سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۴
نکاتی درباره خرید و فروش سهام دارا یکم

چگونه سهام دارا یکم را در محدوده ناو معامله کنیم؟

نکاتی درباره خرید و فروش سهام دارا یکم
سازمان بورس در اطلاعیه‌ای از معامله‌گران صندوق ETF خواسته است هنگام معاملات نماد دارا یکم به خالص ارزش دارایی یا محدود ناو (NAV) این نماد توجه کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ صندوق‌های قابل معامله (ETF) با نام « دارا یکم » در بورس بازگشایی شده است و سهامداران در حال خرید و فروش این سهام هستند اما بسیاری از تازه واردها درباره نحوه معامله و خالص ارزش دارایی دارا یکم اطلاعاتی ندارند که در این مطلب به آن پرداخته می شود.

توجه معامله‌کنندگان دارا یکم به خالص ارزش دارایی (NAV)

توجه معامله‌کنندگان دارا یکم به خالص ارزش دارایی (NAV)
توجه معامله‌کنندگان دارا یکم به خالص ارزش دارایی (NAV)

پس از بازگشایی نماد دارا یکم در بورس و افزایش قیمت بیش از ۲۰۰ درصدی این نماد نسبت به قیمت پذیره‌نویسی، سازمان بورس طی اطلاعیه‎‌ای به سهامداران نسبت به انجام معاملات در این نماد هشدار داد.

بر اساس این اطلاعیه، مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس از معامله‌گران تقاضا کرده که در سفارش‌های خرید خود به خالص ارزش دارایی (NAV) این نماد دقت کنند و آن را ملاک معاملات خود قرار دهند.

ارزش واقعی دارا یکم
ارزش واقعی دارا یکم

در جریان معاملات امروز هر واحد از دارا یکم در حالی حدود ۳۲ هزار تومان معامله می‌شود که خالص ارزش دارایی‌های این نماد ۲۵ هزار تومان است. در واقع ارزش واقعی ۲۰۰ واحد دارایکم در مجموع در حال حاضر اندکی بیش از ۵ میلیون تومان است و این در حالیست که در بازار فروشندگان آن را با ارزشی بالاتر از ۶ میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

خالص ارزش دارایی در واقع مجموع ارزش سبد سهام نماد دارا یکم است که به صورت لحظه‌ای و با توجه به قیمت نمادهای حاضر در این صندوق محاسبه و به‌روزرسانی می‌شود. معامله‌گران می‌توانند این رقم را سایت شرکت مدیریت فناوری بورس، سامانه کارگزاری یا سایت خود صندوق به نشانی (www.fi۱fund.com) مشاهده کنند.

ارزش واقعی دارا یکم
ارزش واقعی دارا یکم

نکته مهم دیگری که باید سهامداران صندوق‌های ETF مانند دارا یکم به آن توجه داشته باشند این است که معاملات در این نمادها بر خلاف‌ نمادهای شرکت‌های بورسی و فرابورسی بدون محدودیت دامنه نوسان است. بنابراین باید در ثبت سفارش‌های خود دقت کافی را داشته باشند تا همانند امروز جا انداختن یک صفر موجب ضرر به معامله گران نشود.

بیشتربخوانید: علت اصلی تاخیر در عرضه سهام دارا دوم+ زمان ثبت نام

ارزش خالص دارایی (NAV) چیست?

ارزش خالص دارایی (NAV) چیست?
ارزش خالص دارایی (NAV) چیست?

هدف همه کسانی که وارد بازار سرمایه‌ می‌شوند افزایش دارایی‌هایشان است؛ به همین دلیل مفهوم ارزش برای سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از مواردی که کاربرد زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد، مفهوم «ارزش خالص دارایی» (Net Asset Value) است.

اما معنای این اصطلاح مالی چیست و چرا باید برای آن اهمیت قائل شویم؟ در حقیقت آشنایی با این مفهوم اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا ارزش خالص دارایی‌ها در واقع همان تغییرات ارزش دارایی‌ها در کنار سود تقسیمی آن‌هاست که بر بازده کل کسب شده از سبد دارایی‌ها تاثیرگذار است.

خرید واحدهای صندوق به معنی سهیم شدن در دارایی‌های صندوق است. ارزش این دارایی‌ها نیز با توجه به شرایط بازار دائماً تغییر می‌کند. برای مثال، بخشی از دارایی‌های صندوق که به سهام شرکت‌ها اختصاص ‌یافته، با نوسانات روزانه سهام، بالا و پایین می‌رود. علاوه بر این، سود سهام تقسیم‌ شده توسط شرکت‌ها نیز به منابع صندوق اضافه شده و ارزش دارایی‌های آن و به طبع آن ارزش واحدهای خریداری شده را افزایش می‌دهد.

بنابراین دارایی‌های هر صندوق روزانه ارزش‌گذاری می‌شود. اگر بدهی‌های صندوق را که عموما شامل بدهی بابت خرید سهام به کارگزاری‌ها و بدهی به ارکان صندوق می‌شود از آن کم کنیم، ارزش خالص دارایی‌های صندوق بدست می‌آید که با تقسیم آن بر تعداد واحدهای صندوق، می‌توانیم ارزش خالص هر یک از واحدها یا NAV صندوق را بدست بیاوریم.

یادآوری می‌شود که ارزش خالص دارایی‌های هر صندوق در انتهای هر روز بر اساس قیمت پایانی دارایی‌های آن محاسبه و از طریق سایت اختصاصی صندوق اعلام می‌شود.

قیمت صدور و ابطال واحدها نیز براساس NAV تعیین شده و همسو با تغییرات آن نوسان می‌کند. در نهایت سود یا زیان هر سرمایه‌گذار از محل تغییر ارزش واحدهای صندوق مشخص می‌شود.

اگر ارزش صندوق را بر تعداد واحدهای آن تقسیم کنیم، عددی به دست می‌آید که اصطلاحاً به آن خالص ارزش دارایی‌ها یا NAV گفته می‌شود

برای مثال اگر ارزش روز دارایی‌های یک صندوق برابر با ۵۰ میلیارد تومان باشد و میزان بدهی‌های آن نیز دو میلیارد تومان، ارزش خالص دارایی‌ آن صندوق برابر با ۴۸میلیارد تومان خواهد بود.

در نهایت اگر این صندوق دارای ۴۰۰ هزار واحد باشد، ارزش خالص دارایی‌های هر واحد، برابر با ۱۲۰ هزار تومان است.

www.titrebartar.com

فراموش نکنید که NAV ملاکی برای ارزیابی کامل عملکرد یک صندوق سرمایه‌گذاری نیست و این کار باید با سنجش بازده و ریسک صندوق و مقایسه آن با شاخص بورس و دیگر صندوق‌هایی که ماهیت آن‌ها مشابه صندوق مورد نظر است، صورت پذیرد تا منجر به یک تصمیم‌ مناسب در انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک شود.

جزییات جدید درباره اضافه برداشت دارا یکم

جزییات جدید درباره اضافه برداشت دارا یکم
جزییات جدید درباره اضافه برداشت دارا یکم

کارگزاری‌ها اطلاعیه جدیدی در خصوص صندوق «دارا یکم» منتشر و در آن به سه موضوع اشاره کرده‌اند.

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:

مشتریان گرامی در ارتباط با صندوق واسطه گری مالی یکم با نماد «دارا یکم» به نکات زیر توجه نمایید:

با توجه به اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، این صندوق به دارایی افرادی که سفارش فعال در این نماد داشته باشند و سجامی شده باشند ( احراز هویت سجام انجام داده باشند) اضافه خواهد شد.

 پس از تکمیل و دریافت گزارش معاملات در این نماد، فرآِیند تخصیص و بررسی سفارش های شما انجام خواهد شد. مبلغ مسدود شده شما آزاد و به میزان تخصیص سهم از گردش حساب شما کسر خواهد شد.

در صورتی که این صندوق را از طریق بانک و یا کارگزاری های دیگر خریداری کرده اید، میتوانید با ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر این صندوق را به دارایی خود اضافه نمایید. توجه نمایید شرط سجامی شدن ( انجام احراز هویت سجام ) برای تایید درخواست تغییر ناظر نیز وجود دارد.»

گردآورنده: الهام خلیلی خو