنگوی سهام عدالت درباره نحوه دریافت سهام عدالت ورثه گفتگو کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ در پی صدور دستور آزادسازی سهام عدالت، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با راه‌اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت اقدام به ارائه جزئیات دارایی واقعی سهام عدالت مشمولان به‌تفکیک شرکت‌های بورسی و ارائه تعداد و ارزش هر سهم آن‌ها کرد.

ارزش سهام یک میلیونی عدالت 34 میلیون تومان شد؟

ارزش سهام در 22 تیر عدالت چقدر است
ارزش سهام در 22 تیر عدالت چقدر است

 

این سامانه بار دیگر در پایان معاملات چهارشنبه بِروزرسانی شده است و مشمولان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از آخرین  ارزش سهام عدالت خود که بر اساس قیمت‌های پایانی روز گذشته تهیه شده است آگاهی یابند.

لازم به ذکر است تنها کسانی که روش مالکیت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند می‌توانند جزئیات سهام خود را در سامانه استعلام مشاهده کنند.

بر اساس این گزارش کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است در پایان معاملات روز شنبه ۲۱ تیر ارزش سهام عدالتشان به ۱۷ میلیون و ۱۸ هزار و ۲۰۴ تومان رسیده است. این رقم در روز کاری قبل ۱۶ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۶۸ تومان گزارش شده بود که بر این اساس سود ۱۶۳ هزار تومانی طی معاملات شنبه عاید مشمولان سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی شده است.

نحوه دریافت سهام عدالت ورثه 

نحوه دریافت سهام عدالت ورثه 
نحوه دریافت سهام عدالت ورثه 

 

وراث فعلاً گواهی انحصار وراثت را از دادگاه صالحه دریافت کرده و صبر کنند تا ارتباط شرکت سپرده گذاری با قوه قضائیه به صورت مکانیزه ایجاد شود. طراحی ما به گونه‌ای است که نیاز به هیچ مراجعه حضوری نیست.

وی درباره افرادی که هنگام ثبت نام در سامانه کارگزاری‌ها خطای معتبر نبودن شماره تلفن همراه دریافت می‌کنند، گفت: این افراد با مراجعه به سایت sahamedalat.ir می‌توانند اطلاعات خودشان را تکمیل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این افراد در ثبت نام در سامانه سهام عدالت مشکلی برای ورود ندارند و تنها مشکلشان ثبت نام در سامانه کارگزاری هاست، افزود: اگر تنها هنگام ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری‌ها این خطا روی می‌دهد، سامانه آن کارگزاری ایراد دارد و آن فرد باید کارگزاری دیگری را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کند.

بی‌توجهی برخی کارگزاری های در بحث سهام عدالت

تاخیر در فروش و واریز پول سهام عدالت برای سهامدارانی که متقاضی فروش سهام خود هستند موجب اعتراض سهامداران نسبت به بسیاری از کارگزاری‌ها بانکی و غیربانکی شده است.

یکی از بانک‌هایی که مشتریان برای فروش سهام عدالت خود به آن مراجعه کرده‌اند، بانک شهر است که تاخیر در واریز پول سهام عدالت اعتراض مشتریان این سهام را به همراه داشته است.

مدیران بسیاری از کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی توضیحاتی درباره روند فروش و واریز سهام و علت تاخیر در انجام این امور می‌دهند، اما مدیران کارگزاری بانک شهر حاضر به پاسخگویی به مشکلات سهام عدالت مشتریان خود نیستند.

بیش از یک هفته از آغازبررسی مشکلات سهام عدالت از کارگزاری بانک شهر می‌گذرد، اما علی‌رغم این که مدیران این کارگزاری پس از این که به مدت یک هفته گزارش را به حالت تعلیق گذاشتند تا به سوالات سهامداران پاسخ دهند اما در نهایت بی‌توجهی و پاسخ ندادن به مشکلات سهامداران را در پیش گرفته‌اند.

شروع واریز پول سهام عدالت از طریق کارگزاری آگاه

شروع واریز پول سهام عدالت از طریق کارگزاری آگاه
شروع واریز پول سهام عدالت از طریق کارگزاری آگاه

 

کارگزاری آگاه یکی از بزرگترین کارگزاری‌های کشور است و برخی از سهامداران برای فروش سهام عدالت خود از طریق این کارگزاری اقدام کرده‌اند.

به گفته مدیر عامل کارگزاری آگاه، فروش سهام عدالت در این کارگزاری از روز چهارشنبه هفته گذشته از سر گرفته شده و در مجموع ۷۰ میلیارد تومان در دو روز کاری گذشته از سهام فروخته شده است که ۵۰ میلیارد تومان آن آماده واریز است.

اما علی‌رغم این که طبق رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار از کارگزاری‌های کشور در سال ۹۸، احتمالا تعداد زیادی از سهامداران فروش سهام عدالت خود را به کارگزاری آگاه واگذار کرده‌اند، نسبت به عملکرد این کارگزاری در فروش و واریز پول سهام معترض هستند.

طبق اظهارات پیشین مدیر عامل کارگزاری آگاه، این کارگزاری فقط در یک نوبت سهام عدالت سهامداران را فروخته است؛ به گفته وی، در روز ۱۸ خرداد ماه اولین فروش را انجام شده و پس از دریافت لیست سهامداران که حدود ۴۹ هزار نفر بودند وجه آن را در روز چهارم تیر ماه واریز شده است و پول حدود ۴۰ نفر از آنها به علت نقص در اطلاعات حساب برگشت خورد.

رونمایی رسمی از سامانه احراز هویت الکترونیکی بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۹میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، اظهار کرد: به عبارتی ۳۰ میلیون نفر روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند. روز گذشته در شورای عالی بورس آیین‌نامه شیوه مدیریت سهام عدالت نهایی شد. سهامی که باقی مانده به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل می‌شود. قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های ابتدای تیرماه خواهد بود و هیات مدیره شرکت‌ها باید اقدامات بورسی شدن را پیگیری کنند تا قابلیت معامله پیدا کنند.

قالیباف درمورد شرکت‌های غیربورسی موجود در پرتفوی سهام عدالت نیز توضیح داد: برای این شرکت‌ها یک هلدینگ ملی تشکیل و همه مشمولین سهام عدالت سهام‌دار این هلدینگ می‌شوند. سپس این هلدینگ بورسی خواهد شد.

مطالب مرتبط: نتیجه پرداخت پول فروش سهام عدالت چه شد؟

راه اندازی سیستم معاملات با همکاری دانشگاه تهران

وی در ادامه با اشاره به اختلالات هسته معاملات اظهار کرد: قراردادی با دانشگاه تهران برای طراحی یک سیستم امضا شده است که تا آخر سال رونمایی می‌شود. همچنین راه اندازی سیستم پس از معاملات ملی دنبال شده و قرار بود با نخستین ETF دولت به بهره برداری برسد، اما این اتفاق نیوفتاد و امیدواریم با ETF بعدی بهره برداری شود و به سیستم پس از معاملات مهاجرت کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان بورسی می‌شوند

قالیباف از پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه خبر داد و گفت: ورود شرکت‌هایی مانند دیجی کالا، تپسی و... به بازار سرمایه نزدیک است. البته نیاز به اصلاحاتی دارد و اصلا شاید قوانین جدیدی مطابق با این شرکت‌ها تدوین شود.

گردآورنده: علی اکبر رضایی