شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۵:۴۴

سریعترین راه تشخیص قلب سالم

سریعترین راه تشخیص قلب سالم
قلب یکی از مهمترین اعضای بدن است که سلامت و ادامه ی حیات ما بستگی بسیار به کار کرد صحیح و سلامت آن دارد؛ تیتربرتر در ادامه به بررسی تشخیص قلب سالم پرداخته است.

تیتر برتر؛ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر انسانی سلامت جسمانی است. بسیاری از افراد برای جلوگیری از پیری زودرس، استرس، ابتلا به بیماری‌های گوناگون و چاقی فعالیت‌های ورزشی و تغذیه مناسب را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند. در هنگام ورزش و فعالیت بدنی افزایش ضربان قلب یک حالت طبیعی است، اما ضربان قلب بالا در هنگام استراحت نشانه بیماری‌های قلبی است

نشانه‌های یک قلب سالم 

نشانه‌های یک قلب سالم 
نشانه‌های یک قلب سالم 

 

 استرس و اضطراب این روزها ناشی از زندگی ماشینی همه افراد را به بیماری مستعد کرده است. بنابراین بهتر است که به سلامت قلب خود اهمیت دهید.

مطالب مرتبط:

برای اینکه تشخیص دهید قلبتان سالم است، باید به علایم بدن توجه کنید. گاهی مشکلات قلبی به شکلی آشکار می شود که فرد متوجه مشکل اصلی خود نمی شود. به همین دلیل لازم است علایم بیماری های قلبی را بشناسید. زمانی که از سلامت قلب خود اطمینان یافتید برای پیشگیری از بیماری های قلبی می توانید یک زندگی سالم و عاری از استرس را دنبال کنید اما نشانه های یک قلب سالم:

انرژی زیاد:

یکی از نشانه های اولیه مشکلات قلبی، خستگی مفرط است. بنابراین اگر پس از یک روز پرکار، انرژی کافی برای رفتن به میهمانی را دارید بدانید که قلب شما سالم است.

ضربان عالی قلب:

می توانید با حس کردن نبض، ضربان قلب خود را کنترل کنید. ضربان قلب یک فرد سالم باید ۷۲ ضربه در دقیقه باشد. به طور کلی بین ۷۰ تا ۸۰ ضربه نشانه سلامت قلب است.

تنفس منظم:

افرادی که قلب ضعیفی دارند، تنفس منظمی ندارند. اگر پس از بالا رفتن از پله، دچار کمبود نفس می شوید ممکن است مشکل قلبی داشته باشید.

ضربان قلب
ضربان قلب

 

اعصاب قوی:

توانایی حفظ آرامش در موارد پراسترس یکی دیگر از نشانه های سلامت قلب است. افرادی که قلب ضعیفی دارند، زود از کوره درمی روند و هنگامی که تحت استرس قرار می گیرند، عرق می کنند.

کنترل منظم فشارخون:

باید به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. ایده آل ترین فشار خون 120.80 است.

عدم احساس سفت شدن دور سینه:

برخی افراد گاهی احساس سفتی دور سینه می کنند، که ممکن است نشانه حمله قلبی خفیف باشد اما اگر تاکنون دچار این حالت نشده اید، این امر نشان می دهد که قلب سالمی دارید.

اکو کاردیوگرام:

تمام نمونه های اکو کاردیوگرام را که گرفته اید، نگه دارید تا با مقایسه کردن آن ها از سلامت قلبتان مطمئن شوید.

نداشتن کلسترول مضر:

هر از گاهی برای تعیین میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون به ویژه پس از ۳۰ سالگی آزمایش دهید. اگر گزارش خون شما سالم باشد دلیلی برای نگرانی نیست.

تست استرس:

تست تردمیل یا تست استرس یکی از بهترین راه ها برای پی بردن به این موضوع است که آیا قلب شما تحت فشار قرار دارد یا نه پس از ۳۰ سالگی سالی یک بار این آزمایش را انجام دهید. 

چند راه تشخیص سلامت قلب

راه تشخیص سلامت قلب
راه تشخیص سلامت قلب

 

تشخیص سلامت قلب

با انجام این روش ساده در خانه از سلامت قلب خود آگاه شوید. متخصصان قلب و فیزیولوژی گردش خون درستی روش زیر را ثابت کرده اند.

*این تست ساده از سلامت قلبتان خبر می دهد. در این روش روی زمین نشسته و پاهایتان را دراز کنید، حالا سعی کنید نوک انگشتان دستتان را به انگشت های پاهای خود برسانید، اگر موفق شدید آن ها را لمس کنید یعنی قلب شما سالم است و مثل ساعت کار می کند.

محققان این تست ها را بر روی 526 شرکت کننده بین 20 و 83 ساله در ایالات متحده آمریکا(تگزاس شمالی) انجام دادند، در تمام طول تحقیقات فشار خون و سلامت قلب و عروق شرکت کنندگان از نزدیک مورد بررسی قرار می گرفت.

محققان دریافتند بین انعطاف پذیری عروق و بدن به ویژه در افراد بالای ٤٠ سال ارتباط وجود دارد. علاوه بر این کشف، آنها تایید کردند، افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند قادر به لمس انگشتان پای خود نیستند.

اگر می خواهید مطمئن شوید که آیا شما از یک عارضه قلبی رنج می برید یا خیر، قطعا باید این روش های شگفت انگیز را امتحان کنید. اگر در حال نشسته قادر به لمس انگشتان پاهای خود نبودید ما به شما توصیه می کنیم هر چه سریعتر به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

یکی دیگر از راه های تشخیص سلامت قلب با روش آسان

برای تشخیص سلامت قلب خود چند دقیقه ساکت و آرام بنشینید سپس با انگشت اشاره و انگشت میانی ضربه‌های نبض گردنتان را به مدت ۶۰ ثانیه بشمارید؛ اگر در مدت یک دقیقه تعداد ضربان‌‌تا ۶۰ یا کمتر بود، قلب شما در سلامت کامل به سر می‌برد، در صورتی که تعداد ضربان قلب بین ۶۰ تا ۸۰ باشد نشان می‌دهد عملکرد قلب شما در حالت متوسط است. اما افزایش ضربان قلب‌تان به بیش از ۸۰ در یک دقیقه نشان دهنده سختی عملکرد قلب و الزامی بودن مراجعه به پزشک متخصص است.

دیگر از راه های تشخیص سلامت قلب با روش آسان

برای تشخیص سلامت قلب بهتر است بفهمید که چند دقیقه بعد از انجام ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری یا تردمیل قدرت درک و شنیدن دارید. پیشنهاد ما به شما این است که بلافاصله بعد از انجام فعالیت بدنی تعداد ضربان قلب خود را یادداشت کنید دوباره بعد از یک دقیقه این کار را تکرار کنید اگر اختلاف بین دو عدد نوشته شده کمتر از ۱۸ را نشان دهد در این صورت وضعیت و سلامت قلب در حالت مناسب است و عدد بالای ۱۸ نشان دهنده وضعیت نامطلوب عملکرد قلب شماست.

با چه روش‌هایی می‌توان ضربان قلب را کاهش داد؟

با چه روش‌هایی می‌توان ضربان قلب را کاهش داد؟
با چه روش‌هایی می‌توان ضربان قلب را کاهش داد؟

 

نوشیدن مقدار کافی آب، استفاده ار مواد معدنی، کم کردن تنش و استرس‌های عصبی راهکار‌های موثری در جهت تنظیم ضربان قلب است، اما درصورتی که از تپش قلب شدیدی رنج می‌برید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده : مریم بالوی فیلی