پنج شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۵۴

مشخصات فنی مزدا MX-5

مشخصات فنی مزدا MX-5
در ادامه به بررسی خودرو جدید مزدا می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر؛ مدل مزدا MX-5 2020 لوکس و پرطرفدار است 135 مایل بر ساعت سرعت دارد شتاب صفر تا 60 مایل بر ساعت این خودروی جذاب 5.8 ثانیه است و قیمتی معادل 34 هزار و 590 دلار دارد.

بررسی خودرو  مزدا MX-5 2020

بررسی خودرو  مزدا MX-5 2020
بررسی خودرو  مزدا MX-5 2020

 

موضوع کلیدی درباره MX-5 2020 عرضه نسخه‌های کمتر و تجهیزات رفاهی جدید می‌باشد. نسخه‌های پایه این خودرو هنوز هم از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری با قدرت 130 اسب بخار استفاده می‌کنند؛ اما این پیشرانه تنها برای دو تریم SE و اسپورت در دسترس است. پیشرانه 2 لیتری فقط مختص مدل‌های دل‌چسب‌تر اسپورت تِک و GT اسپورت تِک می‌باشد.

مدل GT اسپورت تِک پرچم‌دار جدید MX-5 بوده و از حس لوکس بودن بیشتری بهره می‌برد. این مدل دارای تمامی تجهیزات سفارشی می‌باشد. وجود صندلی‌هایی با پوشش ناپا و پلاک فولاد ضدزنگ، رینگ‌های 17 اینچی BBS و… بر خاص بودن این مدل دلالت دارند.

عکس مزدا MX-5 2020
عکس مزدا MX-5

 

از تریم اسپورت به بالا، همه‌ی مدل‌های MX-5 به ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، تشخیص علائم ترافیکی و هشدار توجه راننده مجهز شده‌اند. مدل‌های جدید اسپورت تِک و GT اسپورت تِک همچنین از پایش نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی، چراغ‌های LED تطبیقی و دوربین دنده‌عقب سود می‌برند.

مشخصات فنی مزدا MX-5 2020

مشخصات فنی مزدا MX-5
مشخصات فنی مزدا MX-5

 

از نظر فنی تغییرات چندانی دیده نمی‌شود و بنابراین مدل‌های 2 لیتری قدرت 181 اسب بخاری و گشتاور 205 نیوتون متری تولید می‌کنند. نسخه‌های گیربکس دستی هم با دیفرانسیل لغزش محدود و دامپرهای بیلشتین متمایز می‌شوند. تمامی نسخه‌های رودستر سقف نرم دارای گیربکس 6 سرعته دستی هستند و گیربکس اتوماتیک برای مدل‌های سقف سخت FR در دسترس است.

البته نباید از عدم تغییر زیر پوست خودرو ناراحت شوید زیرا چهارمین نسل MX-5 یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای بازار بوده و وقتی پشت فرمان بنشینید سریعاً این موضوع را خواهید فهمید.

MX-5 هرگز تمرکز بیش از حدی روی پیشرانه نداشته اما همین نیروگاه 181 اسب بخاری عملکرد بهتری دارد. گشتاور 205 نیوتون متری خودرو نسبت به هاچبک های توربوی امروزی خیلی به چشم نمی‌آید اما وزن MX-5 هم خیلی بالا نیست. وقتی پدال گاز را تا ته فشار دهید دور پیشرانه به ردلاین 7500 می‌رسد و همراه با صدایی جذاب، شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6.5 ثانیه‌ای ثبت می‌شود. این خودرو حدی از سرعت را دارد که می‌تواند خودروهایی همچون فورد فیستا ST را نگران کند.

کابین مزدا MX-5 2020

کابین مزدا MX-5
کابین مزدا MX-5

 

فرمان حس سبکی داشته و ابعاد آن نسبت به کابین بزرگ است و پای افراد قدبلند به پایین آن برخورد خواهد کرد؛ اما خب ارتباط خوبی بین انسان و جاده برقرار می‌کند. MX-5 یکی از بهترین گیربکس‌ها را دارد. بسیاری از خودروهای پرفورمنس با دو برابر قیمت مزدا درگیر کنندگی MX-5 را ندارند. اگر جاده‌ای مناسب پیدا کنید لذت بسیاری را تجربه خواهید کرد.

و سواری خودرو هم ناراحت نیست. دامپرها به حد کافی سفت هستند تا باعث شوند عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گیرها در سرعت‌های پایین کمی عصبی‌کننده باشد اما وقتی سرعت بگیرید وضعیت بهتر خواهد شد. تنها چیزی که در بزرگراه احساس خواهید کرد وجود فضای کم در کابین، احساس نشستن در ارتفاعی پایین‌تر و صدای باد است؛ اما به راحتی می‌توانید این وضعیت را نادیده بگیرید.

اگرچه تجربه رانندگی MX-5 تغییر نکرده اما شرایط خرید آن دگرگون شده است. این خودرو کمی گران‌تر از قبل بوده و مدل پایه قیمت 23795 پوندی دارد. همین 20 ماه پیش شما می‌توانستید این خودرو با همین پیشرانه را با قیمت 18995 پوندی بخرید. ارزان‌ترین مدل 2 لیتری هم قیمت 28395 پوندی دارد که نسبت به قیمت 22295 پوندی قبلی افزایش محسوسی را نشان می‌دهد.

البته این افزایش قیمت به تجهیزات بیشتر مربوط است. حتی مدل پایه SE-L به چراغ‌های جلوی LED، آینه‌های برقی و گرم شونده، صندلی‌های گرم شونده، کروز کنترل، ناوبری، اپل کارپلی، اندروید اتو و فرمان چرمی مجهز است؛ و مدل اسپورت احتمالاً محبوب‌ترین مدل خواهد بود چراکه دارای تجهیزاتی همچون صندلی‌های چرمی و سیستم صوتی BOSE و سیستم‌های کمک‌راننده و ایمنی جدید می‌باشد.

امکانات مزدا MX-5 2020

امکانات مزدا MX-5 2020
امکانات مزدا MX-5 2020

 

مزدا MX-5 هنوز هم سواری و کیفیت سطح بالایی دارد. مزدا این روزها واقعاً در حد لوکس سازان عمل می‌کند و البته قیمت‌گذاری MX-5 هم این را نشان می‌دهد. اگرچه این خودرو زمانی قیمت ارزانی داشت اما حالا باید خود را آماده قیمت‌های بالاتری بکنید. تجهیزات این خودرو بیشتر شده و مدل GT اسپورت تِک جدید از تجهیزات لوکسی بهره می‌برد اما قیمت حدود 30 هزار پوندی باعث می‌شود MX-5 به‌طور خطرناکی به قلمروی هاچبک های قوی 300 اسبی نزدیک شود.

بیشتربخوانید: مزدا ۳ جدید را بیشتر بشناسید

مشخصات کلی مزدا MX-5 2020

مشخصات کلی مزدا MX-5
مشخصات کلی مزدا MX-5

 

  • قیمت:  34 هزار و 590 دلار
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 181 اسب بخار/205 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.5 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 219 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

گردآورنده: علی اکبر رضایی