سه شنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۴
متقاضیان سهام عدالت بخوانید:

ارزش واقعی پرتفوی سهام عدالت چقدر است؟

متقاضیان سهام عدالت بخوانید:
به گفته مسئولان ارزش پرتفوی بورسی سهام عدالت بر اساس آخرین قیمت‌های معاملاتی در بورس به حدود ۴۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تیتربرتر؛ به گفته مسئولان بورس از روز شنبه دهم خرداد امکان فروش سهام عدالت برای دارندگان و یا مشمولان معامله سهام عدالت وجود دارد که ارزش پرتفوی سهام عدالت افزایش یافته است.

بیشتربخوانید: سامانه فروش سهام عدالت اعلام شد

خرید و فروش آسان سهام عدالت

محمدرضا معتمد معاون مالی سازمان بورس اوراق بهادار با تأکید بر اینکه تعیین روش مدیریت سهام عدالت فقط تا 8 خرداد ماه میسر می باشد گفت: طبق مصوبات شورای نظارت بر امور سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت در این مرحله مجاز به فروش 30 درصد از سهام خود هستند و باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده به بعد آزادسازی و قابل معامله خواهد شد.

معتمد ادامه داد: در حقیقت، درگاه اصلی ورود سرمایه گذاران به بازار سهام،کارگزاری ها هستند اما به دلیل حجم بالای سرمایه گذاران در این مرحله از شبکه بانکی کشور هم کمک خواهیم گرفت تا در صورت خواست مردم و قصد فروش سهام عدالت، بانک ها هم در این اقدام، کمک رسان باشند در اصل بانک ها در این مرحله نقش عاملیت را ایفا می نمایند.

او افزود: نرخ فروش سهام عدالت، نرخ تابلو سازمان بورس می باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار گفت: از آنجا که سهام موجود در سبد سهام عدالت، بسیار ارزنده هستند و در سال های آتی سوددهی خوبی خواهند داشت به مردم توصیه می شود در صورت نیاز از سودهای آینده سهام عدالت در قالب سود سهام و یا افزایش تعداد سهام استفاده کنند و تا آن زمان دست نگهدارند.

ارزش پرتفوی سهام عدالت

ارزش پرتفوی سهام عدالت
ارزش پرتفوی سهام عدالت

 

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ارزش پرتفوی بورسی سهام عدالت بر اساس آخرین قیمت‌های معاملاتی در بورس حدود ۴۷۴ هزار میلیارد تومان است.

او افزود: پرتفوی بورسی سهام عدالت متشکل از ۳۶ شرکت است که اکثر آن‌ها از جمله شرکت‌های بزرگ و سودآور و ارزشمند هستند. در ترکیب پرتفوی بورسی سهام عدالت، گروه فلزات اساسی با ۲۸ درصد، صنایع پتروشیمی ۲۴ درصد، صنعت فرآورده‌های نفتی ۱۵ درصد، صنعت بانکداری ۱۲ درصد و صنعت سنگ آهن با ۸ درصد بیشترین وزن را به خود اختصاص می‌دهند که جملگی از مهمترین صنایع استراتژیک کشور هستند.

آقامحمدی گفت: از طرفی میزان مالکیت سهام عدالت در بسیاری از این شرکت‌ها به گونه‌ای است که ترکیب هیات مدیره آن‌ها توسط سهام عدالت تعیین می‌شود و بنابراین بلوک سهام عدالت برای سهامداران حقوقی که می‌خواهند مدیریت شرکت را در اختیار بگیرند از ارزش به مراتب بالاتری نسبت به قیمت‌های تابلوی بازار برخوردار است که این مسئله باید در نحوه فروش سهام عدالت در نظر گرفته شود. با فروش خرد سهام از ارزش بلوکی این سهام کاسته می‌شود. در این خصوص می‌بایست راهکاری در نظر گرفت که سهامداران عدالت بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

بیشتربخوانید: مدارک مورد نیاز برای فروش 30 درصد سهام عدالت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مزیت مالیاتی مقرر در ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را فرصت مناسبی جهت افزایش سرمایه شرکت‌های مشمول سهام عدالت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها دانست و افزود: با توجه به این که ارزش روز دارایی‌های این شرکت‌ها تفاوت قابل توجهی با ارزش دفتری آن‌ها دارد، این مسئله می‌تواند توسط شرکت‌های مشمول، مورد بررسی و در دستور کار قرار گیرد.

 ارزش سهام شرکتهای پرتفوی سهام عدالت

جدول اطلاعات مربوط به شرکتهای پرتفوی سهام عدالت      تاریخ به روز رسانی:1399/02/31

شرح بورسی غیر بورسی کل شرکتها
تعداد شرکتها 36 13 49
ارزش مقطع واگذاری(میلیارد ریال) 230،398 35،965 266،363
ارزش روز(میلیارد ریال) 4،668،773 35،965 4،704،738

 

احراز هویت غیرحضوری مشمولان سهام عدالت از ۸ خرداد

شرایط استفاده از سامانه الکترونیک سهام عدالت در سایت سجام به طور واضح توضیح داده شده است به طوری که افراد از 8 خرداد با مراجعه به این سایت دیگر نیازی به حضور فیزیکی در دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت ندارند.

 حسین فهمی، گفت: افراد می‌توانند علاوه بر دفاتر پیشخوان به بانک‌ها و دفاتر کارگزاری برای احراز هویت خود مراجعه کنند.

پذیرش سفارش روش مستقیم دارندگان سهام عدالت در بانک‌ها

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند از امروز 6 خرداد به بانک‌ها سفارش دهند.

 حسین فهمی افزود: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند نیز به محض پذیرش شرکت سرمایه گذاری آن استان در بورس، می‌توانند درخواست وکالت را به بانک بدهند.

بیشتربخوانید: راهنمای احراز هویت غیرحضوری سایت سجام

وی گفت: در روش غیرمستقیم، محدودیت 30 درصد وجود ندارد و افراد می‌توانند وکالت تمام سهام خود را به بانک‌ها بسپارند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی