پنج شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۰۲
در پی مشروط شدن یارانه فرزندان تازه متولد شده:

مشروط کردن پرداخت یارانه به نوزادان قانونی است؟

در پی مشروط شدن یارانه فرزندان تازه متولد شده:
به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس، اگر پدر و مادر خانواده ای یارانه دریافت می‌کنند قطعا فرزند تازه متولد شده آنها نیز طبق قانون بدون شرط و شروطی شامل دریافت یارانه می‌شود.

به گزارش تیتربرتر؛ هر ساعت، هر روز و هر ماه با تولد نوزادی جدید بالقوه بر تعداد یارانه بگیران کشور افزوده می‌شود. در حالی که پیشتر با شرط مشمول بودن والدین برای دریافت یارانه، فرزند تازه متولد شده یارانه دریافت می‌کرد اما حال با تصمیم هیئت وزیران پرداخت یارانه برای نوزادان مشروط شده است.

بر اساس آیین نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها که روز (یکشنبه) در جلسه هیئت دولت تصویب شد، موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورت وجود منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود. همچنین براساس این مصوبه خانوارهای که یارانه آنها حذف شده می‌توانند نسبت به اعتراض در خصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تمامی اطلاعات بانکی و ارائه اطلاعات و مستندات لازم اقدام کنند.

مشروط‌شدن یارانه نوزادان قانونی است؟

مشروط‌شدن یارانه نوزادان
مشروط ‌شدن یارانه نوزادان

 

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه هیئت دولت مبنی بر مشروط کردن پرداخت یارانه به نوزادان، گفت: اگر پدر و مادر خانواده‌ای از تمکن مالی برخوردار هستند و یارانه دریافت نمی‌کنند طبیعتا نوزاد آنها نیز شامل دریافت یارانه نمی‌شود.

وی افزود: اگر پدر و مادر خانواده ای یارانه دریافت می‌کنند قطعا فرزند تازه متولد شده آنها نیز طبق قانون بدون شرط و شروطی شامل دریافت یارانه می‌شود و هرگونه مشروط کردن پرداخت یارانه به نوزاد خانواده که مشمول دریافت یارانه است، خلاف قانون است.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: پرداخت یارانه به کسانی که نیازمند دریافت یارانه هستند، مصوبه مجلس است و دولت موظف به اجرای قانون است و نباید تغییری در قانون ایجاد کند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه متاسفانه دولت احمدی نژاد و  دولت روحانی به شکل دقیق به قانون هدفمندی یارانه‌ها عمل نکردند، ادامه داد: 70 درصد مردم، 30 درصد انرژی را مصرف می‌کنند و 30 درصد از مردم 70 درصد انرژی را مصرف می‌کنند، طبق قانون قرار بود از طبقه پرمصرف گرفته شود و به بخش کم مصرف داده شود که تا کنون به این شیوه عمل نشده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: متاسفانه در زمان اجرای قانون به همه یارانه پرداخت شد، حتی به آنهایی که خارج از کشور بودند و حتی به 500 هزار نفری که از دنیا رفته بودند نیز یارانه پرداخت شد. از طرفی هم یارانه تعدادی از افراد را قطع کردند که این موضوع نیز خالی از اشکال و ایراد نبود. یعنی تعدادی از ثروتمندان یارانه‌شان قطع نشد و تعدادی از کسانی که نیازمند بودند، یارانه آنها قطع شد.

یارانه نوزادان 99 چه می شود؟

بر اساس آیین نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها که هفته گذشته در جلسه هیئت دولت تصویب شد؛ موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

گفتنی است، مصارف هدفمندی یارانه‌ها بابت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوارها، حمایت معیشتی از خانوار‌های هدف، خرید تضمینی گندم و یارانه نان، مستمری و یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، کاهش فقر مطلق خانوار‌های تحت حمایت کمیته مذکور و سازمان بهزیستی، کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تامین هزینه‌های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب العلاج، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص و کمک به رزمندگان معسر، تغذیه و امور رفاهی دانشجویان، تولید و اشتغال، حمل و نقل ریلی، مسکن و نهاده‌های کشاورزی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و سایر مصارف هدفمندی، هزینه خواهد شد.

بیشتربخوانید: جزییاتی از شرط پرداخت یارانه نقدی به متولدین سال ۹۹

واکنش رضایی به مشروط‌شدن یارانه نوزادان؛ خلاف سیاست‌های کلی نظام است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به مصوبه روز یکشنبه دولت که در آن پرداخت یارانه نوزادان مشروط اعلام شده بود، اظهار داشت:

"تولد هر نوزاد در خانواده‌های ایرانی، یعنی تولّد نور، برکت و شادی. دولت کنار مردم باشد. ثروت دولت متعلق به همه مردم و همه نسل‌ها است؛ نوزادان ایرانی که متولد می‌شوند، آینده‌سازان کشورند. محروم کردن آنها از همین یارانه محدود خلاف سیاست‌های کلی نظام است.

واکنش رضایی به مشروط ‌شدن یارانه نوزادان
واکنش رضایی به مشروط ‌شدن یارانه نوزادان

 

هیئت دولت در جلسه روز یکشنبه (11 خرداد) آیین‌نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد که در بخشی از این مصوبه آمده است: ضمناً موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به‌تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

ثبت‌نام از جاماندگان "یارانه معیشتی" چه شد؟

ثبت‌نام از جاماندگان
ثبت‌نام از جاماندگان "یارانه معیشتی"

 

با آغاز واریز یارانه‌ معیشتی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از خانواده‌ها نسبت به عدم دریافت یارانه معیشتی اعتراض کردند که در پی آن، ادرس سایتی از سوی وزارت رفاه برای ثبت اعتراضات اعلام شد و از سرپرستان خانوار متقاضی یارانه معیشتی درخواست شد اطلاعات خود را در این سایت ثبت‌ کنند و در ادامه نیز در صورت تأیید اطلاعات یارانه معیشتی به حساب آنها واریز خواهد شد.

پس از ثبت اعتراضات در سایت اشاره شده، تعدادی از خانواده‌ها مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند همچنین با اعلام حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی یارانه معیشتی پرونده ثبت اعتراضات در آذر ماه سال گذشته بسته شد و آنگونه که میرزایی اعلام کرد، قرار شد سایت hemayat.mcls.gov.ir در خرداد ماه 99  برای ثبت اعتراضات مجدداً فعال شود.

میرزایی در این باره اعلام کرده بود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، خرداد و آذر هر سال یک بار کل جامعه هدف که متقاضی طرح حمایت معیشتی هستند، بررسی می‌شوند همچنین به گفته وی حدود 19 میلیون خانوار  یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

در حالی اعلام شد بود که در خرداد ماه فرصت جدیدی برای جاماندگان از یارانه معیشتی فراهم خواهد شد که پیگیری‌های صورت گرفته خبرنگار تسنیم حکایت از آن دارد که ظاهراً دولت و مجموعه وزارت رفاه برای ثبت‌نام از متقاضیان جدید هیچ برنامه‌‌ای ندارد و قرار نیست، سایت مجدداً فعال شود و این در حالیست که بسیاری از خانواده‌ها در انتظار فرا رسیدن خرداد ماه و ثبت‌نام برای دریافت یارانه معیشتی هستند که تا به امروز با خلف وعده دولت در این زمینه روبه‌رو شده‌اند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی