پنج شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۴۷

ارتباط ویروس کرونا با سکته مغزی؟!

ارتباط ویروس کرونا با سکته مغزی؟!
به گفته متخصصان از هر سه فرد مبتلا به ویروس کرونا، یک بیمار علائم مغزی پیدا می‌کند و سه درصد هم دچار سکته مغزی می‌شوند.

به گزارش تیتربرتر؛ معمولاً مردان و افراد دچاردیابت یا بیماری قلبی در معرض بیشترین خطر ابتلا به سکته مغزی می باشند . خبر خوب این است که در حال حاضر افراد بسیاری با سابقه قبلی سکته مغزی زنده هستند . آگاهی از علایم سکته مغزی مهم است . اگر شما سریع عمل کنید و فورا به پزشک مراجعه نمایید، می توانید از یک سکته وسیع مغزی پیشگیری نموده و جانتان را نجات دهید .

علایم سکته مغزی

علایم سکته مغزی
علایم سکته مغزی

 

  • احساس بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت ، بازو یا پا بویژه در یک طرف بدن.
  • مشکل ناگهانی در دید یک یا هر دوچشم.
  • مشکل ناگهانی در درک مفاهیم یا صحبت کردن با فرد دیگر.
  • احساس سرگیجه یا عدم تعادل ناگهانی.
  • احساس سردرد بسیار شدید و ناگهانی بدون علت مشخص.

آیا بیماران کرونایی همه دچار سکته مغزی می شوند؟

بابک زمانی ، درباره علائم مغزی در مبتلایان به ویروس کرونا افزود: مهمترین تاثیر ویروس کرونا روی مغز این است که باعث زیاد شدن انعقاد خون شده و سکته مغزی اتفاق می‌افتد. همچنین کرونا می‌تواند فرد را دچار علائم مغزی کند.

وی ادامه داد: این روزها از سامانه ۴۰۳۰ سوالاتی در این زمینه مطرح می‌شود که چند درصد از مبتلایان کووید ۱۹ دچار سکته مغزی می‌شوند. بر اساس آمارهایی که توسط چین منتشر شده، سه درصد از مبتلایان به کرونا دچار سکته مغزی می‌شوند.

بیشتربخوانید: موج جدید کرونا در ایران؟!

افزایش میزان ابتلا به کرونا در کودکان

افزایش میزان ابتلا به کرونا در کودکان
افزایش میزان ابتلا به کرونا در کودکان

 

کودکان به واسطه تماس بیشتری که با اجسام و محیط دارند به آسانی در خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند و می‌توانند از دسته ناقلان بی‌علامت به حساب آیند. مقوله‌ای که در ابتدا از آن غافل بودیم که سبب شد تا امروز به گفته برخی مسئولین میزان ابتلا به کووید 19 در روزهای اخیر در میان کودکان افزایش پیدا کند. فقط در یک هفته اخیر ۱۰ کودک ۲ تا ۶ سال در جهرم به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 4 نفر فقط دو و سه ساله بوده‌ اند.

عبدالله کریمی، متخصص کودکان و نوزادان و فوق تخصص عفونی کودکان، در این خصوص گفت: در نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا در کشور نقش کودکان در کنترل بیماری کرونا نادیده گرفته شد. این امر سبب شد تا مردم و پزشکان و کادر درمانی زیادی از طریق کودکان مبتلا و یا به آن ها بیماری منتقل کنند.

او افزود: در ابتدا اعلام شد امکان مبتلا شدن کودکان به این بیماری 2 درصد است و در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که این آمار به 13 درصد افزایش یافته است. کرونا به صورت مداوم در حال تغییر شکل است و نحوه مبتلا کردن مردم را تغییر داده است.

این فوق تخصص عفونی کودکان ادامه داد: هم اکنون 9 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان مفید بستری هستند و سه نفر آن‌ها زیر دستگاه قرار دارند در حالی که این نسبت در اواخر سال 98 به این شکل نبود. 

کریمی با اشاره به افزایش خطر کرونا در فصل پاییز تاکید کرد: با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس خطر بیشتری کودکان را تهدید خواهد کرد و اگر آمار ابتلای 13 درصدی کودکان محقق شود رقم قابل توجهی از کودکان در معرض خطر قرار خواهند گرفت. نگرانی ما مربوط به کودکان زیر 5 سال است زیرا در این فصل آنفولانزا نیز شایع می‌شود و باید بحث واکسیناسیون در قبال آن ها به صورت جدی انجام شود تا آسیب به دیگران وارد نشود.

این متخصص کودکان و نوزادان در پایان با بیان اینکه این بیماری همچنان جنبه های مخفی زیادی دارد، گفت: کرونا این روزها عوارض جدیدی از خود به نمایش می‌گذارد و در کودکان شایع‌تر شده است. در این زمینه نیاز است تا مسئولین دستورالعمل‌های جدی در خصوص کودکان در دستور کار قرار دهند. ممکن است ابتلای کودکان به کووید 19 به حالت یک آتش زیر خاکستر باشد و در آینده گریبان ما را به صورت جدی بگیرد.

این متخصص مغز و اعصاب درباره تاثیر ویروس کرونا بر سلول‌های مغزی گفت: تاثیر دیگر کووید ۱۹ التهاب شدید است. کرونا سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و  باعث می‌شود که سیستم ایمنی علیه ریه در برابر مغز وارد فعالیت شود. یک مکانیسم دیگر هم این است که احتمالا ویروس به طور مستقیم می‌تواند به سلول‌های مغزی حمله کند.

وی اظهار کرد: سیستم‌های عصبی معمولا بعد از بهبودی فرد مبتلا به کووید ۱۹ درمان می‌شوند، اما اگر بیمار دچار بیماریهای دیگر هم باشد ممکن است بیماری بماند و بعدها بیمار بهبودی نسبی پیدا کند.

زمانی گفت: افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، فرقی ندارد که به خاطر کووید ۱۹ باشد یا نه؛ زمانی که سکته اتفاق افتاد، سه ساعت اول احتمال درمان وجود دارد تا ۲۴ ساعت هم امکان خارج کردن لخته هست و تا ۶ ماه نیز با فیزیوتراپی و کاردرمانی بهبود پیدا می‌کنند.

کووید۱۹ با ایجاد لخته خون در بیماران جوان و میان‌سال موجب افزایش احتمال سکته مغزی در این افراد می‌شود.

بیشتربخوانید: مشارکت مردم جهت پیشگیری از شیوع موج دوم کرونا در کشور

واکسن کرونا پاییز نهایی می شود

واکسن کرونا پاییز نهایی می شود
واکسن کرونا

 

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد امروز (چهارشنبه) نخستین آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-۱۹ که توسط «انستیتوی مرکزی تحقیقات علمی شماره ۴۸» وابسته به وزارت دفاع ساخته شده است، بر روی ۵۰ سرباز داوطلب روس انجام می شود.

بر اساس اعلام این وزارتخانه طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، متخصصان در تلاشند تا قبل از پایان ماه ژوئیه (مرداد) آزمایش‌های بالینی این واکسن به اتمام برسد.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از رسانه‌های روس، ۵۰ سرباز داوطلب از نظر جسمی مورد بررسی قرار گرفته و سلامت آن ها تائید شده است؛ لازم به ذکر است که در این میان پنج نفر زن هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، زمان تقریبی توزیع واکسن در سطح جامعه فصل پاییز است.

گردآورنده: علی اکبر رضایی