سه شنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱

رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟

رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟
رانندگی کردن علاوه بر اینکه کار شما را راحت و سریع تر می کند می توان آن را به عنوان لذت رانندگی تجربه کرد اما هر کاری که از محیط خانواده خارج است نیاز به مجوز دارد،در نتیجه رانندگی بدون گواهینامه مجازاتی دارد که تیتربرتر در ادامه به آن می پردازد.

به گزارش تیتربرتر؛ از سال های قدیم که خودرو اختراع شد و کم کم به سطح جامعه و تک تک خانواده ها رسید همه برای رانندگی و استفاده از این وسیله جذاب به آموزش استفاده از این وسیله پرداختند و سپس به دنبال دریافت مجوز رانندگی یعنی همان گواهینامه رانندگی رفتند تا به راحتی پس از آموزش به رانندگی با خودرو شخصی رانندگی کنند.

گواهینامه رانندگی چیست؟

گواهینامهٔ رانندگی، که به آن در گذشته «تصدیق رانندگی» گفته می‌شد، مدرکی رسمی است مبنی بر اینکه فردی می‌تواند با وسایل نقلیهٔ دارای موتور مانند موتور سیکلت، اتوموبیل، کامیون و اتوبوس رانندگی کند. در کشورهایی که تعداد زیادی از شهروندان رانندگی می‌کنند، گواهینامهٔ رانندگی هم‌چنین به عنوان یک مدرک هویتی ارزش دارد. معمولاً گواهینامه رانندگی تنها پس از قبولی در آزمون رانندگی به شخص داده می‌شود.

اولین گواهینامه رانندگی در دنیا

رانندگی در دنیا
رانندگی در دنیا

 

اولین گواهینامه رانندگی را کارل بنز مخترع خودروهای مدرن، در سال ۱۸۸۸ دریافت کرد. او برای راندن خودروی خود که موسوم به موتورواگن بود و دود و صدای قابل توجهی تولید می‌کرد، از دولت محلی اجازه رانندگی دریافت کرد. اولین کشوری که داشتن گواهینامه برای رانندگی را الزامی‌کرد، پروس بود که در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۳ این قانون را به اجرا گذاشت. اولین قوانین رانندگی در ایالات متحده در سال ۱۹۱۰ و در ایالت نیویورک تصویب شد و اولین ایالتی که داشتن گواهینامه را برای همهٔ رانندگان الزامی‌کرد، نیوجرسی بود.

اولین گواهینامه رانندگی در ایران

اولین کسی که در ایران قربانی تصادف اتومبیل شد، درویش خان نوازنده و استاد تار بود که در سال ۱۳۰۵ درگذشت؛ و اولین افسر آزمایش رانندگی که نام و امضاء او در پای اوراق رانندگان زمان قاجاریه وجود دارد به زبان فرانسه نوشته شده‌است شخصی بنام مسیوکلین بود که بعد از وی این سمت به ناصرخان انشاء اولین متخصص نظمیه محول شد. همچنین اولین آیین‌نامه رانندگی در زمان وستد اهل سوئدی تهیه وتنظیم گردید. وی در سال ۱۲۹۱ ه‍.ش ریاست نظمیه را به عهده داشت و حدود ۱۰ سال در این پست باقی ماند. از کارهای وی، ترجمه، تنظیم نظامنامه و آیین‌نامه قید شده‌است که راننده هنگام روز در شهر و اماکن پرجمعیت ضمن حرکت از سمت راست باید با سرعت ۱۵ کیلومتر در ساعت و در خارج شهر ۲۵ کیلومتر در ساعت و شب‌ها با ساعتی ۱۰ کیلومتر براند یا اینکه در موقع نزدیک شدن به حیوانات از قبیل اسب و قاطر که طبعاً از صدای ماشین وحشت دارند از سرعت اتومبیل خود بکاهند و آرام حرکت کنند تا باعث وحشت و رم کردن حیوانات نشوند.

شرایط متقاضیان گرفتن گواهینامه در ایران

رانندگی بدون گواهینامه
رانندگی بدون گواهینامه

 

  • داشتن ۱۸ سال برای هنرجویان چه آقا و چه خانم الزامی است.
  • کارت ملی (دائم یا موقت) و کپی پشت و رو اصل شناسنامه (در صورت نداشتن شناسنامه المثنی ارائه شود) و کپی از صفحه اول (در صورت داشتن توضیحات یک برگ کپی) در صورتی داشتن شناسنامه جدید نیازی به کارت ملی نمی‌باشد.
  • ۸ قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ پرسنلی، زمینه روشن و با کیفیت مطلوب (خانم‌ها عکس با حجاب باشد).
  • کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس محل سکونت فعلی (کد پستی الزامی است).

بیشتربخوانید: جلوگیری از بخار شیشه خودرو

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی

  • تکمیل مدارک و دریافت پرونده از آموزشگاه و مراجعه به پزشک طرف قرار داد.
  • جهت تکمیل پرونده بعد از تأیید توسط پزشک مجدداً به آموزشگاه مراجعه نمایید جهت ادامه مراحل ثبت نام.
  • هزینه کل ثبت نام برای اخذ گواهینامه رانندگی به همراه کتاب (هزینه ثبت نام را از آموزشگاه مربوطه بپرسید)
  • شرکت در ۸ جلسه کلاس تئوری (جلسه پایانی آزمون مقدمات آئین‌نامه توسط مدرس به عمل می‌آید. حضور در کلاس الزامی است.
  • شرکت در ۱۲ جلسه کلاس آموزش رانندگی (در پایان آزمون رانندگی توسط مربی گرفته می‌شود) حضور هنرجو الزامی است.
  • تکمیل مدارک کارتکس و تحویل به آموزشگاه (جهت شرکت در آزمون‌های اصلی)(تنها به خود هنرجو تحویل داده خواهد شد).

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

مجازات رانندگی بدن گواهینامه
مجازات رانندگی بدن گواهینامه

 

رانندگی بدون گواهینامه از لحاظ قانونی جرم است و در صورتی که فرد بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کند و مجرم شناخته می‌شود و خودرو توسط ماموران توقیف خواهد شد و فرد خاطی به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

مطابق با قانون، رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات را به دنبال دارد و در صورت ارتکاب مجدد فرد به دو ماه تا ۶ ماه حبس محکوم می‌شود البته این جرم از جمله جرایمی است که می‌تواند به جزای نقدی تبدیل شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که نداشتن گواهینامه سبب مقصر شدن فرد فاقد گواهینامه در سانحه رانندگی نمی‌شود اما باید دید که آیا تصادف رخ داده ناشی از بی احتیاطی بوده یا علت دیگری دارد. 

 در صورت مقصر بودن فرد، دادگاه مکلف است مجازات را تشدید کند و می تواند این فرد را برای مدت یک تا پنج سال از رانندگی محروم کند.

اگر در تصادف راننده مقصر باشد و گواهینامه رانندگی نداشته باشد، شرکت بیمه باید بدون هیچ قید و شرطی خسارات را پرداخت کند و سپس می‌تواند بخشی از آن یا تمام آن را از راننده بگیرد.

نویسنده: علی اکبر رضایی