سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳
بورس از شاخص ۱.۵ میلیون واحد عبور کرد

حرکت بورس به سمت شاخص 2 میلیون واحدی

بورس از شاخص ۱.۵ میلیون واحد عبور کرد
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، با ثبت رشد قابل توجهی، به ارتفاع ۱.۵ میلیون واحد صعودی پرقدرت داشت و حالا امیدها به رونق این بازار بیشتر شده است.

به گزارش تیتربرتر؛  در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص بورس لحظات ابتدایی بازگشایی با ثبت رشد بیش از 41هزار واحدی از ارتفاع یک میلیون و 500 هزار واحد گذر کرد.

این در حالی است که تا به این لحظه بیش از یک میلیارد و 931میلیون سهم و حق تقدم نیز به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 822 میلیارد تومان در 444هزار نوبت توسط معامله‌گران دست به دست شده است.

بیشترین اثر مثبت بر صعود و رکوردشکنی شاخص بورس هم تا به این لحظه توسط شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران و رقم خورده است.

این گزارش می‌افزاید: در بازارهای فرابورس نیز تاکنون با ثبت دادوستد 902میلیون ورقه به‌ارزش بیش از 1918میلیارد تومان در 231هزار نوبت، شاخص فرابورس رشد 406واحدی را تجربه کرده و در ارتفاع 16هزار و 360واحد قرار گرفته است.

بورس چگونه مقاومت 1.5 میلیونی را شکست؟

بورس چگونه مقاومت 1.5 میلیونی را شکست؟
بورس چگونه مقاومت 1.5 میلیونی را شکست؟

بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را تحت تاثیر واکنش به قله 1.5 میلیون واحدی، با فشار عرضه آغاز کرد و در نتیجه شاهد عقبگرد بیش از 30 هزار واحدی شاخص در یک ساعت ابتدایی بازار بودیم. درخصوص افت روز گذشته دلایل مختلفی وجود دارد.

عامل نخست را می‌توان قرار گرفتن شاخص به روی مقاومت یک و میلیون 500 هزار واحدی در نظر گرفت.

دلیل دوم، افزایش نزدیک به 100 درصدی ارزش معاملات در بازار یکشنبه بود. در واقع هر زمانی که حجم و ارزش معاملات به شکل بااهمیتی افزایش می‌یابد، نیاز به استراحت و اصلاح قیمت‌ها بروز می‌کند.

عامل سوم را باید در اختلال سامانه معاملات جستجو کرد. متاسفانه سالهاست که این مشکل پابرجاست و البته ورود سنگین نقدینگی طی سالهای اخیر، اختلال در سامانه معاملات را افزایش داده است.

چهارم؛ عدم برآورده شدن انتظارت نسبت به افزایش نرخ فروش سیمان، عامل دیگری است که نمادهای گروه مذکور را سرخ‌پوش کرد و البته عوامل یاد شده را می‌توان بهانه برای اصلاح بازار نامید ! چراکه شاخص در یک بازه زمانی کوتاه از کف 912 هزار واحدی شکل گرفته با رشد بیش از 60 درصدی به ارتفاع 1.5 میلیون واحد رسید.

بیشتر بخوانید: جزئیات معاملات صندوق ETF دارا یکم

اما نکته مهم اینکه، اگرچه بازار روز گذشته سرخ‌پوش بود اما تقاضا هم مناسب بود و البته با گذر از نیمه ابتدایی بازار تقاضا بهبود یافت تا جایی برخی از نمادهای مورد توجه به دامنه مثبت بازگشتند و در نتیجه بخش بااهمیتی از افت شاخص جبران شد و دماسنج اصلی بازار در ارتفاع یک میلیون و 480 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

این وضعیت نشان از عدم تمایل معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به خروج از بازار دارد. بنابراین هر اصلاح قیمتی فرصت اصلاح پرتفوی خواهد بود و نگرانی خاصی از بابت خاتمه یافتن روند صعودی بلندمدتی بازار نیست. برای امروز بازاری متعادل بعضی نمادها با  مثبت خوبی مورد انتظار است.

حالا با عبور شاخص از کانال 1.5 میلیون واحدی شاهد رشد صعودی بورس در روزهای آینده خواهیم بود.

آینده بورس چه می‌شود؟

آینده بورس چه می‌شود؟
آینده بورس چه می‌شود؟

امسال پول‌های سرگردان بی‌شماری وارد بازار سهام ، ارز و مسکن شده است، به طوری‌که در ۱۰۰ روز گذشته ۸۲۵ هزار میلیارد تومان در بورس معامله شده است. این رقم، هفت برابر مجموع دو بازار ارز و مسکن بوده است.

در همین حال، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که با توجه به روند فعلی، آیا ممکن است رشد شاخص بورس ، آسیبی برای بخش تولید به همراه داشته باشد؟ گفت: چنانچه شرکت‌های مولد در بازار سهام پذیرش نشوند و عرضه سهام اتفاق نیفتد، سرمایه‌گذاران بورسی باید منتظر شنیده شدن اخبار ناخوشی در این حوزه باشند.

بیشتر بخوانید: دلایل عدم نمایش سهام دارا یکم در پرتفوی کارگزاری

مسعود گلشیرازی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز بخش تولید را تا پایان تابستان چطور ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ داد: آمارها نشان می‌دهد با اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی در سطح کلان همانند سیاست‌های تجاری، مالی و ارزی تاثیر آن در عملکرد GDP و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود، نشانه‌هایی قابل مشاهده است. با توجه به شرایط سخت تحریم آمار سال گذشته حکایت از این داشت که واردات جهت حمایت از تولید محدود شد و با اعمال این نوع تصمیم‌ها مجبور شدیم سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که شاهد رشد تولید باشیم. چنانچه امسال سیاست‌های کلان درست اتخاذ شود، می‌توانیم به سیر مطلوب حوزه تولید امیدوار باشیم.

او بیان کرد: چنانچه اتخاذ سیاست‌های پولی جهت حمایت از چرخه تامین مالی تولید و سیاست‌های ارزی هم‌جهت با محدود شدن واردات کالاهای مصرفی و تسهیل‌کُننده صادرات و سرمایه‌گذاری باشد، قطعا می‌توان به رشد تولید تا پایان تابستان امیدوار شد. همچنین انتظار ما این است که ظهور واحدهای تولیدی در بورس باید ساده‌تر شود که صنعتگران بتوانند روابط مالی خود را از این ناحیه تامین کنند. چنانچه این اتفاق رخ دهد وضعیت تولید بهبود می‌یابد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو