شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳
همزمان با رحلت حضرت محمد هلال بن علی (ع)؛

آیین خطبه خوانی و شمع گردانی خدام افتخاری حرم هلال بن علی (ع) برگزار شد

همزمان با رحلت حضرت محمد هلال بن علی (ع)؛
اصفهان- آیین سنتی شمع گردانی و خطبه خوانی خدام افتخاری در حرم حضرت محمد هلال بن علی (ع)با رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزار شد.

به گزارش تیتربرتر به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف وامور خیریه استان اصفهان درآخرین پنج شنبه ی ماه مبارک رمضان و مصادف با سالروز رحلت حضرت محمد هلال بن علی(ع) حرم اولین سفیر اهل بیت (ع) و اولین مهاجر علوی در ایران خدام افتخاری آستان مقدس ، آیین حزن انگیز خطبه خوانی و شمع گردانی را در صحن مطهر این امام زاده ی عظیم الشان برگزار کردند.

در این مراسم معنوی،که امسال متفاوت تر از سالهای قبل و همراه با ماسک و ضدعفونی نمودن وسایل این مراسم برگزار شد، با قرائت قرآن  آقای رضا نجفی آغاز  و با سخنرانی  حجت الاسلام سلیمانی امام جمعه آران و بیدگل، و بیان کرامات این امام زاده ی واجب التعظیم برای عاشقان و دلدادگان ادامه یافت.  آقای عرفانیان در سوگ حضرت محمد هلال بن علی(ع) مدیحه سرایی کرد و ذاکر اهل بیت "حاج احسان غلامپور" در مدح چهارده معصوم و حضرت محمد هلال بن علی(ع) به خطبه خوانی پرداخت.

 سپس خادمین افتخاری این حرم، با لاله های شمع روشن به نشانه ی عزا و زمزمه ی مولا هلال بن علی(ع)، به طرف ضریح مطهر حرکت کرده و با مرثیه سرایی و روضه خوانی در رثای حضرت محمد هلال بن علی (ع)، ارادت خالصانه ی خود به حضرت را نشان دادند و حدیث عشق را معنا نمودند.

 شمع های روشن از دل عاشقانی سخن می گفت که با تمام وجود در خدمت آستان مقدسش هستند و از حضرت می خواهند همان گونه که با روشنی به پابوسش آمده اند دل هایشان نیز روشن گردد ونور درون شان افزون شود.

گفتنی است آیین حزن انگیزخطبه خوانی و شمع گردانی، یکی از آیین هایی است که همه ساله در شب رحلت حضرت محمد هلال بن علی (ع) در حرم مطهر فرزند امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (ع) برگزار می شود.

حضرت محمدهلال بن علی(ع) فرزند بلافصل حضرت علی بن ابیطالب (ع) است که از جانب مادر نیز با دو واسطه به پیامبر اکرم(ص) می رسد.

 در کتاب رساله ی هلالیه آمده است: حضرت محمد هلال بن علی بن ابیطالب(ع) در آخرین شب جمعه ی ماه مبارک رمضان، پنج تن آل عبا و برادر خود عون را در خواب می بینند و مژدگانی بازگشت به آغوش طهارت را از جد بزرگوارشان، پیامبر گرامی اسلام(ص) دریافت می کنند.

 غروب روز بعد، این ستاره ی پرفروغ خاندان عصمت و طهارت، پس از اقامه نماز مغرب و عشا، در آخرین سجده ی خود به پیشگاه حق، ندای ارجعی را لبیک گفته و پس از سه سال اقامت در این دیار، رهسپار دیار دوست می گردند.

 به وصیت خود آن حضرت، عبادتگاهشان به عنوان محل دفن آن حضرت مهیا گشته و از آن پس تا کنون زیارتگاه عاشقان و دلسوختگانی شده است که حضور نخستین مهاجر علوی به کشورمان را ارج می نهند.

 مرقد مطهر این امامزاده لازم التعظیم در شهرستان آران و بیدگل، شمالی ترین نقطه ی استان اصفهان واقع شده است.