شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۲۵
کدام سهامداران می توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟

ابهامات در فروش 30 درصد سهام عدالت

کدام سهامداران می توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟
آزادسازی سهام عدالت از دهم خرداد ماه عملیاتی می شود و سهامداران می توانند 30 درصد سهم خود را از طریق بانکها به فروش برسانند اما در این اتفاق ابهاماتی وجود دارد که انتخاب کنندگان کدام روش آزادسازی مستقیم وغیرمستقیم می توانند سهام خود را بفروشند.

به گزارش تیتربرتر؛ فروش 30 درصد سهام عدالت موضوعی است که از سوی دارندگان سهام عدالت دنبال می شود. اما از آنجایی که آزادسازی سهام عدالت به دو  انتخاب روش مستقیم و روش مستقیم و غیرمستقیم انجام شده است. این ابهام وجود دارد که چه گروه از سهامداران می توانند نصب به فروش سهام عدالت خود اقدام کنند.

جزییات فروش 30 درصد سهام عدالت 

جزییات فروش 30 درصد سهام عدالت 
جزییات فروش 30 درصد سهام عدالت 

وزارت اقتصاد و دارایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی دارندگان سهام عدالت  که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه‌شنبه (۶ خرداد) به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: از تاریخ ۱۰ خرداد بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب مشمولان واریز خواهند کرد.

کدام سهامداران می توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟

کدام سهامداران می توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟
کدام سهامداران می توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟

سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور شبکه بانکی کشور هم به سازوکار فروش و عرضه سهام عدالت اضافه شده است تا فرایند فروش با سرعت بالایی انجام شود. این فروش سهام با توجه به کشش بازار و منافع سهام داران انجام خواهد شد.

به گفته فهیمی، تا کنون حدود 10 میلیون نفر روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند، گفت: تا روز هشتم خرداد ماه وضعیت نهایی سهام داران عدالت که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند مشخص خواهد شد. اما باید به این نکته توجه داشت که در نهایت افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی از مزیت فروش فوری 30 درصد پرتفوی سهام عدالت استفاده کنند.

چرا فروش سهام عدالت به بانک‌ها سپرده شد؟

عباس معمار نژاد معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد: یکی از دلایلی که برای فروش سهام عدالت از خدمات بانک ها استفاده می شود، این است که بانک ها بتوانند تقاضاهای مردم را برای فروش تجمیع و در شرایط مناسب در بازار سرمایه عرضه کنند.

وی افزود: اگر قیمت سهام رو به پایین باشد ، قطعا بانک باتوجه به اینکه منافع دارندگان سهام عدالت اصل است با شرایط خاص عرضه می کند. 

بیشتر بخوانید: راهنمای فروش سهام عدالت در 6 خرداد +جزئیات

معاون وزیر تصریح کرد: به محض فروش، روز بعد بر اساس تمهیدات اندیشیده شده وجه آن از طریق بانک ها به متقاضیان واریز خواهد شد.

ایجاد تابلوی مجزای سهام عدالت

ایجاد تابلوی مجزای سهام عدالت
ایجاد تابلوی مجزای سهام عدالت

مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت با بیان اینکه پرتفوی شرکت‌های سهام عدالت ارزشمند هستند، به فارس گفت: باید در جریان معاملات سهام عدالت یک تابلوی مجزا ایجاد شده و در فاز اول تعاونی‌های شهرستانی خدمات سهامداری به مردم ارائه کنند.

محمد جواد شیخ درباره اقدامات لازم برای معاملات سهام عدالت، اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی باید فهرست سهامداران شرکت‌های استانی عدالت را تهیه کند و نرم افزار سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هم باید آماده باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز باید افزایش سرمایه بدهند، تا بستر لازم برای ورود مردم به بورس آماده شود، گفت: سهام عدالتی‌ها تا زمانی که شرکت‌ها در فرابورس پذیرفته نشوند، نمی‌توانند اقدام به خرید و فروش کنند.

مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت با تاکید بر اینکه شرکت‌های موجود در سهام عدالت ارزشمند هستند، گفت: ارزش واقعی این سهام مشخص نیست، بنابراین کسی نمی‌تواند آن را خرید و فروش کند.

وی در توصیه‌ای به سهامداران تاکید کرد که سهام عدالت ارزشمند خود را نفروشند.

بیشتر بخوانید: جزییات فروش سهام عدالت در کارگزاری ها و بانکها

شیخ گفت: بهتر است مردم سهام خود را به عنوان یک دارایی نگه دارند و به آن به صورت یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کنند، چرا که این سهام همانند دارایی‌های فیزیکی است که روز به روز به ارزش آن افزوده می‌شود.

شیخ با اشاره به اینکه هرچقدر از زمان عمر سهام عدالت بگذرد، ارزش آن بیشتر می‌شود، گفت: فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر، پالایشگاه نفت تهران و بندرعباس، هلدینگ خلیج فارس، مپنا، مخابرات ایران، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان شرکت‌های بورسی از ارزش بالایی برخوردارند که در سبد سهم‌های عدالت است که به مردم واگذار شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ دیگری نیز جزء دارایی‌های سهام عدالت هستند و دخانیات ایران هم از جمله آنان است.

مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت با ارائه پیشنهادی مبنی بر ایجاد تابلوی مجزا برای معاملات سهام عدالت، تصریح کرد: نحوه معاملات و ساز و کار آن می‌تواند از یک تابلوی مجزایی به نام سهام عدالت پیگیری شود.

وی ادامه داد: کارگزاران می‌توانند از طریق این تابلو معاملات را پیگیری کنند؛ در فاز اول اجرای ورود سهام عدالت به فرابورس هم شرکت‌های تعاونی و شهرستانی باید خدمات سهامداری را به مردم ارائه کنند، چرا که هنوز همه مردم با ساز و کار بورس و کارگزاری‌ها آشنایی ندارند.

چرا فروش بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر است؟

چرا فروش بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر است؟
چرا فروش بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر است؟

فهیمی گفت: امکان فروش فقط ۳۰ درصد سهام عدالت از ۱۰ خرداد فراهم شده، اما نگهداری این سهام در بلند مدت به صرفه‌تر است.

حسین فهیمی گفت: بر اساس آخرین جلسه شورای عالی بورس اجازه داده شد سهامدارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده‌اند بتوانند ۳۰ درصد از دارایی‌های خود را به فروش برسانند.

وی افزود: آزادسازی سهام از ۱۰ خرداد امکان پذیر خواهد بود و آن دسته از مشمولانی که قصد دارند از این امکان استفاده کنند می‌توانند از ششم خرداد به شبکه بانکی مراجعه و سفارش‌های فروش خود را از طریق بانک‌ها ثبت کنند و بعد از آزاد سازی ۳۰ درصد از سهام آن‌ها فروخته و به حساب آنان واریز می‌شود.

بیشتر بخوانید: دریافت کد بورسی بدون احراز هویت؟

سخنگوی سهام عدالت گفت: افراد باید به بانک‌هایی مراجعه کنند که شماره حساب و شماره شبای خود را در سازمان خصوصی‌سازی ثبت کرده‌اند.

فهیمی افزود: کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محدودیت فروش ندارند، اما ابتدا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید در بورس پذیرفته شوند.

وی گفت: این سهام از دهم خرداد به بعد بر اساس شرایط بازار به صورت یک جا و یا به صورت تدریجی از طریق کارگزاری و با رعایت مصالح مشمولان سهام عدالت به فروش خواهد رفت و وجوه آن به حساب افراد واریز می‌شود.

فهیمی تاکید کرد: سهام عدالت برای فروختن نیست بلکه برای نگهداری بلند مدت است و این امکان فروش به منزله تشویق افراد به فروش نیست بلکه تسهیلات و امکاناتی برای افراد است و این امکان فروش برای همیشه وجود خواهد داشت.

وی گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده اند و همچنان تا هشتم خرداد این امکان در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی وجود دارد تا افراد روش مستقیم و یا غیر مستقیم را انتخاب کنند و اگر روش مستقیم انتخاب نشود فرض سامانه بر روش غیر مستقیم است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو