یکشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۹ ۰۸:۰۵
سهامداران دارا یکم بخوانند

چرا صندوق دارا یکم در پرتفوی سهامداران نمی آید؟

سهامداران دارا یکم بخوانند
در حالی معامله سهام صندوق‌ ETF با نماد دارا یکم از روز گذشته آغاز شده است که هنوز بسیاری از سهامداران موفق به مشاهده نماد دارا یکم در پرتفوی خود نشدند.

به گزارش تیتربرتر؛ بعد از گذشت یک ماه از آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های قابل معامله (ETF) نماد این صندوق به نام « دارا یکم » در بورس بازگشایی شد و افراد قادر به مشاهده ارزش آن را در پرتفوی خود هستند. اما در این میان به دلیل بروز مشکلاتی بسیاری از سهامداران با وجودی که معامله سهام صندوق دارا یکم را که از روز گذشته در بورس آغاز شده است و با قیمت ۲۱ هزار و ۴۲۰ تومان کشف قیمت شد هنوز موفق به درج نماد در پرتفوی کارگزاری خود نشدند.

لازم به ذکر است؛ دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی مردم به بازار سرمایه باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد

این واگذاری از طریق پذیره‌نویسی واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری (ETF)  انجام شد و فرصتی بی‌نظیر را برای ورود مردم به منظور سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبر را فراهم کرد.

پذیره‌نویسی این صندوق‌ها برای افراد دارای کد بورسی از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و اشخاص فاقد کد بورسی از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب از ۱۴ اردیبهشت آغاز و تا ابتدای خرداد ماه ادامه داشت.

بهره‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی از جمله مزیت‌های این واگذاری بود که براساس تصمیمات اتخاذ شده سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی دارای کد ملی دو میلیون تومان تعیین شده بود.

بیشتربخوانید: زمان پذیره نویسی صندوق واسطه‌ گری فلزی دارا سوم

 پذیره‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی بدون محدودیت سنی امکان‌پذیر بود اما اشخاص حقوقی قادر به شرکت در پذیره‌نویسی این صندوق‌ها  نبودند.

چرا صندوق دارا یکم در پرتفو کارگزاری مشاهده نمی‌شود؟

چرا صندوق دارا یکم در پرتفو کارگزاری مشاهده نمی‌شود؟
چرا صندوق دارا یکم در پرتفو کارگزاری مشاهده نمی‌شود؟

افراد ثبت نامی صندوق دارا یکم، به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

  1. افرادی که کد بورسی داشته اند و ار طریق کد آنلاین خود خرید زده اند.
  2. افرادی که کد بورسی نداشته و از طریق بانکها اقدام به خرید صندوق دارا یکم کرده اند.

برای افرادی که کد بورسی نداشته و از طریق بانکها ثبت نام کرده اند باید یک کارگزاری را انتخاب کرده و کد بورسی از آن کارگزار بگیرند که کد معاملاتی داشته باشند.

اما همچنان برخی از افرادی که کد بورسی دارند، این صندوق را در پرتفو خود نمیبینند. مشکل کجاست؟

با بررسی های انجام شده، شرکت سپرده گذاری، شرط احراز هویت سجام برای نشستن صندوق دارا یکم در پرتفو ها الزامی است و افرادی که احراز هویت سجام نشده اند، نمیتوانند این صندوق را در کد بورسی خود بگیرند.

بیشتربخوانید: پیش بینی یکساله سهام دارایکم

چگونه احراز هویت سجام انجام بدهیم؟

چگونه احراز هویت سجام انجام بدهیم؟
چگونه احراز هویت سجام انجام بدهیم؟

برای احراز هویت دو راه امکان پذیر می باشد:

حضوری: افراد برای احراز هویت میتوانند به مراکز احراز هویت سجام (دفاتر پیشخوان دولت)  در شهر خود مراجعه کنند.

غیرحضوری: همانطور که وعده داده شده بود به تازگی امکان انجام احراز هویت سجام به صورت غیر حضوری و بدون نیاز به مراجعه به مراکز احراز هویت سجام از جمله دفاتر خدمات پیشخوان دولت فراهم شده است . برای اطلاع بیشتر میتوانید به سامانه "سجام" مراجعه کنید.

نکته: بعد از احراز هویت؛ اگر باز هم در پرتفو خود صندوق دارا یکم را مشاهده نکردید، باید با کارگزار خود تماس گرفته و اقدام به تغییر ناظر نماد دارا یکم کنید.

توصیه به سهامداران دارا یکم

توصیه به سهامداران دارا یکم
توصیه به سهامداران دارا یکم

مشتریانی که صندوق دارا یکم را خریداری کرده اند می بایست جهت تخصیص صندوق دارا یکم ، احراز هویت سجام خود را در یکی از دفاتر پیشخوان و یا به صورت غیرحضوری از طریق روشهای اعلام شده در سامانه سجام انجام دهند (مانند اپلیکیشن سیگنال).

خاطرنشان می شود احراز هویت سجام برای تمام مشتریان قدیمی و جدید الزامی بوده و ربطی به احراز هویت در دفتر کارگزاری ندارد، مشتریان قدیمی که در شعبه احراز هویت شده اند باید جهت تکمیل سجامی شدن خود با استفاده از راه های اعلام شده احراز هویت سجام خود را انجام دهند.

ضمنا مشتریانی که صندوق etf دارا یکم را خریداری کرده اند و روی سامانه آنلاین مشاهده نمی کنند پس از گذشت دو روز برگه سهام صندوق دارا یکم خود را از طریق سامانه ddn.csdiran.com پرینت گرفته و با کارت ملی به شعبه مراجعه کنند و یا از طریق سامانه آنلاین درخواست تغییرناظر خود را ثبت کنند تا در سامانه معاملات قرار گیرد و قابلیت معامله پیدا کند. اگر در سامانه سمات برگه سهام را مشاهده نکردید یعنی تخصیص برای شما تکمیل نشده است و باید صبور باشید تا تخصیص انجام گیرد.

نحوه اضافه کردن نماد دارا یکم به پرتفوی

نحوه اضافه کردن نماد دارا یکم به پرتفوی

گردآورنده: الهام خلیلی خو