سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۹
سهامداران عدالت بخوانند:

نحوه فروش سهام عدالت با موبایل!

سهامداران عدالت بخوانند:
صاحبان سهام عدالت توسط یک نرم افراز موبایلی می‌توانند تنها از طریق تلفن همراه به بررسی وضعیت سهام خود پرداخته و آن را به فروش برسانند.

به گزارش تیتربرتر؛ آزادسازی سهام‌عدالت درحالی از ابتدای هفته جاری به مراحل نهایی رسید که طبق آمارها بخش عمده‌ای از مشمولان تمایل به مدیریت غیرمستقیم سهام خود دارند. این درحالی است که خرید و فروش سهام‌عدالت این گروه از افراد باید از کانال ۳۰شرکت‌ سرمایه‌گذاری استانی صورت گیرد. شرط اولیه برای آغاز به‌کار چنین شرکت‌هایی نیز پذیرش آنها در بازار سرمایه (بورس یا فرابوس) عنوان شده که آخرین اخبار از شروع به پذیرش این شرکت‌ها در بازار سهام دارد.

به‌طوری‌که سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام‌عدالت از تعجیل در پذیرش این شرکت‌ها خبر داد و عنوان کرد که در کمتر از یک ماه آینده این شرکت‌های استانی وارد بازار سرمایه خواهند شد. همچنین طبق گفته‌های مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، تعیین تکلیف سهامداران عدالت به روش غیرمستقیم از ۱۷ خرداد ۹۹ صورت خواهد گرفت.

نحوه فروش سهام عدالت با تلفن همراه

نحوه فروش سهام عدالت با تلفن همراه
نحوه فروش سهام عدالت با تلفن همراه

 

«پدرام سالمی»، مدیر روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش،در خصوص ساز و کار نرم افزار 724 اظهار کرد: این تنها نرم افزاری است که سهامداران می‌توانند وارد آن شده و وضعیت سهام خود را ببینند، همچنین می‌توانند تا 30 درصد سهام خود را که دولت و بانک مرکزی اجازه داده بفروشند یا واگذار کنند.

سالمی خاطر نشان کرد: پول حاصل از فروش این سهام از طریق اپلیکیشن به همان حسابی واریز می‌شود که سهامداران پیش از این برای سهام عدالت تعریف کرده‌بودند و سود سهام عدالت به آن واریز شده‌است.

او افزود: برای استفاده از این نرم افزار هیچ نیازی به داشتن حساب در بانک سامان نیست و همه افراد با هر حساب بانکی می‌توانند به انجام معاملات در این نرم افزار بپردازند.

سالمی تاکید کرد: نرم افزار724 از روز گذشته فعال شده و کاربران می‌توانند بدون نیاز به کد بورسی و کاملا غیرحضوری معامله خود را انجام دهند.

به گفته سالمی در این سامانه علاوه بر سهولت کاربری، امکان مشاهده وضعیت درخواست فروش، آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها و پشتیبانی آنلاین و... وجود دارد.

مدیر روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش گفت: نرم افزار ۷۲۴ تلاش داشته تا در این شرایط سخت کرونا، آسودگی خاطر را برای سهامدارن عدالت فراهم آورد به همین دلیل پپیش از این نیز، خرید سهام دولت تا سقف ۲۰ میلیون ریال را با ۲۰ درصد تخفیف به کاربران خود ارائه داده بود. مطابق آن طرح و از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" به سادگی و بدون حضور افراد، فرصت مناسبی برای همه مردم ایران فراهم شد تا با سرمایه‌گذاری در سهام معتبرترین شرکت‌های دولتی، در اقتصاد کلان کشور شریک شوند.

او توضیح داد: نرم افزار ۷۲۴ از محصولات شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش یک اپلیکیشن همه کاره و امن است. خرید شارژ، خرید بسته ‌های اینترنتی، کارت به کارت، پرداخت قبض، پرداخت از طریق QR و کیف پول الکترونیکی تنها بخشی از ویژگی‌های آن است، جالب است بدانید؛ برای تراکنش‌هایی که می‌زنید امتیاز هم دریافت می‌کنید و با همان امتیازها شانستان در قرعه‌کشی‌های ویژه اپلیکیشن ۷۲۴ بالا می‌رود. همه اینها تنها بخشی از  امکانات و ویژگی‌های اپلیکیشن ۷۲۴ است که به سادگی خیال شما را از خدمات پرداختی راحت می‌کند.

سالمی خاطر نشان کرد: نسخه‌های اندروید و آی او اس این نرم افزار آماده نصب برای کاربران است.

شرایط پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه اعلام شد

 پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه
پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه

 

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای شرایط پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری را به شبکه بانکی اعلام کرد. در همین راستا، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند با شرایط زیر نسبت به پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری مرابحه براساس بخشنامه‌های قبلی اقدام کنند:

۱- درصدی از ارزش آن بخش از سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزاد شده است، در چارچوب ضوابط به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری قابل پذیرش است.

۲- سهام تمامی شرکت‌های موجود در سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزاد شده است باید به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری پذیرفته شود.

۳- صدور کارت اعتباری به پشتوانه وثیقه سهام عدالت، صرفآً برای متقاضی که سهام عدالت متعلق به وی توثیق شده است، امکان‌پذیر است.

بیشتربخوانید: آیا فروختن سهام عدالت کار عاقلانه ای است؟

نحوه انتقال سهام عدالت به وراث متوفیان 

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از امروز تا چهارشنبه هفته آینده (۲۱ خرداد) شرایط امکان خرید سهام در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت اعلام شد.

بر این اساس تنها کارگزارانی امکان خرید سهام عدالت را دارند که از سوی کمیته پایش ریسک بازار به عنوان کارگزاری «پرریسک» شناسایی نشده باشند. این کارگزاری‌های می‌توانند در جلسات معاملاتی روزانه به صورت عادی و بلوک در نماد مربوط، معاملات را در قیمت حداکثر یک درصد کمتر از قیمت پایانی معاملات خرد در پایان روز معاملاتی آن نماد و با هماهنگی ناظر بازار به فروش برسانند. همچنین زمان شروع معامله هر روز از ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه تا ساعت ۱۴ و بدون مرحله پیش‎‌گشایش خواهد بود. همچنین امکان خرید برای کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی وجود دارد.

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس نمادهای معاملاتی «فایرا، خودرو، وتجارت، وبصادر، وبملت، بسویچ، شبندر، شتران، شبریز، شپنا، وپست، کچاد، حپترو، خساپا، وتوصا، ورنا، ساراب، سدشت، فولاژ، فخوز، فولاد، حکشتی، کگل، اخابر، رمپنا، فملی، بنیرو، دانا، جم، فارس، بفجر» شرکت‌های سرمایه‌پذیری هستند که در پورتفوی سهام عدالت سهام‌داران وجود دارند.

در اطلاعیه این شرکت آمده است: سمات در تلاش است تا در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، امکان انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند.

درهمین رابطه کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیرحضوری انجام شود.

گفتنی است، از روز دهم خردادماه ۱۳۹۹، سهام ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشمولان سهام عدالت آزاد سازی شد تا برگ زرین دیگری در تاریخ اقتصاد و بازار سرمایه ایران رقم بخورد.

تمام دارندگان سهام عدالت که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده اند، می توانند با مراجعه به درگاه sahamedalat.ir از وضعیت دارایی خود در ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی مطلع شوند.

این سهامداران همانند یک سهامدار عادی در بورس کشور قادر خواهند بود تمامی حقوق و منافع سهامداری را استیفاء کرده و از مزایای سهامداری بهره‌مند شوند. از جمله این حقوق و منافع، نظارت همگانی میلیون‌ها نفر از هموطنان بر بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس، امکان شرکت در مجامع عمومی، دریافت سود، مشارکت در افزایش سرمایه، دریافت حق تقدم و انجام خرید و فروش سهام در بازار سرمایه است.

گردآورنده: علی اکبر رضایی