شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۴۴

جزییاتی از شروع مسابقات لالیگا

جزییاتی از شروع مسابقات لالیگا
مسابقات لالیگای اسپانیا از ۲۳ خرداد ماه برگزار می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ باشگاه‌های اسپانیایی که از دو ماه پیش به دلیل شیوع کرونا در این کشور فعالیت‌شان به حالت تعلیق درآمد، در قالب گروه‌های کوچک حداکثر 10 نفره تمرینات گروهی‌شان را از سر گرفتند.

بارسلونا و رئال مادرید هم جزو اولین تیم‌‌های لالیگایی بودند که از تمرینات گروهی امروز خود تصاویری را منتشر کردند تا هواداران‌شان را به تماشای دوباره بازی‌های آنها در آینده‌ای نزدیک امیدوار کنند.

باشگاه‌هایی لالیگا از 14 روز پیش تمرینات خود را به صورت انفرادی آغاز کردند، اما اکنون با ورود اسپانیا به فاز بعدی کنترل شیوع کرونا که در آن از یکسری محدودیت کاسته شده، فاصله میان بازیکنان هم در تمرینات کاهش پیدا کرده است.

با وجود برطرف شدن محدودیت انجام تمرینات گروهی در لالیگا، تیم‌ها هنوز هم ملزم به رعایت یکسری مقررات هستند، از جمله اینکه گروه‌های تمرینی‌شان نباید از 10 نفر تجاوز کند و بازیکنان هم حق ندارند به صورت مشترک از امکانات داخل رختکن استفاده کنند.

آنها همچنین ملزم هستند که با خودروهای شخصی خود و به تنهایی وارد زمین تمرینی شوند و به تنهایی هم از آنها خارج شوند. گروه‌های 10 نفره تیم‌ها باید در زمین‌های متفاوت و در صورت عدم امکان انجام این کار در دو نیمه متفاوت از زمین بازی تمرین کنند.

زمان برگزاری مسابقات لالیگای اسپانیا

زمان برگزاری مسابقات لالیگای اسپانیا
زمان برگزاری مسابقات لالیگای اسپانیا

برنامه «ال‌پارتیداسو» از شبکه رادیویی «کوپه» اسپانیا اعلام کرد مسابقات لالیگای اسپانیا که از تاریخ 12 مارس (22 اسفند) در نتیجه شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق در آمده، از تاریخ 12 ژوئن (جمعه 23 خرداد) از سرگرفته خواهد شد. بر اساس این گزارش بازی‌های باقیمانده فصل جاری لیگ دسته اول فوتبال باشگاهی این کشور 23 خرداد با انجام دربی سویا بین تیم‌های سویا و رئال بتیس استارت خواهد خورد.

طبق ادعای «کوپه»، در تاریخ 13 ژوئن (شنبه 24 خرداد) اتلتیک بیلبائو با اتلتیکومادرید و رئال مادرید با ایبار مصاف خواهند کرد و یک روز پس از آن هم بارسلونا با مایورکا دیدار خواهد کرد. قرار است برنامه دقیق بازی‌های باقیمانده فصل جاری لالیگا در تاریخ 28 مِی (8 خرداد) منتشر شود.

در حال حاضر در فاصله 11 هفته مانده به پایان فصل جاری لیگ دسته اول فوتبال باشگاهی اسپانیا، بارسلونا با دو امتیاز برتری نسبت به رئال مادرید، صدرنشین این رقابت‌هاست.

به نظر می‌رسد لالیگا پس از بوندس‌لیگا، دومین لیگ معتبر اروپایی باشد که بازی‌های خود را از سرخواهد گرفت. پیش از این اردویژه هلند و لوشامپیونه فرانسه، فصل‌های خود را در نتیجه شیوع ویروس کرونا مختومه اعلام کردند.

دلیل اهمیت مسابقات لالیگای اسپانیا

دلیل اهمیت مسابقات لالیگای اسپانیا
رکورداران مسابقات لالیگای اسپانیا

پریمِرا دیویژن یا لا لیگا که با نام تجاری لا لیگا سانتاندر نیز شناخته می‌شود، دسته برتر لیگ حرفه‌ای فوتبال اسپانیا است. این لیگ با شرکت ۲۰ تیم برگزار می‌شود. در پایان هر فصل سه تیم قرار گرفته در ته جدول به دسته دوم سقوط کرده و با سه تیم برتر دسته دوم جایگزین می‌شوند.

لالیگا یکی از مهمترین لیگ‌های فوتبال دنیاست و هم‌اکنون پس از لیگ برتر انگلستان دومین لیگ معتبر فوتبال اروپاست. این لیگ بیش از هر لیگ دیگری از سوی یوفا در رده اول معتبرترین لیگ‌های اروپایی قرار گرفته‌است.

تاکنون ۵۸ تیم در لا لیگا سابقهٔ حضور داشته‌اند و ۹ تیم دستیابی به جام قهرمانی را تجربه کرده‌اند. از دههٔ ۱۹۵۰ لالیگا تحت سیطره رئال مادرید و بارسلونا بوده‌است. رئال ۳۳ بار و بارسلونا ۲۶ بار قهرمان این مسابقات شده‌اند.

در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ و دو دهه اخیر لالیگا قهرمانان دیگری را نیز به خود دیده‌است که شامل اتلتیکو مادرید، اتلتیک بیلبائو، والنسیا، سویا، دپورتیو لاکرونیا، رئال سوسیداد و رئال بتیس می‌شود.

لالیگا یکی از محبوب‌ترین لیگ‌های ورزش‌های حرفه‌ای در دنیاست. هر مسابقه آن در فصل ۲۰۰۷–۲۰۰۸ به‌طور میانگین ۲۹٬۰۲۹ تماشاگر داشته که آن را در رده هشتم در میان تمام لیگ‌های ورزشی دنیا و در رده سوم در میان لیگ‌های فوتبال (بعد از بوندسلیگا و لیگ برتر انگلستان) قرار می‌دهد.

تیم‌های حاضر در لالیگا

در مجموع ۲۰ تیم در فصل ۲۰۱۷–۱۸ در لیگ به رقابت می‌پردازند، که شامل ۱۷ تیم از فصل قبلی یعنی لا لیگا ۱۷–۲۰۱۶ و سه تیم از سگوندا دیویسیون ۱۷–۲۰۱۶ می‌شوند. این سه تیم نیز خود شامل دو تیم برتر و یک تیم که به صورت پلی-آف انتخاب خواهد شد می‌باشند.

لوانته نخستین تیمی بود که در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۱۷ بعد از پیروزی ۱ بر ۰ مقابل اویدئو، توانست از سگوندا دیویسیون بعد از یک فصل غیبت در لا لیگا به این لیگ صعود کند، خیرونا نیز پس از تساوی بدون گل مقابل ساراگوسا توانست بعد از لوانته به لا لیگا صعود کند.ختافه نیز آخرین تیمی بود که توانست با شکست هوئسکا و تنریف در مسابقات پلی-آف پس از یک سال بار دیگر در بالاترین سطح فوتبال اسپانیا حضور پیدا کند.

سه تیمِ لاس پالماس، دپورتیوو لاکرونیا و مالاگا نیز که در فصل قبلی لیگ در پایین‌ترین رتبه‌های جدول بودند، دیگر در این فصل در لا لیگا حضور نخواهند داشت.