چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۹ ۰۱:۲۱

خلاقیت BMW در خداحافظی با سری i8

خلاقیت BMW در خداحافظی با سری i8
BMW آخرین سری از محصولات مدل i8 را با رنگ های خاص به فروش می رساند.

به گزارش تیتربرتر: شرکت BMW برای پایان تولید محصولات سری i8 دست به خلاقیت جالبی زده است.این کمپانی قرار است 18 خودرو پایانی از خط تولید سری i8 را با رنگ منحصر به فرد و استثنایی به فروش برساند.

پایان تولید سری i8

پایان تولید سری i8
پایان تولید سری i8

هر محصولی سرانجام در نقطه ای از زمان به خط پایان می رسد. محصولات ب ام و هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما این خودروساز آلمانی برای آن که خروج این محصول از گردونه تولید را به یک رویداد پرهیاهو و هیجان انگیز تبدیل کند دست به ابتکاری زد که در خاطره ها به یادگار بماند. 18 محصول آی8 ب ام و i8 هیبریدی با رنگ های زیبا و خاص برای خداحافظی آماده شدند. این رنگ ها تاکنون هرگز در خودروهای در حال تردد و شماره گذاری شده مشاهده نشده است. خود انجام این کار هم نوعی بالیدن به توانایی ها است چون کسانی که با خط رنگ آشنا هستند این را می دانند که در یک خط و به طور متوالی عوض کردن رنگ تا چه حد دشوار است و در آوردن رنگ مورد نظر تا چه حد می تواند دقیق باشد.

اکثر مشتریان این خودروهای نهایی این خط، از هواداران باشگاه بین الملل ب ام و آی8 هستند. اکثر آنها هم هنگامی که این خودروها از خط تولید خارج می شد در کنار خط حضور داشتند. آخرین خودرو هم یک ردوستر i8 به رنگ آبی خاص در اصطلاح آبی پورتیمائو Portimao blue‌ بود. در طول 6 سال که از آغاز تولید این محصول می گذرد، حدود 25 هزار دستگاه از این محصول تولید شد و به فروش رسید. هر چند این رقم فروش را نمی توان یک موفقیت چشمگیر به حساب آورد اما فروش آن در بازار دست دوم حتما خیره کننده است. گاهی اوقات برخی از مدل ها به دلیل تعداد کمی که از آنها تولید شده، بعدها ارزش معنوی پیدا می کنند و گاهی گران تر از قیمت واقعی یک خودرو خرید و فروش می شوند. 20,500‌ دستگاه خودرو ممکن است در آینده نزدیک هدف کلکسیونرهای خودرو قرار بگیرد. مخصوصاً مدل رودستر آن که کمتر از مدل کوپه تولید شده است.

هنوز هیچ نشانی از جایگزین آی8 روی پلتفرم این خودرو وجود ندارد. اما برند ب ام و در حال حاضر مشغول افزودن مدل های برقی و هیبریدی به سبد محصولات خود است. فقط در سال 2020، مدل های 330e، X2 xDrive25e و X5 xDrive45e در راه اند. چون قوانین آلایندگی سخت گیرانه تر می شوند باید منتظر محصولات بیشتری با قوای محرکه برقی و هیبریدی از این برند بود.

معرفی بی ‌ام دابلیو آی۸

معرفی بی ‌ام دابلیو آی۸
معرفی بی ‌ام دابلیو آی۸

ب‌ام‌و آی۸ (BMW i8) خودروی هیبریدی محصول سال ۲۰۱۳ ساخت شرکت ب‌ام‌و است. مصرف سوخت این خودرو ۲٫۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی با توان ۲۲۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی با توان ۱۳۰ اسب بخار است که در مجموع هر دو موتور تولید گشتاوری معادل ۵۷۰ نیوتن متر دارند و در زمان ۴٫۴ ثانیه سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است که در حالت الکتریکی حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و آلایندگی این خودرو به تولید ۵۹ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر محدود می‌شود.

مجموع وزن این خودرو با بدنه کربنی ۱۴۹۰ کیلوگرم است.

شرکت ب‌ام‌و در مارس ۲۰۲۰ اعلام کرد که دیگر تولید خودروی آی۸ را ادامه نخواهد داد و تولید این خودروی هیبریدی به پایان رسیده است.

بی ام دابلیو i8 رودستر 2019

بی ام دابلیو i8 رودستر 2019
بی ام دابلیو i8 رودستر 2019

در سال 2019 کمپانی آلمانی بی ام و (BMW) با معرفی بی ام و i8 رودستر از یک خودروی پلاگین هیبریدی و منحصر به فرد رونمایی کرد. این خودرو با ظاهری جنگجو و خشن، قابلیت‌ها و امکانات زیادی را با خود یدک می‌کشد.

کمپانی بی ام و آلمان از شرکت‌های بنام و معتبر خودروسازی جهان است که در سال‌های اخیر با معرفی و تولید بی ام و i8 رودستر توجه همه را به سوی خود جلب کرده‌است. از آن زمان تاکنون این نارنجی متالیک تمامی سوالات و نظرات را به خود اختصاص داده و هر کجا که می‌روید عکس‌هایی از آن را مشاهده می‌کنید. نکته‌ای که در ارتباط با این خودروی علمی – تخیلی، ممکن است همه را در جای خود میخکوب کند، این است که این خودرو با ظاهری جنگجو و وحشی، از نوع هیبرید است.

درست همانند کوپه که برای ۵ سال متمادی در حال فروش است، بی ام و i8 رودستر نیز یک خودروی جذاب است. آیا بی ام و i8 رودستر یک خودروی پلاگین هیبریدی با عملکرد فوق‌العاده و ظاهری شیک است؟ باید بگوییم که BMW i8 چیزی فراتر از این‌ها است.

مشخصات فنی بی ام دابلیو i8 رودستر 2019

مشخصات فنی بی ام دابلیو i8 رودستر 2019
مشخصات فنی بی ام دابلیو i8 رودستر 2019

پیشرانه قدرتمند بی ام و i8 رودستر می‌تواند از ویژگی‌های کلیدی این خودروی پلاگین هیبریدی باشد. پیشرانه توربوشارژ سه سیلندر بنزینی این خودرو، ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. لازم است ذکر شود که این پیشرانه قدرتمند قادر است با استفاده از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب انتقال دهد. در مقابل شاهد یک موتور الکتریکی با ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور هستیم که می‌تواند با یک گیربکس ۲ سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند. هریک از این قوای محرکه می‌توانند به تنهایی کار کنند یا با ادغام پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی یک همکاری دو جانبه را رقم بزنند. گفتنی است که در حالت هیبرید، ۳۶۹ اسب بخار قدرت و چیزی حدود ۵۶۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید خواهد شد.

در این حالت، بی ام و i8 رودستر در عرض ۴٫۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت. البته این خودرو چیز ناچیزی حدود ۰٫۲ ثانیه نسبت به مدل کوپه خود کندتر است که به دلیل وزن بیشتر آن است. خوب است بدانید که رودستر ۶۰ کیلوگرم بیشتر از کوپه وزن دارد. بله درست است که این خودروهای گران‌قیمت از سرعت بیشتری نسبت به i8 برخوردار هستند، اما در عین حال از وجود پلاگین هیبریدی هم بی بهره‌اند.

مهم‌ترین مشخصه فنی i8، پک باتری لیتیوم یونی ۱۱٫۶ کیلووات ساعتی است که می‌تواند به کمک یک شارژر سطح دو در عرض ۳ ساعت به‌طور کامل شارژ شود. به گزارش پایگاه خبری EPA، با این میزان از انرژی، بی ام و i8 رودستر در حالت تمام الکتریکی، قادر است ۲۸ کیلومتر را طی کند.

این رودستر آلمانی‌تبار درست همانند یک خودروی الکتریکی، بدون ایجاد سروصدا در اطراف شهر پرسه می‌زند. با این وجود، شتاب خودرو آنقدرها هم بالا نیست، هر چند واکنش اگزوز و گشتاور بالا سرعت خوبی را رقم می‌زند.

اما حداکثر سرعت این رودستر در حالت تمام الکتریک و در ماکسیمم حالت رانندگی eDrive به ۲۴۹ کیلومتر در ساعت محدود شده‌است.

گردآونده: فرحان مرادی