دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۱۶
به بهانه اکران فیلم شنای پروانه از اویل تیر در سینما

نگاهی به فیلم های جدی و خشن جواد عزتی

به بهانه اکران فیلم شنای پروانه از اویل تیر در سینما
جواد عزتی از بازیگران توانمند سینمای ایران است که با بازی در فیلم های طنز و کمدی توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند اما این چهره محبوب در نقش های خشن و جدی نیز خوش درخشیده است.

به گزارش تیتربرتر؛ پس از ۴ ماه تعطیلی سینماها به دلیل همه‌گیری کرونا، اکران تابستانی با نمایش ۷ فیلم آغاز خواهد شد. به‌جز ۵ فیلم که از اسفند سال گذشته اکران‌شان ناتمام مانده است، دو فیلم تازه هم به نمایش درخواهند آمد که «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت یکی از این آثار سینمایی است.

فیلم «شنای پروانه» اولین فیلم سینمایی محمد کارت است که در جشنواره فیلم فجر سال قبل رونمایی شد و با استقبال خوبی که از آن صورت گرفت و جایزه‌هایی که کسب کرد یکی از امیدهای سینماداران برای فروش خوب امسال سینما محسوب می‌شود.در این فیلم جواد عزتی، امیر آقایی، طناز طباطبایی و مه‌لقا باقری از جمله بازیگران هستند.

«شنای پروانه» که عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را به‌دست آورد، نخستین داوطلب اکران پسا کرونایی سینماها شد. رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده «شنای پروانه» گفت: قرار  بر این است که «شنای پروانه» از اول تابستان همزمان با بازگشایی سینماها، بر پرده سینماها نمایش داده شود.

جواد عزتی از جمله بازیگرانی‌ست که تجربه‌ نقش‌های جدی و کمدی موفق در کارنامه دارد. او را به عنوان بازیگر بدون حاشیه‌ای می‌شناسیم که در سینما قدم به قدم جلو آمده و امروز به یکی از مهمترین بازیگران فعلی سینمای ایران تبدیل شده است کسی که کارگردان‌ها می‌توانند نقش‌های متفاوت را با خیالی راحت به او بسپارند.

مروری بر فیلم‌های جدی جواد عزتی

مروری بر فیلم‌های جدی جواد عزتی
مروری بر فیلم‌های جدی جواد عزتی

حال به بهانه اکران «شنای پروانه» مروری داریم بر بهترین نقش‌آفرینی‌های جواد عزتی در فیلم‌های جدی در سینمای ایران از آفریقا تا شنای پروانه.

جواد عزتی در فیلم آفریقا

جواد عزتی با طلا و مس به سینما آمد اما نقش غافلگیر کننده او در آفریقای هومن سیدی بود که ثابت کرد که او می‌تواند در فیلم‌های جدی هم مهره‌ای موثر باشد.

جواد عزتی در ماجرای نیمروز ۱ و ۲

جواد عزتی در ماجرای نیمروز ۱ و ۲
جواد عزتی در ماجرای نیمروز ۱ و ۲

صادق ماجرای نیمروز نقطه عطف بزرگی در کارنامه عزتی بود. او که حتی در فیلم‌های غیرکمدی هم نقشی شوخ و شیرین داشت، در ماجرای نیمروز ۱ و ۲ نقش یک مامورامنیتی باهوش، کاملا جدی، عبوس و تا حدی خشن را چنان باورپذیر بازی کرد که بسیاری او را شایسته سیمرغ می‌دانستند.

ادامه همکاری عزتی با محمدحسین مهدویان نقش کوتاهی در لاتاری بود که باوجود کوتاهی‌اش به یکی از معروف‌ترین سکانس‌های لاتاری و جشنواره سال ۹۶ تبدیل شد.

جواد عزتی در فیلم تنگه ابوقریب

پزشک فیلم تنگه ابوقریب حاصل اولین نقش بلند جواد عزتی در سینمای دفاع مقدس بود. این چالش تازه برای جواد عزتی که تجربه فیلم‌های بیگ پروداکشن را نداشت موفقیت آمیز بود. گرچه وی حتی برای این نقش نامزد سیمرغ هم نشد.

جواد عزتی در فیلم جان دار

در این فیلم عزتی کار با کارگردان‌های فیلم اولی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری را تجربه کرد. نقشی جدی و تلخ با رگه های منفی که تا به حال از او ندیده بودیم. عزتی تلاش کرد این نقش خاکستری که رگه‌های سیاهی داشت را جوری بازی کند که تماشاگر به او نیز حق بدهد و از کاراکترش متنفر نباشد.

جواد عزتی در فیلم آتابای
جواد عزتی در فیلم آتابای

 

فیلم سینمایی «آتابای» به عنوان پنجمین فیلم نیکی کریمی، تابستان امسال در شهر خوی، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای آذربایجان غربی ساخته شد که در این فیلم «جواد عزتی» در تجربه‌ای متفاوت برای اولین بار به زبان ترکی ایفای نقش کرده است.

 

بر این اساس چالش جدید جواد عزتی نقشی به زبان ترکی بود. شخصیت عاشقی دل‌شکسته با دیالوگ‌های کم که باید احساساتش را با چشم‌ها و میمیک صورتش انتقال بدهد.

جواد عزتی در شنای پروانه

جواد عزتی در شنای پروانه
جواد عزتی در شنای پروانه

نقشی که جواد عزتی در شنای پروانه بازی‌ می‌کند از نقش‌هایی‌ست که هر بازیگری آرزویش را دارد. شخصیتی که شاهد سیر تحول درونی او از نقطه آغاز تا پایان داستان هستیم. دوربین لحظه به لحظه قهرمانش را که دنبال حقیقت می‌گردد تعقیب می‌کند و دست و پا زدنش در دنیای خشن اطرافش را نشان‌مان می‌دهد.

بازی عزتی در نقش لات توبه‌کرده‌ای به نام «حجت»، آن‌قدر خوب است که همه او را یکی از شانس‌های اصلی سیمرغ می‌دانستند، اما در نهایت حتی نامزد هم نشد.

آشنایی با جواد عزتی

جواد عزتی و همسرش
جواد عزتی و همسرش

محمدجواد عزتی متولد 20 دی 1360 بازیگر اهل ایران و فارغ التحصیل تئاتر از هنرستان سوره است. جواد عرتی با مه لقا باقری ازدواج کرده و متاهل است.

او کارش را با اجرای تئاتر های خیابانی شروع کرده است. خودش میگه  تقریبا هیچ بوستانی در تهران نیست که در آن تئاتر خیابانی اجرا نکرده باشم.اکثر کارهای او تم طنز و اجتماعی داشته اند.

سریال هایی که تاکنون جواد عزتی بازی کرده است:

لطفا دور نزنیم، هیچ کس، کمربندها را ببندیم، باغ مظفر، سه دونگ سه دونگ، مرد هزارچهره، چاردیواری، دست بالای دست و قهوه تلخ و سریال دردسرهای عظیم جواد عزتی همچنین در فیلم سینمایی طلا و مس، چهار انگشت، رد خون، ماجرای نیمروز، لاتاری، ما همه با هم هستیم، هزار پا، پارادایس و غیره نیز بازی کرده است.

او از سال 75 بصورت حرفه ایی وارد دنیای بازیگری شده است. او ابتدا در تئاتر فعالیتش را شروع و سپس در سال 79 اولین کار تلویزیونی اش را بازی کرده است. جواد عزتی از 15 سالگی بازی در تئاتر را شروع و بدون هیچ معطلی کار کرده است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو