یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵
علی‌اصغر سمیعی ر در مصاحبه اختصاصی با تیتربرتر اعلام کرد:

تورم ۴۰ درصدی عامل اصلی افزایش نرخ طلا 

علی‌اصغر سمیعی ر در مصاحبه اختصاصی با تیتربرتر اعلام کرد:
رئیس هیات موسس کانون صرافان معتقد است: نرخ توم ۴۰ درصدی از دلایل اصلی افزایش دوباره نرخ ارز و قیمت طلا می باشد.

به گزارش تیتربرتر؛ از ابتدای سال جاری قیمت طلا و ارز دچار نوسان شد.‌ پیش بینی افزایش قیمت طلا با توجه به سیاست‌های کنترل تورمی دولت از سوی کارشناسان مطرح شده بود و در روزهای آغازی تحریم های یکجانبه آمریکا در حوزه محدودیت تبادلات تجاری ایران با دلار، بحث قیمت طلا نیز در راس یکی از مهمترین مباحث اقتصادی و سرمایه‌گذاری جامعه است.

در این خصوص علی‌اصغر سمیعی رئیس هیات موسس کانون صرافان در گفتگو با تیتربرتر اذعان داشت: زمانی‌که راجع به شخصی از بنده سوال می‌شود در پاسخ عنوان می‌کنم که‌؛ "بسیار فرد خوبی است در صورتی‌که بدی‌هایش را کنار بگذارد‌". دورنمای بازار سرمایه و به‌طور کلی اقتصاد در کشور نیز در سال جاری می‌تواند روشن باشد‌، تنها با این شرط که اعمالی را که موجب تضعیف اقتصاد کشور می‌شود را کنار بگذاریم. از مهمترین عوامل در این زمینه می‌توان به چند نرخی بودن و یا غیرواقعی بودن برخی قیمت‌ها، خصوصا نرخ ارز ، افزایش نرخ تورم و بهره و به تبع آن، افزایش نرخ بیکاری و غیر هدفمند بودن یارانه ها اشاره کرد.

چشم انداز بازار طلا و سرمایه

چشم انداز بازار طلا و سرمایه
چشم انداز بازار طلا و سرمایه

وی در خصوص ارزبابی بازار طلا و سرمایه اذعان داشت: در رابطه با چشم‌انداز بازار، پیش بینی در این برهه از زمان کار دشواری است. داده‌ها و اطلاعات شفاف نیستند. لازم است قیمت ها بر حسب تفاضل نرخ تورم و بهره در کشور و کشورهای متکی بر نرخ دلار، تعدیل و تنظیم گردد.

سمیعی در رابطه با این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در حوزه ارز و طلا و مسکوکات برای سرمایه‌گذاران، امن و قابل اطمینان است، افزود: بهترین سرمایه‌گذاری نباید لزوما با بیشترین سود را تنها برای یک نفر به همراه داشته باشد، بلکه می‌بایست سود حاصل از سرمایه گذاری مابین تعداد بیشتری از افراد تقسیم شده و موجبات اشتغال عده بیشتری را فراهم آورده و تمامی افراد شاغل در این سرمایه‌گذاری، از سود منتفع گردند.

وی افزود: در نگاه نخست، خرید و فروش سکه و ارز برای افراد حتی به عنوان یک شغل، سودآور است، اما مطلوب نیست. زیرا برای تعداد بسیاری از افراد شرایط ایجاد شغل را مهیا نمی‌کند.

در صورتی‌که با سرمایه‌گذاری و احداث یک کارخانه و یا موسسات کشاورزی، امکان ایجاد مشاغل برای افراد زیادی فراهم می‌شود که می‌توانند کسب درآمد کنند. این نوع سرمایه‌گذاری به مراتب ارجح است بر خرید و فروش ارز یا طلا و یا اتومبیل که سود حاصله از این معامله تنها برای یک نفر است.

به عبارت بهتر، هر چند در حال حاضر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دلالی، در کشور سودآورتر است و زحمت کمتری نسبت به کارخانه داری و فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی دارد، اما در نهایت این فعالیت برای کشور و مردم نه تنها منافعی ندارد بلکه در گذر زمان مضر نیز هست.

ایشان افزودند: وظیفه دولت است که با تشویق سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های موثر در جامعه البته با تشویق عملی و افزایش آگاهی در این خصوص سرمایه‌گذاران را حمایت و هدایت کند. تا در این راه با ایجاد مشاغل، عده کثیری از افراد که به‌طور قطع خدمت‌گذار هستند نیز به سود قابل قبولی دست یابند.

در آخر سمیعی در پاسخ به این سوال که از دلایل اصلی افزایش دوباره نرخ ارز و قیمت طلا گفت: چه دلیلی وجه تر از نرخ توم ۴۰ درصدی.

مصاحبه اختصاصی: آرزو براتی