دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۳۲

طرز تهیه لواشک گوجه سبز

طرز تهیه لواشک گوجه سبز
لواشک یکی از خوشمزه ترین تنقلات است که اگر خانگی باشد بر طعم و مزه آن افزوده می شود امروز به نحوه تهیه لواشک گوجه سبز پرداخته ایم.

تیتربرتر؛ لواشک از بچگی تا حتی بزرگسالی می تواند به عنوان تنقلات در سفره استفاده کرد بخصوص برای کودکان خیلی لذت بخش است.

معرفی گوجه سبز

معرفی گوجه سبز
معرفی گوجه سبز

 

گوجه‌سبز یا آلوچه نام درختی است از تیرهٔ گل سرخیان که میوهٔ آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هستهٔ سخت است. البته آلوچه نامیدن گوجه‌سبز غلط است زیرا آلوچه در واقع نوع کوچکتر گوجه سبز و ترش تر از آن است. بر پایهٔ نوشته‌های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد و چینی‌ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. گفته می‌شود که این گیاه از طریق سوریه یا ایران به یونان آورده شده‌است.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز

طرز تهیه لواشک گوجه سبز
طرز تهیه لواشک گوجه سبز

 

لواشک‌خورها می‌دانند که برای درست کردن لواشک هرچه میوه ترش‌تر باشد قطعا لواشک جذاب‌تر و خوشمزه‌تری درست می‌شود. گوجه‌سبز هم یکی از میوه‌های تابستانی است که لواشک فوق‌العاده‌ای دارد. پس دست به کار شوید و در کم‌ترین زمان ممکن آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز

مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز
مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز

 

  • گوجه سبز یا آلوچه: ۲ کیلوگرم
  • آب: به میزان لازم
  • نمک: به میزان لازم

بیشتربخوانید: طرز تهیه لواشک خانگی

طرز تهیه و دستور پخت لواشک گوجه سبز

طرز تهیه و دستور پخت لواشک گوجه سبز
طرز تهیه و دستور پخت لواشک گوجه سبز

 

۱. برای تهیه لواشک گوجه سبز ابتدا باید گوجه‌ سبزها را شسته و داخل یک قابلمه بزرگ بریزید.

۲. مقداری آب روی میوه‌ها بریزید. آب باید به قدری باشد که کامل روی گوجه سبزها را بپوشاند.

۳. به مقدار کم نمک و در صورت تمایل کمی شکر به گوجه‌ها اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. در ظرف را کامل نبندید زیرا سر می‌رود.

۴. آن‌ها را با یک کف‌گیر هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم بهتر له شود.

۵. وقتی گوجه‌ سبزها پخته شدند و مایع به غلظت رسید، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند سپس از صافی عبور دهید.

۶. در این مرحله، هسته گوجه‌سبزها جدا می‌شود و فقط عصاره میوه از صافی می‌گذرد.

۷. این کار را تا زمانی‌که تفاله خیلی کمی باقی بماند، ادامه دهید.

۸. مایع به‌دست‌آمده پس از هم‌زدن، باید به اندازه ماست زده‌شده غلیظ باشد.

۹. داخل یک سینی و یا سفره را با روغن مایع به خوبی چرب کنید، البته نباید این روغن زیاد باشد، فقط به اندازه‌ای که خاصیت جداسازی داشته باشد.

۱۰. مایع لواشک را بهم بزنید تا یکدست شود و بعد داخل سینی بریزید طوری‌که ضخامت آن کمتر از هشت میلیمتر شود. (اگر لواشک بیش‌ازحد ضخیم شده و یا یکدست نشده باشد، کپک می‌زند.) 

۱۱. سینی‌ها را در جایی‌که در معرض آفتاب باشد و به دور از رطوبت قرار دهید تا لواشک گوجه سبز خشک شود.

۱۲. بعد از حدود ۲ تا ۳ روز لواشک گوجه سبز شما آماده مصرف است. می‌توانید لواشک‌ها را لایه‌به‌لایه داخل نایلون قرار داده و در یخچال نگه‌داری کنید.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوجه سبز

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوجه سبز
ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوجه سبز

 

کربوهیدرات ۵۲/۸ گرم، چربی ۸۴/۲ گرم، پروتئین ۶/۱ گرم، فیبر خام ۵/۰ درصد.

با مصرف ۱۰۰گرم گوجه سبز، ۵ درصد ویتامین آ ،۱/۲ درصد ویتامینB۱ (تیامین)، ۹/۱ درصد ویتامین B۲ (ریبوفلاوین)، ۸/۲ درصد نیاسین، ۱۳ درصد ویتامین C، ۵/۱ درصد کلسیم، ۲/۲ درصد فسفر، ۵ درصد آهن و ۶/۳ پتاسیم مورد نیاز در روز تأمین می‌شود.

خواص درمانی گوجه سبز

خواص درمانی گوجه سبز
خواص درمانی گوجه سبز

 

CULPEPES، گیاه‌شناس معروف قرن ۱۷ عقیده داشت که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است و پختن برگ‌های درخت گوجه سبز در سرکه می‌تواند در درمان کرم‌های حلقوی مؤثر باشد. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که به خوبی شناخته شده‌است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی- روده‌ای است.

گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها مؤثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

گردآورنده: علی اکبر رضایی