جمعه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۲۵
فروش سهام عدالت از 6 خرداد:

راهنمای فروش 30 درصد سهام عدالت

فروش سهام عدالت از 6 خرداد:
چه مقدار از سهام عدالت قابل خرید و فروش است؟آیا مشمولان سهام عدالت نیاز به دریافت کد بورسی دارند؟برای پاسخ به این سوالات تیتربرتر به این موضوعات پرداخته است، با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ بیش از 49 میلیون نفر در ایران دارای سهام عدالت هستند که در موعد مقرر تا کنون بیش از ده میلیون نفر روش مستقیم برای آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند و در تاریخ 6 خرداد امکان فروش 30 درصد از سهام عدالت میسر می شود.

اخذ کد بورسی برای مشمولان سهام عدالت ضروری است؟

 نحوه فروش سهام عدالت
نحوه فروش سهام عدالت

 

اما آنچه که در این میان اهمیت دارد، کد بورسی مشول است. سهامداران چه روش مستقیم و چه روش غیرمستقیم را انتخاب کنند، نیازمند کد بورسی هستند اما برای اخذ این کد، فعلا نیاز نیست اقدامی انجام دهند.

طبق تصمیماتی که در شورای عالی بورس و  سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده است، هیچ یک از خدمات مربوط به مشمولین سهام عدالت نیاز به مراجعه حضوری نخواهد داشت. چنانچه افراد شماره تلفن همراه و حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی (samanese.ir) وارد کرده باشند، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به صورت خودکار برای همه مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد کرد و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ جایی نخواهند داشت.

درواقع مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیازی به اخذ کد بورسی برای سهامداران وجود ندارد. افرادی که کد بورسی دارند نیز نیازی نیست که در حال حاضر اقدام خاصی انجام دهند. بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، از سوی مراجع ذیربط به سهامداران اطلاع داده خواهد شد.

بنابراین در حال حاضر نیازی به مراجعه جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کلیه سهامداران سهام عدالت کد بورسی صادر می‌شود و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

بیشتربخوانید: راهنمای احراز هویت غیرحضوری سایت سجام

جزئیات جدید از فروش سهام عدالت

 با توجه به  مصوبه مورخ 99/2/30 شورای عالی بورس،کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ 99/3/6 به شعب بانکهایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل  فرمهای مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش 30 درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند. براساس این مهلت اعلام شده در تاریخ 99/3/8 به پایان می‌رسد و از تاریخ 99/3/10 بانکها از طریق کارگزاری های خود یا کارگزاریهای طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

برای پیگیری جزئیات بیشتر نحوه فروش سهام عدالت موضوع را از حسین فهیمی سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت پیگیری کردیم.

فهیمی با بیان اینکه، نگهداری بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر از فروش آن است، گفت:  سهام عدالت برای فروختن نیست بلکه برای نگهداری بلند مدت است و این امکان فروش به معنای تشویق افراد به فروش نیست بلکه  امکانی برای افراد است و این مزیت فروش  همیشه وجود خواهد داشت.

بیشتربخوانید: مدارک مورد نیاز برای فروش 30 درصد سهام عدالت

زمان فروش سهام عدالت تا سقف 30 درصد پرتفو

فهیمی با بیان اینکه، تا سقف 30 درصد پرتفو امکان سفارش گذاری وجود دارد، گفت: از تاریخ 10 خرداد اجرای عملیات فروش از سوی کارگزاریهای وابسته به بانکها انجام خواهد شد. بعد از چند روز که فروش از سوی کارگزاری انجام شد مبلغ مربوطه از طریق حساب دریافت شده از سوی بانک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور شبکه بانکی کشور هم به سازوکار فروش و عرضه سهام عدالت اضافه شده است تا فرایند فروش با سرعت بالایی انجام شود. این فروش سهام با توجه به کشش بازار و منافع سهام داران انجام خواهد شد.

انتخاب روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت از سوی 10 میلیون نفر 

راهنمای فروش سهام عدالت
راهنمای فروش سهام عدالت

 

به گفته فهیمی، تا کنون حدود 10 میلیون نفر روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند، گفت: تا روز هشتم خرداد ماه وضعیت نهایی سهام داران عدالت که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند مشخص خواهد شد. اما باید به این نکته توجه داشت که در نهایت افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی از مزیت فروش فوری 30 درصد پرتفوی سهام عدالت استفاده کنند.

تعیین تکلیف شرکتهای سرمایه گذاری استانی

این مقام مسئول با اشاره به تعیین تکلیف شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت استانی گفت: بعد از انجام فرایند افزایش سرمایه این شرکتها به تناسب شرایط وارد بازار بورس یا فرابورس خواهند شد. در نهایت این شرکتها نیز بدون محدودیت امکان معامله خواهند داشت.

آیا شرکتهای سرمایه گذاری استانی مانند ETFخواهند بود؟

وی افزود،  وضعیت نماد این شرکتها تا حدودی شبیه ای تی اف خواهد بود اما ساختار حقوقی آنها با ETF ها به صورت کلی متفاوت است.

به گفه فهیمی، افرادی که روش مستقیم را انتخاب میکنند 36 شرکت سهام عدالت در سیستم معاملاتی شان قرار میگیرد اما افرادی که در روش غیر مستقیم قرار میگیرند تنها یک شرکت سرمایه گذاری استانی در پرتفوی آنها لحاظ می‌شود.

سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت گفت: این سهام از 10 خرداد به بعد بر اساس شرایط بازار به صورت یک جا و یا به صورت تدریجی از طریق کارگزاری و با رعایت مصالح مشمولان سهام عدالت به فروش خواهد رفت.

بیشتربخوانید: جزئیات جدید از فروش سهام صندوق دارا یکم

 توصیه های مهم برای انجام معامله موفق در بورس

۱ – زمانی که قیمت سهمی بالا می‌رود و همچنان در حال رشد است، عرضه‌ها نیز بیشتر می‌شود (مخصوصا در محدوده‌های مقاومت)

۲ – زمانی که قیمت سهمی در حال کاهش شدید است، همزمان با کاهش قیمت، تقاضا نیز کم کم بیشتر می‌شود (مخصوصا در محدوده حمایت)

۳ – اگر یک سهم را داشتید که چندین روز پشت سرهم با صف خرید رشد کرده بود، مواظب حجم معاملات بالا باشید. وقتی صف فرو ریخت و قیمت آخرین معامله در حال منفی شدن بود سهم خود را بفروشید.

۴ – سهمی را که نزدیک مقاومت قرار دارد خرید نکنید. وقتی مقاومت شکسته شد و قیمت در بالای سطح مقاومت تثبیت شد، یک استراتژی این است که وارد شوید و حدضرر را روی مقاومت شکسته شده که حالا تبدیل به حمایت شده قرار دهید.

۵ – وقتی افت یک سهم شروع شده و به نظر می‌رسد ادامه‌دار است، صبر نکنید که قیمت برگردد، محدوده حمایت سهم را در نظر بگیرید و اگر زیر محدوده حمایت مهم (یا مثلا ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت خرید) رسید، بدون معطلی سهم را بفروشید. برخی از افراد در چنین وضعیتی به جای رفتار منطقی، به دنبال اخبار مثبت می‌گردند تا خودشان را دلگرم کنند اما واقعیت این است که سهامداران در چنین موقعیت‌هایی باید واقع بین باشند.

۶ – همواره در نظر داشته باشید که کم شدن سود شما نیز نوعی ضرر است. وقتی سهمی رشد کرد، حد ضرر را بالاتر ببرید.

برای مثال اگر سهمی را با قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اید و سهم به ۱۲۰۰ تومان رسیده است، حال بهتر است حدضرر را که قبلا (بر فرض مثال) روی ۹۵۰ تومان بوده به ۱۱۵۰ تومان تغییر دهید.

۷ –  وقتی دیدید سهمی همچنان در حال رشد است و بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده، به هیچ وجه به فکر خرید این سهم نباشید و به هیچ وجه حسرت نخورید که‌ کاش این سهم را خریده بودید. در چنین موقعیت‌هایی چک کردن روزانه قیمت اینگونه سهم‌ها گاهی اوقات کننده وسوسه کننده است پیشنهاد می‌شود به جای چک کردن این سهم به دنبال بررسی سایر سهام‌ها باشید.

دلیل اینکه گفته می‌شود وارد اینگونه سهم‌ها نشوید این نیست که حتما این سهام محکوم به سقوط است. هیچکس نمیتواند بفهمد قیمت سهم‌ها تا چند روز دیگر بالا می‌رود، مسئله این است که با این رشد نجومی، ورود به این سهم‌ها ریسک بسیار بالایی دارد.

۸ – سهم‌هایی که با شدت سقوط می‌کنند، معمولا پس از سقوط رشد شارپی را نیز خواهد داشت.

شناخت و مطالعه بازار سرمایه همواره راه‌های موفقیت سهامداران در بورس خواهد بود. آنچه همواره کارشناسان به سهامداران توصیه می‌کنند این است که خرید هر سهم ممکن است برای فرد سود به ارمغان بیاورد و در صورت خرید اشتابه و تصمیم هیجانی ضرر به همراه داشته باشد.

در پایان باید گفت آموزش پله به پله پیش از فعالیت جدی در بازار سرمایه و تحلیل روند بالا و پایین شدن سهام‌ها راه رسیدن به موفقیت در بازار سرمایه را برای شما هموار خواهد کرد.باید در نظر داشت در چنین بازار پرریسکی آگاهی شخص سهامدار از هر راه میانبری برای موفقیت بهتر خواهد بود.

گرد آورنده: علی اکبر رضایی