شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۳۴

واکنش تند حامدبهداد به تخریب خانه پرویز مشکاتیان!

واکنش تند حامدبهداد به تخریب خانه پرویز مشکاتیان!
حامد بهداد با ابراز تاسف از تخریب خانه پدری پرویز مشکاتیان در نیشابور، از مدیران این شهر و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر درخواست کرد جلوی این ویرانی بایستند و یکی از هزاران میراث فرهنگی ایران را سامان دهند.

به گزارش تیتربرتر؛ تخریب خانه پدری پرویز مشکاتیان، آهنگساز و نوازنده سرشناس کشورمان در نیشابور، صدای اعتراض علاقه‌مندان به میراث فرهنگی، اهالی موسیقی و دیگر هنرمندان را برانگیخت.

بیوگرافی پرویز مشکاتیان

بیوگرافی پرویز مشکاتیان
بیوگرافی پرویز مشکاتیان

 

پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت.

وی هم‌زمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینهٔ ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد. مشکاتیان در این سال‌ها، کنسرت‌های متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد.

وی در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار نورعلی برومند برگزار می‌گردید، به همراه پشنگ کامکار مقام نخست در رشتهٔ سنتور و همراه با داریوش طلایی، مقام ممتاز در ردیف‌نوازی را به دست آورد. وی همسر افسانه شجریان بوده و صاحب دو فرزند به نام‌های آوا و آیین است.

ماجرای تخریب خانه پرویز مشکاتیان

افسانه شجریان همسر پرویز مشکاتیان
افسانه شجریان همسر پرویز مشکاتیان

 

آوا مشکاتیان، فرزند استاد پرویز مشکاتیان معروف به پدر سنتور ایران با انتشار متنی در صفحه شخصی اینستاگرامش به تخریب خانه پدرش در نیشابور واکنش نشان داد.

مشکاتیان در این پست نوشت: «خیلی روبه‌راه نیستم. اخبار و پیام‌هایی هم که دریافت می‌کنم نمک به زخم‌های خودم و خانواده‌ام است. چند روز از این فضا دور خواهم ماند تا احوالم بهتر بشه. اینکه سرزمین ما متولیان فرهنگی دلسوز ندارد خبر تازه‌ای نیست. در تمام عمرم شاهد این موضوع بودم و بعد از رفتن پدرم در این یازده سال این موضوع را بیشتر درک کردم.»

در چند روز گذشته خبری منتشر شد درباره تخریب خانه زنده‌یاد پرویز مشکاتیان، موسیقی‌دان و آهنگساز مطرح ایرانی. خبری که محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور ضمن تایید آن به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «تخریب این خانه تاریخی صبح امروز توسط مالک آن انجام گرفت که متأسفانه بعد از اطلاع ما حدود ۹۰ درصد بنا تخریب شده بود.»

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور با بیان اینکه با پیگیری و دستور مقام قضائی تخریب بنا متوقف شد، افزود: «اداره میراث فرهنگی شهرستان در حال انجام مراحل پایانی ثبت ملی این خانه تاریخی بوده و این موضوع را به مالک نیز اطلاع داده بودیم، اما متأسفانه مالک بدون اطلاع ما اقدام به تخریب بنا نموده است.»

بیشتربخوانید: درگذشت محمدرضا شجریان تکذیب شد

واکنش میراث فرهنگی به تخریب خانه پرویز مشکاتیان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت :خانه تاریخی استاد پرویز مشکاتیان که به پدر سنتور ایران نیز شهرت داشت، تخریب شد

تخریب این خانه تاریخی صبح امروز توسط مالک آن انجام گرفت که متأسفانه بعد از اطلاع ما حدود ۹۰ درصد بنا تخریب شده بود.

اداره میراث فرهنگی شهرستان در حال انجام مراحل پایانی ثبت ملی این خانه تاریخی بوده و این موضوع را به مالک نیز اطلاع داده بودیم، اما متأسفانه مالک بدون اطلاع ما اقدام به تخریب بنا نموده است.

واکنش تند حامد بهداد به تخریب خانه پرویز مشکاتیان

واکنش تند حامد بهداد به تخریب خانه پرویز مشکاتیان
واکنش تند حامد بهداد به تخریب خانه پرویز مشکاتیان

 

در همین ارتباط، حامد بهداد، بازیگر سینما و تلویزیون، با انتشار پستی اینستاگرامی، ابراز تاسف کرد. متن نوشته او به شرح زیر است:

«به‌خاطر این اتفاق با مردم اصیل و هنرپرور نیشابور احساس مشترک دارم و متاسفم. همینطور برای شهر نیشابور، شهر فیروزه و موسیقی و خط و شعر و هزاران لعل دیگر متاسفم. برای آن دسته از مسیٔولین بی کفایت ذی‌ربط و افراد غیر فرهنگی آن شهر که قدر پیشینه تاریخی _فرهنگی گران‌بهای آن شهر و مردمش را نه می‌دانند، و نه اگر حتی بگوییم می‌فهمند ، بیشتر متأسفم. پرویز مشکاتیان و هر هنرمند و ادیب آن خطه گهربار، هویت نیشابور است. و چه سهل‌انگارانه نتوانستید از خانه پدری مشکاتیان که می‌توانست موزه‌ای در شهر نیشابور باشد، صیانت کنید. حیف از آن خانه و حیف از پیشینه آن شهر زیبا. بهتر است جلوی این ویرانی بایستید و آن یکی از هزاران میراث فرهنگی ایران را سامان دهید.»

وفات پرویز مشکاتیان
وفات پرویز مشکاتیان

 

پرویز مشکاتیان، زاده ۱۳۳۴ در نیشابور بود و در سال ۱۳۸۸ در تهران درگذشت. پیکر این آهنگساز، موسیقی‌دان، پژوهشگر و نوازنده سنتور، در نیشابور به خاک سپرده شد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی