یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳
واقعیت‌هایی از دو مشاور موفق تغذیه در رابطه با لاغری و تناسب اندام:

خودسرانه اقدام به رژیم گرفتن نکنید

واقعیت‌هایی از دو مشاور موفق تغذیه در رابطه با لاغری و تناسب اندام:
در این مطلب به گفت و گو با کیمیا قربانیان و الهه نجف نژاد دو مشاور موفق تغذیه در خصوص لاغری و تناسب اندام پرداخته ایم.

کیمیا قربانیان و الهه نجف نژاد، فارغ التحصیلان رشته تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از جمله مشاورهای موفق و نابغه در عرصه تغذیه و رژیم درمانی هستند که اطلاعات درستی در رابطه با مشاوره تغذیه و تناسب اندام به ما دادند.گفت وگویی با این دو مشاور موفق شهر مشهد ترتیب داده ایم که از نگاهتان می‌گذرد:

امروزه مبحث لاغری و رسیدن به تناسب اندام بسیار حائز افراد است. در این زمینه توضیح می‌فرمایید؟

قربانیان: همانطور که اشاره کردید داشتن یک تناسب اندام ایده آل و مناسب شاید ایده آل هر فردی در طول روند زندگی است اما اینکه چگونه افراد باید به این هدف دست پیدا کنند بسیار مهم است. در کشور ما با توجه به اینکه بیماری چاقی و اضافه وزن آمار قابل توجه ای است بنابراین میل افراد برای لاغری و کاهش وزن امری طبیعی است اما اینکه چگونه وزن خود را باید کاهش بدهند مسئله مهمی است که متاسفانه برخی از افراد در این زمینه خودسرانه عمل می‌کنند.

نجف نژاد: داشتن یک اندام متناسب به هر حال نه تنها در زندگی فردی بلکه در زندگی اجتماعی حائز اهمیت است به همین منظور تمام ذهن و فکر برخی‌های این است که بتوانند به هر طریقی شده خود را به یک تناسب اندام مناسب برسانند که در این رابطه همانطور که همکارم گفتند راه رسیدن به کاهش وزن و چگونه لاغر کردن بسیار مهمتر از خود مبحث لاغری است.

بیشتر در مورد راه‌های رسیدن به لاغری بفرمایید؟

قربانیان: در ابتدا بگویم که بهترین مشاور و متخصص برای امر لاغری و رسیدن به تناسب اندام ایده آل مشاور یا متخصص تغذیه است. یک مشاور و متخصص تغذیه با دروسی که در دانشگاه به طور آکادمیک و عملی آموخته است صلاحیت تجویز رژیم درمانی را دارد که متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که حتی یک خانم خانه دار هم از طریق ارائه مشاوره و تجویز رژیم اقدام به درآمدزایی می‌کند که این غلط است. هر چند مشاوره فرد درست هم باشد اما چون صلاحیت این کار را ندارد اقدامی ریسک پذیر و نادرست است. توصیه ما این است که خانم‌ها و آقایان اگر تمایل به لاغری دارند حتما به متخصصین و مشاوران تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنند.

نجف نژاد: در فضای مجازی این روزها نه تنها یک خانم خانه دار بلکه برخی ورزشکاران، مشاورنماها اقدام به تجویز برای لاغری می‌کنند که هیچ محدودیت و ممانعتی در این زمینه ندارند اما به هر حال تنها فرد واجد صلاحیت برای این کار مشاور یا متخصص تغذیه و رژیم درمانی است که با بهره گیری از تجارب علمی که داشته است بهتر و تخصصی تر و از همه مهمتر با درایت و آگاهی بیشتر می‌تواند کارساز باشد.

در صورت عدم رعایت این نکات ممکن است چه اتفاقاتی برای این افراد متصور شود؟

نجف نژاد: اولا امیدواریم اگر نزد یک فرد غیر صلاحیت دار می‌روند هیچ اتفاقی برای این افراد نیفتد چرا که هدف همه ما اطلاع رسانی درست و سلامت افراد است اما متاسفانه تجربه نشان داده است که اگر رژیم غذایی متناسب با وضعیت فرد تجویز نشده باشد مشکلات و بیماری‌هایی از قبیل ریزش مو، افسردگی ، افت متابولیسم و استپ وزنی و سایر مشکلات جسمی و روحی پدید می‌آید که بعضا جبران ناپذیر بوده است.

قربانیان: قبل اینکه اتفاقات را بخواهیم از آن صحبت کنیم توصیه می‌کنیم که اگر آقا یا خانمی قصد لاغر کردن دارند ابتدا به یک کلینیک تغذیه و رژیم درمانی بروند و مشاوره بشوند و در صورتی که تصمیم گرفتند مشاور خود را انتخاب کنند از وضعیت علمی و تجارب مشاور خود و وجود دستگاه‌های لاغری در آن کلینیک مطلع بشوند تا با انتخاب درست قدم در مسیر لاغر شدن بردارند. اتفاقات و بروز مشکلات و بیماری‌هایی که از تصمیم نادرست حاصل شده است را همکارم ذکر فرمودند.

در کنار مشاوره اصولی، تغییر سبک زندگی افراد هم بسیار مهم است درسته؟

نجف نژاد: کاملا درست است. وقتی ما به فردی که قصد لاغر شدن دارد مشاوره تغذیه می‌دهیم اما از آن طرف فرد به طور مثال ساعات تغذیه و خواب مناسب و درستی ندارد پس ممکن است این عملکرد به خوبی مورد اعمال قرار نگیرد اما تغییر سبک زندگی می‌تواند در کنار مشاوره درست بسیار مثمرثمر باشد.

قربانیان: تغییر سبک زندگی و رفتن به سمت سالم خوری پیشنهاد ما مشاورین تغذیه و رژیم درمانی به همه مردم است. هر چقدر مشاوره و دستگاه‌های لاغری بسیار خوب برای افراد باشد اما بعد از آن اگر خود فرد رعایت سبک غذایی نداشته باشد نتیجه برای تصمیم فرد بی فایده است بنابراین اگر فردی تصمیم برای کاهش وزن دارد باید سبک زندگی خودش را رو به سمت سالم خوری ببرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

خبرنگار: حامد کوماهی