دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۴۵

داروی درمان ریزش مو

داروی درمان ریزش مو
ریزش مو یکی از بدترین عارضه ها است که اکثر افراد به آن مبتلا می شوند اما آیا برای ریزش مو درمانی وجود دارد؟ برای پاسخ با تیتربرتر همراه باشید.

تیتر برتر؛ ریزش مو در بین ایرانی ها بسیار رایج است و دلایل متعددی دارد اما نیاز به بررسی بیشتری دارد تا بتوان از شر این عارضه راحت شد .

برای درمان ریزش مو داروهای متعددی وجود دارد که تأثیر آن برای هر فردی متفاوت است در ادامه به معرفی این داروها می پردازیم.

داروهای درمان ریزش مو
داروهای درمان ریزش مو

 

علت‌های فراوانی برای ریزش مو وجود دارد. اولین علت ریزش مو بدون شک ریزش موی ارثی است. بسیاری از افرادی که پدران آن‌ها دچار مشکل ریزش مو هستند، خود نیز به این عارضه دچار می‌شوند. مشکلات هورمونی نیز یکی دیگر از علت‌های شایع این بیماری است. این علت معمولا بعد از مسائل ارثی، دومین علت شایع ریز مو است.

افرادی که استرس شدیدی را تحمل می‌کنند نیز معمولا دچار عارضه ریزش مو می‌شوند. بیماری‌‌‎های پوستی نیز یکی دیگر از این علل است. با تمام این‌ها موارد خاص دیگری نیز هستند که منجر به ریزش مو می‌شود. برخورد با اشعه‌های خاص رادیو اکتیو و سابقه استفاده از روش‌های خاص درمانی (به عنوان مثال شیمی درمانی) از دیگر علل ریزش مو هستند. استفاده از داروهای درمان ریزش مو می‌توانند اکثر این مشکلات را به طور کلی درمان کنند.

ریزش مو همچنین در سنین خاصی روی نمی‌دهد و هر کسی در دوره‌های مختلف زندگی ممکن است به آن دچار شود. با این وجود ریزش مو در افرادی که پا به سنین میانسالی گذاشته‌اند بیشتر است.

ریزش مو در مردان بیشتر است یا زنان؟
ریزش مو در مردان بیشتر است یا زنان؟

 

برخی از افراد تصور می‌کنند که کچلی فقط در مردان اتفاق می‌افتد. درست است که کچلی و طاسی در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد اما این تصور اشتباه است که زنان دچار ریزش مو یا طاسی نمی‌شوند. همانطور که در بخش قبل و حین مرور علت‌های ریزش مو دیدیم، بسیاری از علل ریزش مو (مثل مشکلات هورمونی و استرس) می‌توانند در بانوان نیز رخ دهند.

علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان
علت ریزش مو در زنان

 

شایع‌ترین علت ریزش موی زنان آلوپسی آندروژنیک ناشی از ترشح هورمون‌های مردانه است. آلوپسی آندروژنیک می‌تواند در سنین جوانی نیز منجر به ریزش مو در بانوان شود اما با این حال ترشح شدید آلوپسی آندروژنیک در زنان بعد از چهل سالگی رخ می‌دهد و می‌توان با مصرف داروهای درمان ریزش مو آن‌ها را درمان کرد. 

 مهم‌ترین دارو های درمان ریزش مو

داروهای ضد آندروژن

برخی از هورمون‌های جنسی در ریزش مو موثر هستند. آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند. این هورمون با آسیب به فولیکل‌های مو باعث می‌شوند که رشد مو متوقف شود. اثر این داروها بر زنان بیشتر از مردان است. 

پس از این که این داروها را مصرف کردید، باید در بازه‌های زمانی مشخص به پزشک مراجعه کنید، چرا که اثر این داروها، دراز مدت است. گاهی افراد مختلف پس از مصرف این داروها دچار عوارضی مانند مشکلات مربوط به خواب می‌شوند. در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی پس از مصرف بهتر است که به پزشک در این مورد اطلاع رسانی کنید.

داروی ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

داروی ماینوکسیدیل درمان ریزش مو
داروی ماینوکسیدیل درمان ریزش مو

 

ریزش مو علت‌های فراوانی دارد و به شکل‌های مختلف مانند ریزش منطقه‌ای، ریزش سکه‌ای و یا طاسی سریع و یا ریزش‌های دیگر مشاهده می‌شود. یکی از داروهای درمان ریزش مو که هم باعث افزایش رشد مو می‌شود و از ریزش جلوگیری می‌کند، ماینوکسیدیل است که بسیار داروی مفیدی برای درمان ریزش در مردان است. این دارو توایی درمان بسیاری از بیماری‌هایی را دارد که منجر به ریزش مو می‌شوند. تلوژن افلوویم، آناژن افلوویوم، هیپوتریکوزیس و چندین نوع ریزش دیگر با این دارو از بین خواهند رفت.

نحوه استفاده از داروی ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل را معمولا باید دو بار در روز روی سر خود بمالید و ممکن است که بعد از گذشت چندماه نیز اثر آن را مشاهده نکنید اما از آن جایی که این دارو، دارویی بسیار مفید است، پس از پنج ماه اثر آن را به طور قابل توجهی مشاهده خواهید کرد.

استفاده از این داروی درمان ریزش مو معمولا عوارض ندارد ولی در برخی از افراد ممکن است به شکل قرمزی پوست سر مشاهده شود. همچنین در برخی موارد نادر نیز، این دارو منجر به ریزش موی افراد خواهد شد. در این مورد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید چرا که بدن به این دارو حساسیت دارد. پزشک در چنین حالتی اقدام به تعویض داروی مصرفی می‌کند.

داروی فیناستراید برای درمان ریزش مو

داروی فیناستراید برای درمان ریزش مو
داروی فیناستراید برای درمان ریزش مو

 

در قسمت‌های قبل در مورد آلوپسی آندروژنتیک صحبت کردیم و گفتیم که یکی از عوامل مهم ریزش مو در آقایان و بانوان است. اگر چه وجود این ماده در بدن نیاز است و باعث سلامت می‌شود، ولی وجود بیش از حد آن باعث ریزش مو می‌شود. فیناستراید یکی از داروهایی است که آلوپسی آندروژنتیک را کنترل می‌کند.

مطالب مرتبط:

نحوه استفاده از داروی فیناستراید

این داروهای درمان ریزش مو نیز جزو داروهایی هستند که اثر طولانی مدت دارند و باید چند ماه منتظر واکنش بدن به آن‌ها ماند. استفاده از فیناستراید باعث می‌شود که علاوه بر این که ریزش مو متوقف شود، بلکه رشد مو نیز افزایش یابد. این دارو به شکل خوراکی مصرف می‌شود و آن را معمولا پیش از غذا مصرف می‌کنند.

داروی کتوکونازول برای درمان ریزش مو

داروی کتوکونازول برای درمان ریزش مو
داروی کتوکونازول برای درمان ریزش مو

 

یکی از داروهایی که ممکن است در برخی موارد منجر به درمان ریزش مو شود، کتوکونازول است. این دارو برای افرادی که علت ریزش موی آن‌ها آندروژنتیک است بسیار مفید است کتوکونازول با کاهش التهاب فولیکل‌های مو باعث بهبود سلامت فولیکول‌های مو و توقف ریزش مو می‌شود. این داروی کتوکونازول به شکل شامپو نیز یافت می‌شود و می‌توانید به شکل طبیعی آن را مصرف کنید. 

داروی اسپیرنولاکتون برای درمان ریزش مو

داروی اسپیرنولاکتون برای درمان ریزش مو
داروی اسپیرنولاکتون برای درمان ریزش مو

 

یکی دیگر از داروهای درمان ریزش مو که می‌تواند اثر بسیاری مناسبی برای افزایش رشد مو در بانوان داشته باشد، اسپیرنولاکتون است. وقتی که آندروژن‌ها علت ریزش مو باشند، می‌توان به خوبی از این دارو استفاده کرد. آندروژن‌ها می‌توانند سرعت ریزش مو را در افراد بالاتر ببرند. بانوانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، معمولا به ریزش مو دچار می‌شوند و علت آن آندروژن‌هایی است که بدن آن‌ها ترشح می‌کند. استفاده از اسپیرنولاکتون باعث می‌شود که تولید آندروژن متوقف شود و از ریزش مو جلوگیری شود.

نحوه استفاده از داروی اسپیرونولاکتون

استفاده از این داروی درمان ریزش مو ممکن است که عوارضی به همراه داشته باشد. سردرد، تهوع، استفراغ یا کرامپ معدی، بی اشتهایی، اسهال، دهیدراتاسیون، هیپوناترمی، اسیدوز کاهش‌توانایی جنسی، بزرگ شدن پستانها، بی‌نظمی قاعدگی، کسالت، افزایش‌پتاسیم خون، کاهش سدیم خون، مسمومیت کبدی و نرمی استخوان عوارض استفاده از این دارو هستند.

داروهای مقابله با عفونت‌های قارچی

در صورتی که علت ریزش موی شما عفونت‌های قارچی روی پوست باشد، می‌توانید از داروهای درمان ریزش مو استفاده کنید. یک نوع عفونت قارچی با نام تینیا کیپتیس معمولا منجر به ریش مو خواهد شد و برای درمان این نوع قارچ می‌توان داروهایی خوراکی مصرف کرد. بیمار برای درمان باید حدود یک یا دو ماه صبر کند و فرآیند درمان را به صورت منظم پیگیری کند تا بتواند نتایج دلخواه را بگیرد و به خوبی درمان شود. عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد قارچ می‌تواند شامل خارش و جوش‌های پوستی، اسهال و درد شکمی (معده) باشد.

داروهای کنترل یائسگی

هورمون درمانی یکی از روش‌هایی است که برای درمان ریزش مو در بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر اختلال در هورمون‌ها به خاطر یائسگی باشد، منجر به ریزش مو خواهد شد و اگر به پزشک ماهری در این زمینه مراجعه کنید، احتمالا روش هورمون درمانی و استفاده از داروهای درمان ریزش مو برای کنترل هورمون‌ها را پیشنهاد خواهد کرد. این داروها طیف بسیار گسترده‌ای دارند ولی اصلی‌ترین ویژگی‌ همه آن‌ها، کنترل هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون است.

داروی کورتیکو استروئید برای درمان ریزش مو

داروی کورتیکو استروئید برای درمان ریزش مو
داروی کورتیکو استروئید برای درمان ریزش مو

 

گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامت به بافت‌ها و اندام‌های سالم بدن حمله می‌کند. در این حالت اگر قربانی این حمله پوست و فولیکل‌های آن باشند، سر دچار ریزش مو خواهد شد. کورتیکو استروئید یکی از داروهای درمان ریزش مو است که باعث جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌های مختلف خواهد شد. در این حالت به تدریج رشد مو دوباره احیا خواهد شد و سیستم ایمنی مجددا به بدن حمله نخواهد کرد.

نحوه استفاده از داروی کورتیکو استروئید

این دارو هم به شکل محلول قابل استفاده است و هم می‌توانید آن را به بدن تزریق کنید. با این حال برای مصرف این دارو به هر دو روش، باید به پزشک مراجعه کنید چرا که درمانگاه‌ها بدون نسخه این دارو را به شما نخواهند داد. مدت اثر این دارو به شرایط بدن افراد بستگی دارد ولی در بدترین حالت نیز بدن پس از دو ماه به این دارو پاسخ خواهد داد و روند روش موها آغاز می‌شود.

تزریق پلاسمای حاوی پلاکت

این نوع درمان نیز می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو و بهبود رشد مو تاثیر موثر داشته باشد. البته پیش از انجام این روش باید آزمایش‌های خون انجام داد و پزشک باید مجوز این کار را دهد. تزریق این دارو به پوست سر به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گرداورنده : مریم بالوی فیلی