یکشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۹ ۲۰:۳۷

تفاوت مایع ظرفشویی با صابون در کشتن کرونا!

تفاوت مایع ظرفشویی با صابون در کشتن کرونا!
مهم ترین سوالات برای پیشگیری از کویید 19 را در تیتربرتر بخوانید.

تیتربرتر؛ احتمالا شما هم اتفاق افتاده که صابون موجود نبوده و با مایع ظرفشویی دستان خود را شست و شوی داده اید اما آیا ویروس کویید 19 با مایع ظرفشویی هم از بین می رود یا فقط با صابون در ادامه به آن می پردازیم.

ویروس کرونا چه چیزی دوست دارد؟

با توجه به اینکه یکی از روش های عمده انتقال ویروس کرونا، تماس دست های آلوده با دهان، بینی و صورت است، شستشوی دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی و در صورت عدم دسترسی به آنها، استفاده از پاک کننده هایی بر پایه الکل توصیه شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا بیان کرده است که شستن دست ها با آب و صابون مؤثرترین روش پیشگیری از بیماری کووید - ۱۹ در زمان شیوع این بیماری است اما در صورت کمبود یا عدم دسترسی به صابون یا مایع دستشویی می توان از مایع ظرفشویی یا سایر شوینده ها نیز استفاده کرد.

تفاوت مایع ظرفشویی با صابون در نابودی با کرونا

تفاوت مایع ظرفشویی با صابون در نابودی با کرونا
تفاوت مایع ظرفشویی با صابون در نابودی با کرونا

 

گروه شیمی دانشگاه کنتاکی بیان می کند که سایر شوینده ها همچون مایع ظرفشویی نیز می تواند برای ضدعفونی کردن پوست به کار رود. این قبیل شوینده ها نیز حاوی مولکول ها و ساختارهای صابونی هستند و تحریکات پوستی کمی به دنبال دارند و با توجه به اینکه لایه چربی، برخی ویروس ها نظیر کرونا و سایر میکروب ها را احاطه می کنند، مایع ظرفشویی نیز سبب حذف ویروس ها از سطح پوست و حتی از بین رفتن آنها می شود.

یکی از موثرترین روش ها در مقابله با بیماری کووید ۱۹، شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی است. اما از آنجا که مایع ظرفشویی به طور معمول، برای تمیز کردن ظروف مورد استفاده قرار می گیرند، به این معنی نیست که نمی تواند دست ها را تمیز کند.

مایع ظرفشویی می تواند میکروب ها را از بین ببرد و قادرند روغن های طبیعی را از روی دستان شما پاک کنند. اما به ویژه در افراد مستعد خشکی پوست و اگزما ممکن است تحریکات پوستی به دنبال داشته باشند. با این وجود در صورت کمبود یا عدم دسترسی به صابون یا مایع دستشویی می توان از مایع ظرفشویی نیز استفاده کرد.

کجاها بیشتر ماسک بزنیم؟

کجاها بیشتر ماسک بزنیم؟
کجاها بیشتر ماسک بزنیم؟

 

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره گفت: تنها توصیه جدید سازمان جهانی بهداشت که در بازنگری اخیر خود ارایه کرده، این است که استفاده از ماسک برای سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای مانند سرطان، بیماری قلبی، ریوی و دیابتی حتی در صورت رعایت فاصله گذاری فیزیکی ممکن است دارای اثرات سودمندی در پیشگیری از ابتلای آنها به بیماری کرونا باشد.  

در شرایطی که امکان رعایت فاصله گذاری فیزیکی وجود ندارد به خصوص در فضاهای بسته و مکان های شلوغ و پرتردد، توصیه شده که همه مردم اعم از سالمندان، بیماران مبتلا به سرطان و دارای بیماری های مزمن قلبی - ریوی از ماسک استفاده کنند.

افراد مبتلا به کووید- ۱۹ باید در تمام حالات، اعم از فضاهای باز و بسته از ماسک استفاده کنند تا از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری شود. کادر درمانی اعم از پزشک، پرستار و همچنین اعضای خانواده مبتلا که با بیمار کرونایی سروکار دارند باید از ماسک جراحی استفاده کنند.  

به مردم عادی توصیه شده که در فضاهای بسته و اماکن شلوغ و پرتردد که امکان فاصله گذاری فیزیکی (حداقل یک متر فاصله با دیگران) وجود ندارد از ماسک استفاده کنند. بر اساس شواهد و مستندات علمی، به نظر می رسد که در فضاهای باز و اماکن خلوت استفاده از ماسک فایده ای نداشته باشد و در عوض با ایجاد خستگی، استفاده از ماسک را در شرایطی که ضرورت دارد، نیز کاهش می دهد. شاید تنها فایده ماسک در فضای باز و کوچه و خیابان خلوت، ترویج فرهنگ محافظت در برابر کووید - ۱۹ باشد.  

مهم ترین راه پیشگیری از کرونا

مهم ترین راه پیشگیری از کرونا
مهم ترین راه پیشگیری از کرونا

 

در عین حال، مهم ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، همانگونه که بارها و بارها توسط مسوولان سازمان جهانی بهداشت گفته شده، رعایت بهداشت دست، لمس نکردن صورت و رعایت فاصله گذاری فیزیکی است.

برخی افراد در فضاهای باز و کوچه و خیابان از ماسک استفاده می کنند و پس از ورود به مکان هایی مانند محل کار که عمدتا فضای بسته است، آن را از روی صورت برمی دارند که به نظر می رسد کار اشتباهی است.  

برخی مردم در حالت عادی ماسک بر صورت دارند ولی هنگام صحبت کردن ماسک را از روی صورت برمی دارند که این هم کار اشتباهی است زیرا درست در هنگام صحبت کردن احتمال پرتاب ریزقطره ها به بیرون افزایش می یابد. کار اشتباه دیگر این است که برخی ماسک را روی چانه خود قرار می دهند و شاید تصور می کنند که بیماری از طریق چانه منتقل می شود!  

بیشتربخوانید: علائم جدید کرونا؛گوش‌درد و دندان درد!

مهم ترین راه انتقال کرونا با دیگران

مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا، دستگاه تنفس شامل دهان، بینی و چشم است و با استفاده صحیح از ماسک، با جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران توسط افراد آلوده بدون علامت، افراد سالم از ابتلا به بیماری محافظت می شوند. به عبارت دیگر، استفاده از ماسک بیشتر از آنکه مستقیما از آلوده شدن فرد سالم جلوگیری کند، با جلوگیری از انتشار ویروس توسط افراد بیمار بدون علامت یا بیمارانی که هنوز علایم بیماری آنها ظهور نکرده از ابتلای دیگران پیشگیری می کند.

در نهایت، باید توجه شود که ماسک با اهداف مختلف مورد استفاده واقع می شود. اگر هدف از استفاده از ماسک، پیشگیری از استنشاق ذرات معلق هوا در شرایط آلودگی هوا باشد، در این حالت توصیه می شود مردم در بیرون از منازل و در فضاهای باز از ماسک استفاده کنند.  

کاربرد دیگر آن برای افرادی است که مستقیما با بیماران سروکار دارند که در دستورالعمل های بهداشتی کاملا شرایط و ضوابط آن گفته شده و آنچه در این بحث بدان تاکید شده، در مورد استفاده از ماسک توسط افرادی است که علایم و نشانه های بیماری کووید - ۱۹ را ندارند.  

در این حالت، توصیه موکد به استفاده از ماسک در مکان های شلوغ و فضاهای بسته ای است که در آنها امکان فاصله گذاری فیزیکی وجود نداشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که گاهی، در فضاهای باز نیز آنقدر تراکم جمعیت بالاست که شرایطی مشابه فضای بسته ایجاد می شود.  

اقدام پیشگیرانه ای که تاثیر خیلی بیشتری از استفاده از ماسک دارد، پرهیز از حضور در اجتماعات، اعم از باز و بسته است، مگر در شرایطی که اضطرار وجود داشته باشد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی