پنج شنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۷:۳۹

جزییاتی از برچیده شدن موانع رتبه بندی معلمان

جزییاتی از برچیده شدن موانع رتبه بندی معلمان
ترمیم رتبه بندی معلمان و اعمال آن در احکام جدید نیازمند مصوبه دولت بود که این مانع نه چندان بزرگ توسط هیئت وزیران برداشته شد.

به گزارش تیتربرتر؛ رتبه بندی معلمان در مهر ماه سال گذشته با پیگیریهای انجام شده در دولت و مجلس مصوب شد. بر این اساس احکام حقوقی معلمان  در  پنج رتبه مختلف بر حسب سوابق کاری، تحصیلی و غیره با هدف رعایت عدالت در پرداختها طبقه بندی شد.

در اواخر سال 98 موضوع افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف ابلاغ شد.

بر همین اساس، این ابلاغیه مشمول وزارت آموزش و پرورش نیز شد، به این ترتیب در حالی که از مهرماه سال 98 پرداخت حقوف فرهنگیان بر حسب نظام رتبه بندی فرهنگیان آغاز شده بود در اسفند ماه سال قبل افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری نیز اعمال شد.

همزمان با برگزاری این‌جلسات از سوی نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شد که ترمیم نظام رتبه بندی فرهنگیان از ابتدای سال 99 در دستور کار قرار گرفته و احکام جدید معلمان بایستی تا پایان هفته معلم صادر شود.

بیشتر بخوانید: جزییات یکسان سازی حقوق معلمان و نیروهای اداری

در این راستا اخیرا وزیر آموزش وپرورش در نشست خبری خود در واکنش به علت عدم صدور احکام ترمیم رتبه‌بندی معلمان در هفته معلم گفته است: اعمال فوق‌العاده ویژه و صدور احکام رتبه‌بندی معلمان در حال بررسی در دولت است و نیازمند مصوبه دولت است. 

بعد از اینکه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعلام این موضوع که "برای ترمیم رتبه‌بندی معلمان آنچه  را که در محدوده اختیارات هم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن داده بودم انجام دادند اما مسئولان مستقیم اجرای آن نظر دیگری دارند؛ به هر صورت از این پس موضوع رتبه‌بندی از اختیار و توان من خارج است".

 اصلاح نظام رتبه‌بندی معلمان توسط دولت

هیئت وزیران به منظور رفع مشکلات ناشی از اعمال افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و رفع موانع رتبه‌بندی معلمان، با اصلاح نظام رتبه بندی معلمان موافقت کرد.

دولت ضمن اصلاح نظام رتبه‌بندی معلمان، تصویب کرد، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ نموده یا می‌نمایند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از 90 درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (100) و (50) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند.

اجرای ترمیم رتبه بندی معلمان از فروردین ماه 99

وزیر آموزش و پرورش از تصویب ترمیم رتبه بندی معلمان در هیئت دولت خبر داد و در این رابطه نوشت: با تصویب هیئت وزیران رتبه‌بندی معلمان ترمیم شد و زمان اجرا از اول فروردین 99 خواهد بود؛ احکام تمام مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان به سرعت صادر و معوقات پرداخت می‌شود.

اجرای ترمیم رتبه بندی معلمان از فروردین ماه 99
اجرای ترمیم رتبه بندی معلمان از فروردین ماه 99

همچنین محسن حاجی‌میرزایی با اعلام اینکه با تصویب هیئت وزیران احکام رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان ترمیم شد، اظهار کرد: با تصویب دولت در اسفند گذشته که همه کارکنان دولت از ضریب فوق‌العاده شغل فصل 10 برخوردار شدند، فرهنگیان هم از آن ضریب برخوردار شدند اما محل استفاده از آن ضریب، رتبه‌بندی بود و همین اختلالی در امر رتبه‌بندی فرهنگیان ایجاد کرد که امروز در هیئت وزیران تصویب شد.

وی افزود: بر این اساس، احکام رتبه‌بندی معلمان اصلاح و ترمیم می‌شود، زمان اجرا هم از اول فروردین 99 خواهد بود و احکام معلمان به‌سرعت اصلاح و مابه‌التفاوت آن از فروردین 99 پرداخت خواهد شد.

تصویب آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان

همچنین علی ربیعی؛ سخنگوی دولت در این رابطه نوشت: امروز با پیگیری و کوشش وزیر آموزش و پرورش، آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان به شکل مناسبی اصلاح، ترمیم و به تصویب  شده دولت رسید؛ احکام اصلاح شده از ابتدای فروردین صادر می شود و دریافت حقوق معلمان بر اساس احکام جدید خواهد بود.

تصویب آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان
تصویب آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان

محل تامین بودجه رتبه بندی معلمان کجاست؟

ظاهراً بودجه ترمیم رتبه‌بندی قرار است از کیسه آموزش و پرورش اختصاص یابد؛ بودجه‌ای که احتمالاً به استناد بخشنامه قبلی سازمان برنامه از محل فروش اموال و دارایی‌های آموزش و پرورش باید تامین شود و تازه به فرض تخصیص کامل آن، بازهم آنقدر ناچیز است که اثر چندانی در ترمیم دریافتی معلمان نخواهد داشت.

چرا که با توجه به تعداد معلمان مشمول، به فرض تخصیص این اعتبار از ابتدای فروردین سال 99 به طور میانگین بیشتر از 200 هزار تومان به دریافتی معلمان اضافه نخواهد شد! 

بیشتر بخوانید: رقم افزایش حقوق فرهنگیان در سال 99 چقدر است؟

بدیهی است اختصاص چنین اعتباری، تبعیض درونی بین نیروهای با سابقه ستادی و معلمان با رتبه‌های عالی و خبره را که از دلایل اصلی نارضایتی و اعتراض  معلمان به نحوه اجرای بخشنامه افزایش 50 درصدی مزایا بود به هیچ وجه جبران نخواهد کرد؛ هرچند برخی مسئولان آموزش و پرورش در اظهاراتی غیررسمی، رقم افزایش حقوق معلمان را بین 500 تا 800 هزار تومان ذکر کرده‌اند که البته مشخص نیست اعتبار آن از کدام منابع آموزش و پرورش قرار است تامین شود.

اما شاید به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش به دنبال کشاندن موضوع به هیئت دولت است بلکه بتواند بودجه لازم را از خزانه بگیرد‌ که البته این فرضِ خوشبینانه ماجراست وگرنه با سابقه ذهنی بدی که طی چند سال گذشته در جامعه معلمان به واسطه اجرای نامناسب  رتبه بندی و نهایتاً حذف آن ایجاد شده است، متاسفانه باید گفت حتی به این گمانه هم نمی‌توان با دید خوشبینانه‌ای نگریست.

گردآورنده: الهام خلیلی خو