شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸

فوت و فن های تصویرسازی ذهنی یک دروازه بان فوتبال

فوت و فن های تصویرسازی ذهنی یک دروازه بان فوتبال
محسن بابادی در یادداشتی با طرح این سوال که آیا یک دروازه بان فوتبال نیاز به تصویرسازی ذهنی دارد؟ نوشت: به ضرورت های تصویرسازی شوتزنی بازیکن حریف توسط دروازهبان پرداخت.

به گزارش تیتربرتر؛ اصولا به هر موضوع یا پدیده ای که در طول شبانه روز و حتی مدت زمانی طولانی فکر کنیم، در ضمیر ناخودآگاه ما فرو رفته و این افکار پرورش یافته به مرور و با سپری شدن زمان، به گونه ای شکل و تجسم می یابند که رفته رفته جزیی از عمل ما می شوند. در تمامی امور زندگی افکار ما باعث پیدایش اعمال ما، اعمال ما سبب بروز رفتار های ما و رفتار های ما علل نگرش محیط اطراف و قضاوت راجع به شخصیت ما می شوند.

در ورزش خصوصا فوتبال به عنوان فعالیتی که در آن انواع تکنیک ها، مهارت ها، تاکتیک ها، استراتژی ها و میلیارد ها اتفاق دیگر رخ می دهد نیز، می بایست از این فرایند فکر و ذهن که دیر یا زود برآیند آن در عمل نیز مشاهده می شود، قبل، حین و حتی پس از یک جلسه تمرین یا یک مسابقه فوتبال استفاده ای بهینه کرد.

یک ورزشکار خوب و یک مربی کاربلد، می بایست قبل از مسابقه با توجه به اهمیت آن، میهمان یا میزبان بودن، نقاط قوت و ضعف تیم خود و حریف، کیفیت چمن، بازیکنان نخبه یا معمولی تیم خودی و رقیب، بازیکنان محروم یا مصدوم خودی یا تیم مقابل، نوع و سبک بازی تیم روبرو و هر آنچه مربوط به در نظر گرفتن تمامی زوایای یک مسابقه است، ذهن خویش را درگیر و پارامتر های مختلف و حوادث خوب یا بد احتمالی را در ذهن خویش تجزیه و تحلیل و مرور نمایند.

به گونه ای که اگر در هر لحظه ای از مسابقه آن اتفاق از پیش بررسی شده رخ داد، با آمادگی ذهنی و روانی بهتری با آن برخورد کنند. مثلا یک دروازه بان می بایست خود را در حالتی تصور نماید که با بازیکن حریف تک به تک شده و می خواهد هر طور شده مانع گلزنی وی شود. بایست تمام زوایای حرکتی آن مهاجم از سمت چپ، راست و عمق زمین را در پس افکارش بررسی کرده و حتی چپ یا راست پا بودن وی را نیز لحاظ نماید. حتی این نکات را نیز در نظر بگیرد که آن مهاجم قصد دریبل دادن وی را دارد یا اینکه می خواهد گل چیپ به ثمر برساند. می خواهد شوت بزند یا به مهاجم دیگری پاس دهد و......

آن دروازه بان در صورتی که راجع به شوتزنی بازیکن حریف تصویرسازی انجام می دهد، می بایست فاصله آن بازیکن و نحوه این شوت به عنوان مثال ضربه کاشته و متعاقبا نحوه چیدمان خط دفاعی یا حتی ارسال کرنر و جایگیری مدافعین به همراه سایر اتفاقات احتمالی را نیز مدنظر قرار دهد. مثلا اینکه آیا آن شوت زمینی، هوایی، کات دار یا بدون کات است؟ با روی پا، بیرون پا و یا بغل پا شلیک شده است؟ سرضرب بوده یا با دورخیز همراه است؟ اگر در میانه راه به بازیکن خودی یا حریف برخورد نموده و تغییر جهت دهد، چکار کنم؟ توپ را دفع یا آن را جمع نمایم؟ چگونه، از چه زاویه ای و به چه اندازه شیرجه بزنم؟ آیا با یک دایو می توانم دروازه ام را نجات دهم؟ لحظه شوت از آن جهت، می بایست کدام قسمت گل  جایگیری کرده باشم؟ نحوه صحبت با مدافعین و کاپیتان تیم قبل از احتمال لحظه شوت، چگونه بایست باشد و....

پس یک دروازه بان راجع به دو مبحث شوت و تک به تک می بایست تمامی احتمالات ممکنه را با تدابیر گفته شده در ذهن خویش بررسی و با یافتن راهکار های مناسب، در زمان وقوع با آمادگی بهتری به مقابله با آن ها برخیزد. در آینده ای نزدیک درباره تصویرسازی ذهنی دیگر پست های بازی نیز، مواردی را ارائه خواهم نمود.

نویسنده: محسن بابادی