جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۹ ۱۹:۵۹

غوغای سرمربی گری ژاوی در بارسا

غوغای سرمربی گری ژاوی در بارسا
ژاوی هرناندز بازیکن سابق بارسلونا و السد قطر هدایت آبی اناری ها را به عهده گرفت.

به گزارش تیتربرتر: بنا به ادعای چند نشریه اسپانیایی ژاوی هرناندس پیشنهاد باشگاه بارسلونا برای سرمربیگری را پذیرفته است این اسطوره بارسلونا برای هدایت این تیم به زودی به جمع آبی‌واناری‌ها خواهد پیوست.

بازگشت ژاوی به نیوکمپ

بازگشت ژاوی به نیوکمپ
بازگشت ژاوی به نیوکمپ

نشریه «موندو دپورتیوو» چاپ کاتالونیا با انتشار گزارشی مدعی شد ژاوی هرناندز پیشنهاد باشگاه بارسلونا برای سرمربیگری آبی‌واناری‌ها را پذیرفته است و با پایان فصل جاری، مأموریتش را در این باشگاه آغاز خواهد کرد.

روند نه‌چندان خوبی که بارسلونا با کیکه ستین در پیش گرفته، باعث نارضایتی مدیران این باشگاه کاتالونیایی شده و آنها را از همین حالا به این فکر واداشته تا سرمربی خود را تغییر دهند. در همین راستا آنها که در ماه ژانویه هم مذاکراتی با ژاوی داشتند، در نهایت موفق شدند موافقت اسطوره باشگاه را برای قبول هدایت بارسا بگیرند.

کیکه ستین که در ماه ژانویه جانشین ارنستو والورده شد، تیم تحت‌هدایتش در حال حاضر صدر جدول رده‌بندی لالیگا را به رئال مادرید واگذار کرده و گفته می‌شود ستاره‌های بارسا هم رابطه خوبی با او ندارند.

ژاوی 40 ساله هم که بین سال‌های 1998 تا 2015 برای تیم اصلی بارسلونا بازی می‌کرد، پیش از این بارها از رویایش برای سرمربیگری این تیم سخن گفته است. او از سال 2019 در اولین تجربه سرمربیگری‌اش هدایت السد قطر را برعهده دارد.

مطالب مرتبط: جولان کرونا در تیم فولاد خوزستان

ژاوی به آرزویش رسید

ژاوی به آرزویش رسید
ژاوی به آرزویش رسید

مدت ها پیش ژاوی بعد از خداحافظی از مستطیل سبز و در ابتدای شروع کار مربی گری گفته بود: باید ابتدا راه رفتن را یاد بگیرم تا بتوانم دویدن را آغاز کنم. هدف نهایی من، سرمربیگری در بارسلوناست اما قبل از آن باید چیزهای زیادی یاد بگیرم و تجربه به دست بیاورم تا بتوانم به این موضوع فکر کنم. ایده‌های زیادی دارم که می‌خواهم به بازیکنان آینده خود منتقل کنم. بازی فوتبال را می‌توان به شیوه‌های متفاوتی انجام داد اما همیشه طرفدار سبک و رویکرد بارسلونا بوده‌ام. شیوه‌ای که در آن بازی را کنترل می‌کنید و مالکیت توپ را به دست می‌آورید؛ وقتی مربی شوم به همین سبک کار خواهم کرد.

در دوران کودکی وقتی تازه در آغاز راه بودم، فکر نمی‌کردم که چنین دوران حرفه‌ای موفقیت آمیزی در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا در انتظارم باشد. در بهترین زمان ممکن پس از قهرمانی در جام حذفی اسپانیا، لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا را ترک کردم. حالا زمان آن رسیده که کفش‌هایم را بیاویزم. دوران حرفه‌ای طولانی داشتم و حالا به فکر آینده هستم. خوش شانس بودم که در دوران بازی با مربیان بزرگی مانند آراگونس، گواردیولا، انریکه و فن خال کار کردم. گواردیولا و آراگونس بیش از بقیه روی فوتبال من تاثیرگذار بودند. به نظرم گواردیولا بهترین مربی جهان است.

بیوگرافی ژاوی هرناندز

بیوگرافی ژاوی هرناندز
بیوگرافی ژاوی هرناندز

ژاویِر هرناندز کروز (زادهٔ ۲۵ ژانویه ۱۹۸۰ در تراسا) شناخته شده به ژاوی؛ بازیکن فوتبال پیشین و مربی فوتبال کنونی اهل اسپانیا است که هدایت تیم السد قطر را در جایگاه سرمربی برعهده دارد. او در دوران حرفه‌ای خود در پست هافبک مرکزی برای باشگاه بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بازی می‌کرد. ژاوی یکی از بهترین هافبک جهان در نسل خود و یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال است. همچنین او یکی از بهترین بازیکنان اسپانیایی در تمام ادوار فوتبال به شمار می‌رود.

ژاوی از سن ۱۱ سالگی فوتبال را شروع کرد و به عضویت در لاماسیا درآمد. او نخستین بازی خود را برای تیم بارسلونا در ۱۸ اوت ۱۹۹۸، مقابل مایورکا انجام داد و تا زمان جدا شدن از این تیم پس از ۱۷ سال، در ۷۰۰ بازی حضور داشت، ۸۵ بار گلزنی کرد و بیش از ۱۵۰ پاس گل داد. او به دلیل مهارت بالا در پاس‌کاری، کنترل توپ، کارهای تیمی و شیوه بازی تیکی تاکا به شهرت رسید و ۳۱ قهرمانی باشگاهی و ملی را به‌ دست آورد تا پس از آندرس اینیستا پرافتخارترین بازیکن اسپانیایی در فوتبال نامیده شود.

او با بارسلونا ۸ بار قهرمان لالیگا و ۴ بار برنده لیگ قهرمانان اروپا شد. او در سال ۲۰۰۹ سومین بازیکن سال جهان شد و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز در جایگاه سومین بازیکن سال اروپا قرار گرفت. ژاوی تا مدتی بهترین هافبک جهان به‌شمار می‌رفت، به گونه‌ای که در ۲۰۰۸ از سوی یوفا جایزه بهترین هافبک سال اروپا و در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به مدت چهار سال پیاپی فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال او را به عنوان بهترین هافبک بازی‌ساز برگزید. همچنین نام او پنج بار در لیست تیم منتخب سال یوفا و شش بار در تیم منتخب سال فوتبال جهان قرار گرفت.

ژاوی در رده ملی همراه با تیم ملی المپیک اسپانیا به نائب قهرمانی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی رسید و به تیم ملی بزرگسالان اسپانیا فراخوانده شد. او پس از آن ۱۳۳ بار برای اسپانیا به میدان رفت و تأثیر زیادی در موفقیت‌های بزرگ تیم ملی کشورش (قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و قهرمانی جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) داشت. ۹۲ درصد پاس‌های او در جام جهانی ۲۰۱۰ درست بود و در لیست بازیکنان منتخب جام جهانی جای گرفت. ژاوی همچنین با درخشش خود بهترین بازیکن یورو ۲۰۰۸ و تنها بازیکنی شد که در فینال دو جام ملت‌های اروپا (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) دو بار پاسِ گل داده‌است. او با قهرمانی در یورو ۲۰۱۲ جایزه شاهدخت آستوریاس در ورزش را دریافت کرده و پس از ناکامی در جام جهانی ۲۰۱۴ از تیم ملی کناره‌گیری کرد.

گردآورنده: فرحان مرادی