چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳
به بهانه درگذشت علی اصغر حاجی‌بابا بنیان‌گذار صنایع ریخته‌گری

آشنایی با پدر صنعت ریخته گری ایران

به بهانه درگذشت علی اصغر حاجی‌بابا بنیان‌گذار صنایع ریخته‌گری
علی اصغر حاجی‌بابا بنیانگذار صنعت فروآلیاژ و پدر صنعت ریخته گری ایران در سن 89 سالگی درگذشت. وی یکی از بازرگانان مهم آهن بود.

به گزارش تیتربرتر؛ علی اصغر حاجی‌بابا فعال صاحب‌نام بخش‌خصوصی که به عنوان بنیانگذار صنعت فروآلیاژ و ریخته‌گری شهرت داشت، چشم از جهان فروبست.

او که از کارآفرینان فعال در حوزه فولاد آلیاژی است، از دهه 1340 فعالیت خود را در صنعت فولاد آغاز کرد و فصل جدیدی برای صنعت ایران رقم زد.

در میان کارآفرینان ایرانی شاید زندگی هیچ‌کس به‌اندازه اصغر حاجی‌بابا پر فراز و نشیب نبوده است. در وقایع 28 مرداد کسب‌وکارش را در خطر جدی می‌بیند. در دهه 40 پایش ناخواسته به ماجرای ترور حسنعلی منصور کشیده می‌شود و تا پای اعدام پیش می‌رود و در وقوع انقلاب 57 نیز از سوی کارگران تهدید به مرگ می‌شود. دانستن زندگی پرماجرایش درس‌های بی‌شماری دارد.

معرفی علی اصغر حاجی‌بابا 

معرفی علی اصغر حاجی‌بابا 
معرفی علی اصغر حاجی‌بابا 

حاجی‌بابا متولد سال 1310 بود و از همان دوران کودکی کار خود با حلاجی و لحاف‌دوزی آغاز کرد. او به کسب و کار مستقل رسید و از کار با پنبه به فعالیت صنعتی روی آورد. آن هم صنعتی که با فولاد و آتش سرو کار دارد. صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژ ایران مدیون تلاش‌های مردی است که یک لحظه از پای نایستاد و در مسیر پیشرفت اقتصاد صنعتی ایران ناامید نشد.

حاجی‌بابا در جریان زندگی پرتلاطم و پر از فرازونشیب خود توانست راه کسب و کار شخصی خود را در صنعت پیدا کند و حرفه خود را به همراه خانواده توسعه دهد تا جایی که او را بنیان‌گذار صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژ ایران نامیده‌اند.

ماجرای حکم اعدام حاجی‌بابا

علی اصغر حاجی‌بابا در طول عمر خود به غیر از توسعه فعالیت های اقتصادی و راه‌اندازی مجموعه‌های صنعتی که از او یک کارآفرین صاحب‌نام ساخته بود، به فعالیت‌های مدنی و اجتماعی نیز می‌پرداخت. فعالیت‌های مبارزاتی او در جریان کودتای 28 مرداد و پس از آن در روزهای پرالتهاب مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی از او یک کنشگر اجتماعی ساخته بود تا جایی که در جریان ترور حسنعلی منصور از سوی محمد بخارایی به عنوان شاگرد آهن‌فروشی، پای او نیز به میان آمده بود و در روزنامه‌ها نام او را به عنوان یکی از مظنونین آورده بودند. همین موضوع باعث شد که حتی از اعدام او سخن به میان آید اما به سختی فراوان موفق شد اثبات کند که در این ماجرا نقشی نداشته و از اعدام بگریزد.

مستند پنبه تا آتش

مستند پنبه تا آتش
مستند پنبه تا آتش

تابستان سال 1395 فیلم «پنبه تا آتش» که مستندی از زندگی علی اصغر حاجی‌بابا است، در اتاق ایران رونمایی شد و این صنعت‌گر کارآفرین در این مراسم از سوی رئیس پارلمان بخش خصوصی مورد تقدیر قرار گرفت.

{flvremote}https://hw17.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/27c8739bfbbfd740b496620d11a0a72112785299-480p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6Ijg1ZGRiYzYwZDM4NmIxMTllZGViN2VlOGNkYTk3NzVjIiwiZXhwIjoxNTkxMjc5NjQ3LCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.K4AHYB_IUfUZXxeVVo2glDnvD8VfkpRa0KtbhOMOiqc|https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/12785299-2922-b__774067000.jpg{/flvremote}

فیلم پنبه تا آتش اولین فیلم از مجموعه کارستان است که از سوی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب برای روایت زندگی کارآفرینان برتر ایران تهیه شده است. این فیلم روایت زندگی و تلاش بی وقفه‌ی علی‌اصغر حاجی‌بابا در کوران کار، مبارزات سیاسی، مشکلات اقتصادی و موانع اجتماعی گوناگون از زبان خود ایشان، نزدیکان و همکارانش است.

مروری بر فعالیت های پدر صنعت ریخته گری ایران

مروری بر فعالیت های پدر صنعت ریخته گری ایران
مروری بر فعالیت های پدر صنعت ریخته گری ایران

علی اصغر حاجی بابا که یکی از بازرگانان مهم آهن بود، در سال 1341 به فکر تولید می‌افتد و احساس می‌کند کشور به صنعت ریخته‌گری نیاز دارد. برای جذب سرمایه در بازار تهران فراخوان می‌دهد اما مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما برادران تحصیلی که بنیان‌گذار شیرآلات «شیبه» هستند، شراکت با او را می‌پذیرند. 

در سال ۱۳۴۲ شرکت «پارس متال» را به امید این که وطن به سوی صنعتی شدن گام بردارد تاسیس کرد و سپس در سال ۱۳۴۸ به تاسیس شرکت «شوفاژ کار ایران» همت گماشت.

بیشتر بخوانید: اسدالله عسگر اولادی ثروتمندترین چهره اقتصادی ایران درگذشت+جزییات

پارس متال اولین کارخانه ریخته‌گری مدرن بود که با برق و کوره‌های ذوب برقی، تولید لوله‌ها و اتصالات آب و فاضلاب را در ایران شروع کرد که ازنظر کیفیت با نمونه مشابه آلمانی خود رقابت می‌کرد. در سال 1347 سهامش را به برادران تحصیلی و عده‌ای دیگر از شرکایش واگذار و در سال 1350 کارخانه شوفاژکار را احداث می‌کند و به‌این‌ترتیب تولید دیگ‌های چدنی حرارت مرکزی برای اولین بار در ایران آغاز می‌شود که نوعی وسیله گرمایش جدید و مدرن در آن دوران بود.

پس از انقلاب با توجه به اینکه صنایع ریخته‌گری ایران در تأمین مواد اولیه ریخته‌گری مشکلاتی داشتند، مرحوم حاجی‌بابا تصمیم می‌گیرد زنجیره مواد اولیه ریخته‌گری در ایران را کامل کند و در سال 1360 به دنبال تأسیس کارخانه فروسیلیس در سمنان می‌رود. در سال 1364 ساخت کارخانه رزیتان و در سال 1366 قالب‌سازی ایران مدل را آغاز می‌کند تا این سه واحد بتوانند مواد اولیه صنایع ریخته‌گری و فولاد کشور را تأمین کنند.

سوابق مدیریتی حاجی بابا

سوابق مدیریتی حاجی بابا
سوابق مدیریتی حاجی بابا

او کارشناس مدیریت صنایع بود و در این رشته ها مهارت بسیار به دست آورده بود در اسفندماه سال ۱۳۵۷ او را به سمت عضو هیات مدیره کمپانی ایران ناسیونال انتخاب کردند. حاجی بابا شرکت «فروسیلیس ایران» را تاسیس کرد. وی مدت ها نیز عضو شورای مشورتی وزیر صنایع و معادن بود.

حاجی بابا علاوه بر نیابت ریاست اتاق بازگانی، ‌صنایع، معادن و کشاورزی سمنان و چهار دوره عضویت در هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران از اعضای اتاق‌های ایران و بلژیک و اتاق ایران و آلمان نیز بوده است.

عضویت، نیابت و ریاست هیات مدیره انجمن مدیران صنایع، ریاست هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ، ریاست هیات مدیره صندوق توسعه صادرات صنعتی ـ معدنی و خدمات مهندسی، عضویت در انجمن صنایع ریخته گری و عضویت در جامعه ریخته گران ایران نیز بخشی از فعالیت‌های تشکل‌گرایانه او در میادین بخش‌خصوصی بوده است.

دستاوردهای مرحوم علی اصغر حاجی بابا

دستاورد های مرحوم علی اصغر حاجی بابا
دستاورد های مرحوم علی اصغر حاجی بابا

سال 1350 علی اصغر حاجی بابا کارخانه ریخته گری شوفاژکار تولید کننده دیگ‌های چدنی مخصوص حرارت مرکزی و قطعات اتومبیل تاسیس کرد و به صادرات محصولات به خارج از کشور پرداخت و اکنون به 15 کشور اروپائی و آسیایی دیگ‌های  چدنی حرارت مرکزی مخصو شوفاژکار صادر می‌گردد. کارخانه شرکت شوفاژکار جهت گسترش تولیدات از تهران که مساحت آن 50 هزار متر مربع می‌باشد به شهرستان تاکستان با مساحتی بالغ بر 300 هزار مترمربع انتقال یافته است.

وی سال 1354 در شرکت تاوان سیلیس مشارکت کرد و از سال 1385 تاکنون عضو هیئت مدیره می‌باشد. و از اسفندماه 1357، با حکم دکتر محمود احمدزاده هروی – وزیر محترم صنایع کابینه مهندس مهدی بازرگان و داریوش فروهر – وزیر محترم کار، علی اصغر حاجی بابا به سمت عضو هیأت مدیره ایران ناسیونال تا سال 1361 و همچنین بازرس ویژه  نخست وزیر در صنایع (نخست وزیری شهید رجائی) برگماشته شد.  در سال 1361 شرکت فروسیلیس ایران ، نخستین تولیدکننده فروسیلیس و سال 1367 تأسیس شرکت رزیتان تولید کننده انواع رزین های ریخته گری و سایر رزین‌ها، توسط علی اصغر حاجی بابا تاسیس شد.

فعالیت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و اتاقهای مشترک

  • نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن سمنان 
  • عضو شواری مشورتی وزیر محترم صنایع و معادن جناب آقای مهندس اسحاق جهانگیری
  • عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران به مدت 4 دوره 
  • عضو اتاق ایران و بلژِیک 
  • عضو اتاق ایران و آلمان 

فعالیت در سایر تشکل ها

  • مؤسس و عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع ریخته گری ایران سال 1355 .
  • مؤسس و اوّلین رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع در سال 1357 .
  • مؤسس، رئیس هیئت مدیره و عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ در سال 1380 .
  • مؤسس و رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی .
  • عضو هیئت مؤسس انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی .
  • عضو انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته گری ایران و جامعه ریخته گران ایران

آخرین مسئولیت های مرحوم حاجی بابا

  • مدیر عامل شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات (سهامی خاص) 
  • رئیس هیئت مدیره شرکت فروسیلیس ایران (سهامی عام) 
  • رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع فروآلیاژ ایران (سهامی خاص) 
  • عضو هیئت مدیره شرکت معدنی همراه تولید (سهامی خاص) 
  • عضو هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی
  • عضو هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی 
  • رئیس هیأت مدیره شرکت کارآفرینان آلیاژساز منطقه آزاد چابهار
  • رئیس هیئت مدیره شرکت رزیتان (سهامی خاص) 
  • عضو هیئت مدیره شرکتهای تاوان سیلیس (سهامی خاص)، همراه صنعت(سهامی خاص) و خدمات بیمه ای پرشیا تضمین (سهامی خاص) 

گردآورنده: الهام خلیلی خو