یکشنبه, ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۰۸

تحلیل تاثیر فروش سهام عدالت بر بورس

تحلیل تاثیر فروش سهام عدالت بر بورس
بررسی جزئیات فروش سهام عدالت و تحلیل تاثیر فروش سهام عدالت بر بورس.

تیتربرتر: کسانی که روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند می توانند 30 درصد سهام مورد نظر خود را به فروش برسانند. اما این فروش سهام عدالت چه تاثیری بر بورس دارد؟

تاثیر فروش سهام عدالت بر بورس

تاثیر فروش سهام عدالت بر بورس
تاثیر فروش سهام عدالت بر بورس

با فروش سهام عدالت نقدینگی وارد بازار می شود و سمت تقاضا کل تحریک می کند و به دلیل به وجود آمدن این نقدینگی ممکن است شاهد رشد قیمت ها در بازار های موازی با بازار بورس باشیم و سبب بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شود و حالا به شناسایی تاثیرش بر بازار بورس میرسیم چیزی که از طرف دولت اعلام شده 50 میلیون ایرانی سهام عدالت دارند که ارزش تقریبی سهام هر نفر بین 5 تا 15 میلیون تومان است اگر 30 درصد این جمعیت و با میانگین تقریبی ارزش سهام هر نفر 10 میلیون تومان و هر نفر در مرحله اول قادر به فروش 30 درصد سهام عدالت باشد قصد بر فروش سهام خود بگیرند به مبلغ 45 هزار میلیارد تومان میرسیم که با توجه با ارزش معاملات امروز که برابر 7.5 هزار میلیارد بود به 6 روز کاری میرسیم پس می تواند فشار فروشی ایجاد کند که حداقل 20 درصد بازار ریزش کند.

مطالب مرتبط: مدارک مورد نیاز برای فروش 30 درصد سهام عدالت

فروش سهام عدالت بر عهده بانک ها

فروش سهام عدالت بر عهده بانک ها
فروش سهام عدالت بر عهده بانک ها

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند به نمایندگی از شرکت‌های کارگزاری با انعقاد قرارداد نسبت به دریافت سفارش فروش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعلق به دارندگان سهام عدالت اقدام کنند.

با توجه به نقش و جایگاه پراهمیت و برجسته نظام بانکی در تسهیل اجرا و پیشبرد سیاست‌های کلان کشور درخصوص سهام عدالت، در جلسه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شورای عالی بورس و اوراق بهادار با نظر مثبت و حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد:

«بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند به نمایندگی از شرکت‌های کارگزاری با انعقاد قرارداد نسبت به دریافت سفارش فروش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعلق به دارندگان سهام عدالت اقدام کنند و در صورت نیاز به کارگزاری مربوطه ارائه دهند».

همچنین ضروری است بانک‌ها، اقدامات و تمهیدات لازم را به قید فوریت در خصوص دریافت سفارش فروش سهام متعلق به دارندگان سهام عدالت از تاریخ ۶ خرداد ماه ۱۳۹۹ مطابق دستورالعمل اجرایی، انجام دهند.

سهام عدالت را نفروشید

سهام عدالت را نفروشید
سهام عدالت را نفروشید

محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی بورس گفت: سهامداران از فروش سهام عدالت خودداری کنند، زیرا سهام تخصیص داده شده به فرد، سبدی از چندین شرکت است.

وی افزود: در آینده، منافع شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش خواهند داد.

معتمد با بیان اینکه مردم بنا به تخصص و سرمایه خود اقدام به انتخاب روش مستقیم و غیر مستقیم کرده اند که هر کدام از این دو روش مزایایی دارد، اضافه کرد:

وضعیت مالی شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند نشان می‌دهد که منافع زیادی خواهند داشت و سهامداران از عایدی که از این شرکت‌ها به دلیل سود سهام یا افزایش سرمایه نصیبشان می‌شود بهره خواهند برد.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی بورس درباره صندوق‌های سپرده گذاری طلا گفت: به دلیل افزایش قیمت سکه، این صندوق‌ها با محدودیت اقدام به خرید و فروش می‌کنند و این تصمیمات تا زمانی که بازار به حالت عادی برگردد ادامه دارد.

گردآورندگان: فرحان مرادی، سید عمران میرسالاری