پنج شنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۲۶

جزییاتی از روند پرداخت مستمری به بیکارشدگان کرونا

جزییاتی از روند پرداخت مستمری به بیکارشدگان کرونا
براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، دولت 5 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مستمری بیکاری ناشی از کرونا لحاظ کرده است که طبق گفته مسئولان وزارت کار این رقم تنها پرداخت مستمری موج اول بیکاران کرونا را پوشش می دهد.

به گزارش تیتربرتر؛ بعد از اینکه ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، اولین کسانیکه از این ویروس به شدت ضرر کردند کارگران و کسب و کارهای بی ثبات بودند که به شدت آسیب دیدند و هنوز هم منتظر کمک دولت هستند.

بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل تبعات اقتصادی کرونا نیروهای خود را تعدیل کردند و در این راستا بیکار شدگان ناشی از کرونا در اسفند و اردیبهشت ماه مشمول بیمه بیکاری شدند و در این راستا 

محمد شریعتمداری در توئیتر خود نوشته است: «برای پیشگیری از شیوع ‫کرونا‬ و حفظ سلامت کارگران‬ مشمول ‫ قانون کار و تامین اجتماعی‬ که شغل خود را از دست داده‌اند، ازاین پس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

به گفته وی، به منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند به سامانه https://bimehbikari.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.»

متقاضیان پس از ثبت نام کدرهگیری با امکان ذخیره و چاپ دریافت می کنند. همچنین پیام اطلاع رسانی به متقاضی پس از ثبت درخواست در سامانه برایشان ارسال می شود و نحوه ادامه فرآیند از طریق سامانه نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

جزییات پرداخت مستمری به بیکاران کرونا

جزییات پرداخت مستمری به بیکاران کرونا
جزییات پرداخت مستمری به بیکاران کرونا

در این وضعیت جدای از تمهیداتی که برای حمایت از معیشت شاغلان آسیب‌دیده و خانوارهای آنها اندیشیده شد، 5 هزار میلیارد تومان نیز برای پرداخت مستمری به بیکاران مشمول قانون کار در نظر گرفته شد که حالا با تأمین بخشی از این اعتبار، قرار است مستمری کسانی که اسفند 98 بیکار شده‌اند واریز شود.

مستمری بیکاری مدنظر ستاد مقابله با کرونا که 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده، به کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد که 3 درصد حق بیمه بیکاری نیز به نام آنها واریز شده باشد و در جریان شیوع کرونا بیکار شده‌ باشند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان وزارت کار، بعد از الکترونیکی شدن فرایند ثبت‌نام مشمولان دریافت بیمه بیکاری، تاکنون ۸۲۳ هزار و ۳۶۶ نفر در سامانه بیمه بیکاری درخواست خود را ثبت کرده‌اند که از این تعداد ۶۸۹ هزار و ۳۳۱ نفر مشمول برقراری بیمه بیکاری شده‌اند.

چه کسانی در اولویت دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند؟

چه کسانی در اولویت دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند؟
چه کسانی در اولویت دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند؟

از مجموع کسانی که در دوره شیوه کرونا بالاجبار شغل خود را از دست داده و برای دریافت مستمری در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، زمان بیکاری ۳۷۲ هزار و ۸۹۱ نفر در اسفندماه بوده طبق گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار به‌احتمال‌زیاد مقرری بیمه بیکاری خود را به‌زودی دریافت خواهند کرد.

مسعود بابایی در مورد آخرین وضعیت بیمه بیکاری بیکار شدگان ناشی از شیوع کرونا به مهر گفته است: مرحله اول اعتباراتی که در قالب ۵ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب ستاد مقابله با کرونا باید پرداخت مستمری بیکارشدگان کرونا اختصاص پیدا کند، به مبلغ هزار و 286 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه‌وبودجه به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته که البته کفاف پرداخت مستمری به همه متقاضیان را نمی‌دهد.

بابایی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هر چه سریع‌تر مراحل بعدی اعتبار مصوب بیمه بیکاری نیز تخصیص پیدا کند تا فرایند واریز بیمه بیکاری به همه مشمولان آغاز شود، می‌افزاید: از دو روز پیش سازمان تأمین اجتماعی در حال انجام محاسبات مالی برای مستمری بیکاران متقاضی مستمری است و به‌زودی واریز مستمری به حساب افرادی که تاریخ بیکاری آنها اسفندماه 1398 بوده است، آغاز می‌شود. به گفته او، با این حساب، ۳۷۲ هزار و ۸۹۱ نفر از اولین بیکاران کرونا در اولویت واریز مستمری قرار گرفته‌اند.

افزایش متقاضیان مستمری بیکاری

افزایش متقاضیان مستمری بیکاری
افزایش متقاضیان مستمری بیکاری

ستاد ملی مقابله با کرونا در همین اولین جلساتی که به‌منظور ارزیابی خسارت‌های کرونا و چاره‌اندیشی برای جبران آنها برگزار شد، نگاه ویژه‌ای به اثرگذاری کرونا بر مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی داشت و 5 هزار میلیارد تومان را مستقلاً برای واریز به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد؛ اما از همان روزها متولیان وزارت کار اعلام کردند به‌واسطه جهش قابل‌توجه تعداد متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و نامشخص بودن دوره بیکاری این افراد، احتمالاً این مبلغ کافی نخواهد بود و باید اعتبارات اضافه‌ای نیز به این امر اختصاص یابد.

البته در زمان تصویب اعتبار 5 هزار میلیاردی برای پرداخت مستمری بیکاران کرونا، پیش‌بینی شده بود دو ماه مستمری به افراد پرداخت شود و به نظر می‌رسد این مبلغ کفاف این کار را بدهد؛ اما در صورت افزایش تعداد بیکاران یا افزایش دوره بیکاری این افراد این صندوق با کسری منابع مواجه می‌شود و با اولویت دادن به پرداخت مستمری بیکاران قبلی، قادر نخواهد بود مستمری بیکاران جدید را بپردازد.

آن‌گونه که مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار می‌گوید: تا پیش از شیوع کرونا، تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری کشور به‌صورت تجمعی ۲۴۰ هزار نفر بوده است اما به دنبال شیوع کرونا، تعداد زیادی از شاغلان برای اخذ مقرری بیمه بیکاری ثبت درخواست کرده‌اند و تعداد مشمولان مستمری بیکاری به حدود 4 برابر افزایش یافته است.

 بیکاران منتظر پیامک وزارت کار باشند

 بیکاران منتظر پیامک وزارت کار باشند
 بیکاران منتظر پیامک وزارت کار باشند

متقاضیان بیمه بیکاری آسیب‌دیده از کرونا که پیامک وزارت کار را دریافت کرده‌اند، سریعاً باید شماره حسابی برای واریز مبلغ بیمه بیکاری اعلام کنند.

دیروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی متقاضیان بیمه بیکاری که در اسفند سال ۱۳۹۸ بیکار شده‌اند و درخواست خود را در سامانه مربوط ثبت کرده‌اند، ظرف ۲۴ ساعت آینده پیامکی به شرح زیر دریافت می‌کنند: «متقاضی محترم، لطفاً به‌محض دریافت این پیامک با مراجعه به سامانه «ثبت درخواست بیمه بیکاری» و در اسرع وقت (حداکثر ۱۲ ساعت) نسبت به درج شماره حساب بانکی خود در یکی از بانک‌های تعیین شده در سامانه اقدام کنند. بدیهی است مسئولیت اعلام صحت‌وسقم شماره حساب و انطباق آن با کد ملی بر عهده جنابعالی خواهد بود.»

طبق اعلام وزارت کار، فهرست افرادی که تاریخ بیکاری آنها در فروردین‌ماه 1399 بوده است نیز از سوی سازمان تأمین اجتماعی احصا شده و در آینده‌ای نزدیک برای این افراد نیز پیامکی با مضمون فوق ارسال خواهد شد تا شماره حساب بانکی خود را برای دریافت مستمری بیکاری در سامانه مربوطه ثبت کنند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو