چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۴۲

بهشت های پنهان در دل کوه ها

بهشت های پنهان در دل کوه ها
غار های جالب و توریستی از سراسر جهان که در دل کوه های سخت پنهان شده اند.

تیتر برتر: غار ها مکان های توریستی جذابی هستند که معمولا در کوهای بزرگ یافت می شوند .فرآیند تشکیل غار ها بدین صورت است که آب های زیرزمینی هنگام نفوذ در سنگ های آهکی آن ها را در خود حل و فضای های خالی بین آن ها ایجاد می کند و غار شکل میگیرد.در ادامه با غار های زیبا از سراسر جهان آشنا می شویم.

غار کتله‌ خور، ایران

غار کتله‌ خور، ایران
غار کتله‌ خور، ایران

غار کتله‌خور غاری است خشکی -آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع است. در بعضی مناطق غربی ایران به کوه کم ارتفاع "کَتَله" می‌گویند و احتمالاً وجه تسمیه این غار نیز همین است که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته‌است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به جای کتله خورشید به آن کتله خور می‌گویند.

قدمت این غار به ۱۲۰ میلیون سال قبل برمی گردد و در این مدت تغییرات طبیعی و مصنوعی زیادی به خود دیده است. تصور کنید که در این مدت چند تا زمین لرزه اتفاق افتاده و باعث ایجاد شکستگی های مختلف در آن شده است. زمان کشف این غار چیزی حدود ۶۵ سال پیش یعنی سال ۱۳۳۱ بود در آن زمان گروهی از غارنوردان از این غار بازدید و آن را به ثبت رسانند. از آن زمان این غار به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ایران شناخته شد و خیلی از غارنوردان گاهگاهی به داخل آن می رفتند. در قدیم ۷۰۰ متر اولیه غار فقط ۷۰ سانتی متر قطر داشته و آنقدر باریک و تنگ بوده که غارنوردان به صورت سینه خیز آن را طی می کردند. مطمئنا دانستن این موضوع برایتان جالب است که انسان های اولیه در ۱۰۰ متر اولیه این غار زندگی می کردند این را می شود از ۸۰ اسکلتی که در این محل پیدا شده فهمید.

در قسمت ورودی غار یک دهلیز ۴۰۰۰ متری می بینید که سقف کوتاه، داشتن دهلیزهای فرعی و نداشتن غار سنگ از ویژگی های آن  است. بعد از اینکه دهلیز فرعی را رد کردید یک دالان بزرگ ۹۵۰ متری را می بینید که در آن بعد از عبور از سربالایی دو متری به تالاری بزرگ می رسید که ستون ها، چکنده ها و چکیده های زیادی دارد. در این غار تجمع های مختلف آهکی وجود دارد که شباهت زیادی به اشیای مختلف دارند. آن ها  بر اساس همین شباهت نامگذاری شده اند و بخش های مختلفی را برای غار به وجود آورد اند برای همین غار از بخش های مختلفی مثل میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهل‌ ستون، میدان پنج ‌شیر، پای فیل، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، عروس و داماد ، میدان شمع تشکیل شده که دیدن نقش و نگارهای آن ها و تماشای اینکه تا چه حد به اشیای اطرافمان شباهت دارند مطمئنا جالب است. از جالب ترین بخش های این غار که همیشه گردشگران زیادی را در اطراف آن در حال تماشا می بینید بخش عروس و داماد است که استالاگمیت ‌های آن شباهت زیادی به عروس و داماد دارند.

غار فونگ، ناویتنام

غار فونگ، ناویتنام
غار فونگ، ناویتنام

غار فونگ نا که بخشی از میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید، در پارک ملی فونگ نها،که بانگ، در شمال مین هوآ، مرکز ویتنام و حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب هانوی واقع شده است. پارک ملی به منظور محافظت از ۳۰۰ غار خود، جدا از اکوسیستم و جنگل آهکی دامنه‌های آنامیت (Annamite) ایجاد شده است. از میان ۳۰۰ غار فونگ نا، فقط ۲۰ مورد از آن‌ها توسط دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته است. با در بر‌داشتن طول کلی ۱۲۶ کیلومتری، این منطقه توانسته عنوان طولانی‌ترین رودخانه زیرزمینی و بزرگ‌ترین غارها را به خود اختصاص دهد.

مطالب مرتبط: دیدنی ترین غار های جهان کجا هستند؟

غار علیصدر، ایران

غار علیصدر، ایران
غار علیصدر، ایران

بررسی‌ها در‌خصوص این غار نشان می‌دهد که زمان تشکیل این غار به دوره ژوراسیک برمی‌گردد. این غار شگفت‌انگیز که امروز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است در زمان‌های خیلی گذشته محل جمع‌آوری آب برای فصول کم بارش بوده است.

در سال ۱۳۳۶ براثر زلزله شدیدی که در این استان رخ‌ داده است محل ورود آب نهر به این غار قطع‌ شده و به همین دلیل سطح آب کاهش پیدا می‌کند و زیبایی‌های آن مشخص می‌شود.

چند سال بعد وقتی چند کوهنورد وارد این غار می‌شوند، زیبایی این غار را با چند عکس به ثبت می‌رسانند.

در آن زمان به دلیل ورودی کوچکی که برای این غار وجود داشته است تنها کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانستند از آن دیدن کنند اما بعدها ورودی آن برای بازدید همگان وسیع‌تر شد تا زیبایی‌های خیره‌کننده آن را همه بتوانند ببینند.

در‌حال‌حاضر نورپردازی‌های جالب برای دیدن داخل غار صورت گرفته است و مسیرهای پیاده‌روی و حرکت با قایق نیز در این غار قرار داده‌ شده است. این غار دارای دالان‌ها و دهلیزهای مختلف است که تماشای تمام نقاط غار می‌تواند شما را وارد دنیای عجیب و اسرارآمیزی کند که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید، البته زیبایی غار هرگز اجازه نمی‌دهد گذر زمان را حس کنید.

آب درون این غار بسیار تمیز و زلال است و عمق آب داخل آن در جاهای مختلف متفاوت است. بعضی جاها خشک است و بعضی جاها آب تا ۱۴ متر عمق دارد و نمی‌توان آن را بدون قایق طی کرد. نکته جالب در درون این غار این است که دمای آن در تمام فصول سال بر روی ۱۲ درجه است و تغییر نمی‌کند. آب درون غار به دلیل املاح بالای موجود در آن قابل‌ خوردن نیست و آب موجود در غار توسط چشمه‌های موجود در کف غار یا دیوارهای آن تأمین می‌شود.

باید گفت غار علیصدر براثر واکنش‌های شیمیایی ناشی از اسیدکربنیک ضعیف و نفوذ در آهک موجود دیواره‌های غار تشکیل‌ شده است که  با گذشت میلیون‌ها سال این غار شگفت‌انگیز به همراه راهروها و اشکال مختلف بر روی دیوارهای غار را پدید آورده است.

گردشگران تنها می‌توانند ۴ کیلومتر از این غار را طی کنند درحالی‌که طول این غار بیش از ۱۴ کیلومتر است زیرا دسترسی به این غار به‌اندازه‌ای سخت و مشکل است که تنها کوهنوردان حرفه‌ای و آن‌هم با تجهیزات کامل می‌توانند طی کنند.

اگر تصمیم دارید به این غار بروید باید اول به همدان رفته و از آنجا به کبودرآهنگ بروید؛ در ۷۵ کیلومتری آن روستای علیصدر قرارگرفته و این غار نیز در همان‌جا است در کنار غار مکان‌های اقامتی مانند مهمانسرا، سوئیت، ویلا و نمازخانه و مکان‌های تفریحی مانند فضای سبز و کوهنوردی و بازارچه برای خرید سوغاتی وجود دارد.

تجربه سفر به غار علیصدر تجربه جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود که تا مدت‌های خاطرات این سفر در یاد گردشگران علیصدر باقی خواهد ماند.

غار رید فلوت، چین

غار رید فلوت، چین
غار رید فلوت، چین

غار رید فلوت یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب شهر گوانگ شی در کشو چین محسوب می‌شود. این غار، زیبا‌ترین غار آهکی در جهان است که ستون‌هایی که در آن به چشم می خورد، طی سالیان طولانی با چکیدن آب از سقف ایجاد شده و شکل زیبایی به غار بخشیده‌اند. غار رید فلوت حدودا ۱۸۰ سال پیش یعنی در سال ۱۹۴۰ دوباره توسط گروهی از پناهندگان کشف شد. در آن زمان درون غار ۷۰ کتیبه مربوط به سلسله تانگ نیز کشف شد.

غار کنگو، آفریقای جنوبی

غار کنگو، آفریقای جنوبی
غار کنگو، آفریقای جنوبی

غار کنگو (Cango) در استان کیپ غربی در جنوب آفریقای جنوبی واقع شده است. این غار یکی از زیباترین جاذبه های طبیعت زیرزمین و همچنین یکی از سهل الوصول ترین غارهای قاره آفریقاست.

استالاگمیت های بزرگ و نیز تونل های بزرگ از مشخصه های غار کنگو به شمار می رود. به منظور تامین امنیت گردشگران و سهولت گردش در غار، مسیرهای پیچیده غار با استفاده از چراغ های متعددی روشن و نورانی شده است.

در این غار معمولاً برگزاری یک سری «تورهای پیشرفته» برای کسانی که به صخره نوردی و گشت و گذار بیشتر در غار تمایل دارند، ارائه می شود.

غار کنگو یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگرانی است که به آفریقای جنوبی سفر می کنند.

گردآورنده: فرحان مرادی