یکشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۲۶

معرفی خودروی جدید k132

معرفی خودروی جدید k132
ایران خودرو امسال بر روی تولید یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو 301 با کد فنی K132 مانور می دهد که در این مطلب به معرفی این خودرو می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر؛ k132 خودروی جدید ایران‌خودرو امروز حضور مدیران ایران خودرو و سازندگان قطعات آن رونمایی شد. خودرو کا ۱۳۲ بر اساس استانداردهای یورو ۵ تولید شده و نود درصد قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شود.

بر اساس برنامه فرایند تجاری سازی کا ۱۳۲ قرار است تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۰۰۰ دستگاه از این خودرو عرضه شود که ایمن ترین محصول ایران خودرو طی دو دهه گذشته به شمار می رود.

براساس اعلام مدیرعامل شرکت ایران خودرو؛ 1000دستگاه خودرو کا ۱۳۲ محصول جدید ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود. از لحاظ کیفی و مشخصات فنی این خودرو قابلیت رقابت با خیلی از خودروهای خارجی را دارد.

پیش فروش این خودرو از روزهای آتی آغاز می شود و تحویل خودرو کا ۱۳۲ ایران خودرو در دهه فجر خواهد بود.

معرفی خودرو k132

معرفی خودرو k132
معرفی خودرو k132

K 132 جدیدترین پروژه ایران خودرو است که نقشه راه رانا را طی می کند. رانا در حقیقت نسخه ایرانیزه شده پژو 206 SD بود که با اندکی تغییرات و حذف برخی از موارد به منظور ارزان سازی ،روانه بازار شد که متاسفانه هیچ زمان مورد مقبولیت اکثر جامعه قرار نگرفت و مشتریان همچنان تمایل به خرید 206 صندوق دار داشتند.

حال ایران خودرو که با شروع برجام رابطه خوبی با شریک قدیمی خود داشت سریعا در پی تولید پژو 301 رفت  که بر روی معماری PF1  گروه خودروسازی پژو-سیتورئن توسعه یافته بود. اما با اعمال تحریم و به حاشیه رفتن برجام فرانسوی ها به مانند گذشته دست ایران خودرو را در حنا گذاشته و از ادامه همکاری در خصوص تولید 301 سرباز زدند.ایران خودرو هم به منظور تکمیل این پروژه به سراغ ایرانیزه کردن آن رفت که حاصل آن همین K 132 است.

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی هایما s7

ایران خودرو قرار است در تابستان سال 99 این خودرو با نامی جدید وارد خط تولید نماید.کلیه موارد ظاهری خودرو نماینگر این است که K132 همان پژو 301 است که در برخی از نقاط بدنه نظیر نمای جلو و عقب تغییرات گسترده ای رخ داده است.

 در داخل کابین نیز با همان داشبورد پژو 301 روبرو هستیم. البته کمپانی پژو که برنامه تولید ۳۰۱ را پیش از آغاز تحریم ها در ایران خودرو داشت، تغییراتی را بر روی داشبورد و تریم داخلی این سدان اقتصادی اعمال کرده بود. این داشبورد که نمادهایی از داشبورد پژو ۳۰۱ فیس لیفت و داشبورد سیتروئن C3-XR داشت، حال به عنوان بخش اصلی کابین «ایران خودرو K132» انتخاب شده است.

مشخصات فنی k132

مشخصات فنی k132
مشخصات فنی k132

در بخش پیشرانه و بر اساس گمانه زنی ها K132 با دوپیشرانه روانه بازار خواهد شد. نخستین پیشرانه ،موتور 1.6 لیتری  تنفس طبیعی EC5 است که قدرتی برابر با 110 تا 114 اسب بخار را در کنار 150 الی 156 نیوتن متر گشتاور را تولید می نماید. مصرف سوخت بهینه ۶٫۷ الی ۶٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برای این موتور عنوان شده که از آلایندگی یورو 5 بهره می برد.

پیشرانه دوم موتور 1.7 لیتری توربو TC7 قدرتی برابر با 150 اسب بخار در کنار گشتاور 215 نیوتن متری را در اختیار راننده قرار می دهد.در هر دو نسخه نیز جعبه دنده ها جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE4 / جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAEاین پیشرانه را همراهی خواهد کرد.

پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی EC5

  • ۱۱۰ تا ۱۱۴ اسب بخار
  • ۱۵۰ تا ۱۵۶ نیوتن متر
  • زمان بندی عملکرد سوپاپ ها
  • جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE4 / جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE
  • مصرف سوخت بهینه ۶٫۷ الی ۶٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو ۵ (قابل ارتقا به یورو ۶)
  • جرم کلی ۱۱۹۰ کیلوگرمی

پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو TC7

  • ۱۵۰ اسب بخار
  • ۲۱۵ نیوتن متر
  • زمان بندی عملکرد سوپاپ ها
  • جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE4 / جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE
  • استاندارد آلایندگی یورو ۵ (قابل ارتقا به یورو ۶)
  • جرم کلی ۱۲۵۰ کیلوگرمی

امکانات رفاهی k132

امکانات رفاهی k132
امکانات رفاهی k132

در بخش امکانات رفاهی به طور مشخص ایران خودرو قصد دارد این سدان را در تیپ های مختلف روانه بازار نمایند اما بر اساس اطلاعات موجود در فولترین نسخه تجهیزاتی از قبیل فرمان کمکی برقی ،کروز کنترل و محدودکننده سرعت تریم داخلی چرم و پارچه، ترمز دیسکی جلو و عقب،ترمز ABS-EBD-BA، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی با اتصال مستقیم به تلفن همراه، دوربین و سنسور پارک عقب، بلوتوث، کامپیوتر سفر ،شیشه ها و آینه های جانبی برقی، دو کیسه هوا، صندلی راننده ۶ حالته دستی، صندلی شاگرد ۴ حالته دستی، رینگ فولادی، رینگ آلومینیومی، چراغ روشنایی روز، راهنمای لاین، نمایشگر دمای محیط، کیسه هوای جانبی سرنشیان جلو، سانروف، صندلی برقی ۶ حالته راننده، صندلی برقی ۴ حالته شاگرد، رینگ های آلومینیومی تراش خورده، سامانه کنترل پایداری و جلوگیری از هرزگردی را در این خودرو مشاهده خواهیم کرد.

پیش بینی قیمت K132

پیش بینی قیمت K132
پیش بینی قیمت K132

همانطور که اشاره شد K132 در تیپ های مختلفی به بازار عرضه خواهد شد که بنابر این قیمت این خودرو را متفاوت خواهد کرد. اما در سطح کلان باید گفت طبق وعده های داده توسط مدیران ایران خودرو K 132 با قیمتی کمتر از قیمت 301 اصلی به فروش خواهد رسید هر چند که در گذشته این چنین وعده ها چنان عملی نشد. اما به هر حال 301 در بازار های دیگر دنیا با قیمتی مابین 13 تا 18 هزار دلار عرضه خواهد شد.

بر این اساس به نظر می‌رسد نرخ کارخانه‌ای این خودروی جدید 100 میلیون تومان باشد اما چنانچه قرار باشد این خودرو به بازار عرضه شود مطمئنا نرخ آن به بالای 200 میلیون تومان خواهد رسید.

گرداورنده: الهام خلیلی خو