یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ۲۰:۲۵

تفاوت ماسک پارچه ای با ماسک n95!

تفاوت ماسک پارچه ای با ماسک n95!
با شرایطی که در این روزها پیش آمده و ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده ماسک زدن یکی از راه های جدی پیشگیری از ویروس کرونا شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس این تحقیقات ماسکی که با استفاده از این پارچه‌ها و با ابعاد و دوخت مناسب تولید شده باشد،‌ قادر است ذرات معلق در هوا را به نحو مطلوب فیلتر کند.

راه های پیشگیری از کویید 19

راه های پیشگیری از کویید 19
راه های پیشگیری از کویید 19

 

سعید کلانتری، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ،‌ درباره «ویروس کرونا و را‌ه‌های پیشگیری و درمان آن»، اظهار داشت: همه بیمارانی که دچار کرونا می‌شوند لزوماً بیماری شدیدی نمی‌گیرند بلکه درصدی از این بیماران هستند که دچار بیماری شدید می‌شوند؛ در نتیجه بسیاری از افراد ممکن است علائمی همچون یک سرماخوردگی ساده داشته باشند.

وی  ادامه داد: افرادی که علائم بیماری دارند باید در خانه استراحت کنند و اگر مجبور به حضور در بیرون خانه هستند، این بیماران باید از ماسک‌های معمولی استفاده کنند؛ البته اگر 4 تا 5 ساعت ماسک را استفاده کردیم و ماسک خیس شد، باید تعویض شود.

کلانتری با بیان اینکه زمانی که در جامعه درصد شیوع ویروس کرونا بالا نیست، لازم نیست همه افراد ماسک استفاده کنند، گفت: برای نمونه وقتی در شهر ووهان چین شیوع کرونا بالا رفت آن موقع افراد سالم هم ماسک می‌زدند؛ چرا که تعداد افراد بیمار در چنین شرایطی زیاد می‌شود اما افراد سالم در تماس‌های معمولی و حضور در خیابان‌ها نیاز به ماسک ندارند.

کدام ماسک ها ضدکرونا هستند؟

کدام ماسک ها ضدکرونا هستند؟
کدام ماسک ها ضدکرونا هستند؟

 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره ضرورت استفاده از ماسک‌های فیلتردار خاطرنشان کرد: ماسک N95 برای افرادی است که می‌خواهند بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا را ویزیت کرده و اقدامات درمانی انجام دهند؛ در نتیجه لزومی ندارد که همه افراد ماسک N95 بزنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا فردی که مبتلا به کروناست، حتماً باید در بیمارستان بستری شود؟»، گفت: کرونا می‌تواند خفیف، متوسط و شدید باشد. در هنگامی که نوع خفیف وجود داشته باشد پزشک آن را تشخیص داده و به بیمار هشدار می‌دهد که علائم مهم بوده و اگر آن را مشاهده کرد، باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و در غیر این صورت در خانه استراحت کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که «مهمترین نشانه‌های بالینی ابتلا به کرونا چیست؟»، گفت: علائم بالینی کرونا تفاوتی با آنفلوآنزا ندارد؛ مانند تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، آبریزش بینی و علائم گوارشی که ممکن است فرد مبتلا داشته باشد. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی زمانی که فرد این علائم را دارد، باید دقت بیشتری کند.

کلانتری با تأکید بر اینکه تنها موارد شدید ابتلا به کرونا نیاز به مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان دارند، گفت: عطسه کردن، میزان زیادی از ویروس را در فضا منتشر می‌کند؛ در نتیجه باید هنگام عطسه کردن از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنیم و پس از آن دستمال را دور انداخته و در جیب خود قرار ندهیم؛ البته اگر دسترسی به دستمال نبود، باید هنگام عطسه و سرفه کردن از قسمت آرنج لباس خود استفاده کنیم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره ابتلای کودکان به  ویروس کرونا ، بیان داشت: به لحاظ آماری تاکنون کودکان کمتر به ویروس کرونا مبتلا شدند اما به لحاظ علمی علت آن هنوز مشخص نیست و نیاز به زمان دارد؛ ضمن اینکه نوع مراقبت کودکان با افراد بالغ در مقابل ویروس کرونا تفاوتی ندارد و آنها نیز باید موارد یاد شده را رعایت کنند.

وی درباره اینکه آیا مردم در مترو و وسایل حمل و نقل عمومی باید حتما از ماسک استفاده کنند، ابراز داشت: این بستگی به میزان شیوع کرونا در جامعه دارد، اگر شیوع این بیماری بالا برود باید در مکان‌های شلوغی مانند مترو و اتوبوس از ماسک استفاده کنیم.

کلانتری  متذکر شد: نکته مهم این است که در صورت نیاز نیز مردم تنها باید از ماسک‌های معمولی استفاده کنند و نیاز به استفاده از ماسک‌های N95 ندارند؛ البته باید هر 4 تا 5 ساعت یکبار و هرزمانی که احساس کردند ماسک خود خیس شده‌ است، آن را تعویض کنند.

بیشتربخوانید: فیلم| ابتلا به کرونا در شب بیشتر است یا روز؟

آیا ماسک های بدون فیلتر دربرابر کرونا مقاوم هستند؟

آیا ماسک های بدون فیلتر دربرابر کرونا مقاوم هستند؟
آیا ماسک های بدون فیلتر دربرابر کرونا مقاوم هستند؟

 

محققان با استفاده از ذرات معلق با قطر بین ۱۰ نانومتر تا ۶ میکرومتر، قابلیت انواع مختلف پارچه‌ها را در فیلتر کردن ذرات معلق مورد ارزیابی قرار دادند. محققان در این آزمایش ذرات معلق با جریان هوایی مشابه آن‌چه در حالت عادی از دم و بازدم انسان ایجاد می‌شود، به جریان درآوردند و ابعاد ذرات معلق درهوا را قبل و بعد از عبور از بافت هر نوع پارچه اندازه‌گیری کردند.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد یک لایه پارچه کتانی که به همراه دولایه پارچه شیفون دوخته شده است، قادر است بین ۸۰ تا ۹۹ درصد از ذرات معلق در هوا را بسته به اندازه این ذرات فیلتر کند. این میزان کارآیی مشابه مواد مورد استفاده در ساخت ماسک‌های N۹۵ است. جایگزین کردن شیفون با ابریشم طبیعی یا استفاده از پارچه نمدی که از جنس پنبه و پلی‌استر حلاجی شده است، نتایج مشابهی را به دست می‌دهد.

به گفته محققان پارچه‌ای مانند کتان که دارای بافت فشرده‌ای است، عملکردی مانند یک سد فیزیکی دارد؛ در حالی که ابریشم طبیعی یا انواعی از پارچه شیفون به دلیل داشتن بار الکتریکی استاتیک، عملکردی مانند یک مانع الکترواستاتیکی دارند. علاوه بر این، دوخت ماسک به‌گونه‌ای که فاصله آن با پوست صورت در تمام نقاط به حداقل برسد، تاثیر قابل توجهی در افزایش کارآیی ماسک‌های خانگی دارد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

گردآورنده: علی اکبر رضایی