چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۱:۲۲

آیا رسوراترول در درمان کرونا مفید است؟

آیا رسوراترول در درمان کرونا مفید است؟
رسوراترول نوعی فیتو الکسین طبیعی است که طبق ادعای یک مقاله می تواند در درمان کرونا موثر باشد.

تیتربرتر: از زمان همه گیری کرونا تا کنون دارو ها مواد مختلفی جهت درمان کووید-19 ارائه شده است که همگی در درمان قطعی این بیماری با شکست مواجهه شده اند.حالا طبق گفته یک مقاله رسوراترول می تواند در درمان کرونا مفید باشد.در ادامه ابتدا با رسوراترول آشنا شویم و سپس به بررسی نحوه تاثیر این ماده بر کرونا می پردازیم.

رسوراترول چیست؟

رسوراترول چیست؟
رسوراترول چیست؟

این ترکیب دره به طور فراوان در انگور، شراب قرمز، توت، بادام‌زمینی و انواع بری ها مثل زرشک یافت می شود و خواص قلبی-عروقی و ضد سرطانی آن به احتمال زیاد مختص ترکیبی است بنام رسوراترول (resveratrol) که در خارج از کشور ترکیب آماده آن در دسترس است.

رسوراترول آثار ضد پلاکتی و ضد تکثیر سلولی دارد و همچنین در گیاهان جهت حفاظت از حمله قارچ ها و باکتری ها عمل می کند.

آیا رسوراترول در درمان کرونا مفید است؟

آیا رسوراترول در درمان کرونا مفید است؟
آیا رسوراترول در درمان کرونا مفید است؟

رسوراترول یک ترکیب پلی فنول طبیعی است که دارای خواص آنتی‌اکسیدان، ضد توموری، ضد ویروسی و مهار رادیکال آزاد است.

رزورترول متعلق به خانواده فیتوکسینها از مواد شیمیایی است که ترکیبات ضد میکروبی مانند هستند که توسط گیاهان در پاسخ به عفونت قارچی و یا استرس فیزیولوژیکی تولید می‌شوند. رزورترول پاسخ التهابی را به شیوه‌ای پلایوتروپیک تعدیل می‌کند و رادیکال‌های آزاد مانند سوپراکسیدها را سرکوب می‌کند و ممکن است با تغییر مسیرهای سلولی در عفونت دخالت کند.

به عنوان نمونه نهایی از قابلیت درمانی بیولوژیک برای رسوراترول برای عفونت ویروسی و یا کرونا و سارس، رزورترول به رژیم غذایی خوکچه‌ها به مدت ۲۱ روز اضافه شد، سطح TNF-alpha را کاهش داد و اسهال ناشی از روتاویروس را کاهش داد. اگر چه هیچ اطلاعاتی برای استفاده از رسوراترول در انسان‌های عفونی شده با کرونا و سارس وجود ندارد، مطالعات بالا نشان می‌دهد که این ترکیب ممکن است یک عامل ضد ویروسی کمکی باشد.

مطالب مرتبط: آیا آزیترومایسین موثرترین دارو در درمان کرونا است؟

تصورات غلط در خصوص کارایی رسوراترول در گذشته

تصورات غلط در خصوص کارایی رسوراترول در گذشته
تصورات غلط گذشته در خصوص کارایی رسوراترول 

چند سال پیش طبق تحقیقاتی ثابت شده بود که این ترکیب می‌تواند به درمان آکنه، بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کند. در کنار این یافته‌ها مشخص شده بود که مصرف "رسوراترول" می‌تواند تاثیر ورزش را بیشتر کند. برای مثال تحقیقاتی که در سال 2012 در مجله فیزیولوژی منتشر شده نشان داده است که "رسوراترول" باعث افزایش قدرت اسکلت ماهیچه‌ای و کارایی قلب بعد از ورزش می‌شود.

بعد از منتشر شدن این تحقیقات، مطالعات دیگری انجام شدند که با این یافته‌ها مخالفت کردند. در سال 2013 "مدیکال نیوز تودی" اعلام کرد که طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه کپنهاگ، "رسوراترول" فواید ورزش بر آمادگی قلبی – عروقی در افراد سالمند را خنثی می‌کند.

در این بررسی‌ها محققان 16 مرد را مورد بررسی قرار دادند که حداقل سه ساعت در هفته‌ ورزش هوازی انجام می‌دادند. از این افراد خواسته شد که میزان فعالیت ورزش خود را بیشتر کنند و شدت آن را افزایش دهند.

بعضی از این افراد هر روز حدود 150 میلیگرم "رسوراترول" نیز دریافت کردند. بعد از بررسی‌ها مشخص شد افرادی که مکمل‌های "رسوراترول" دریافت کردند، آمادگی جسمانی بیشتری پیدا نکردند.

نتایج این تحقیقات و تحقیقات جدیدتر نشان داده است مصرف مکمل‌های رسوراترول همراه با ورزش واکنش نرمال بدن به ورزش را تغییر می‌دهد. چندی پیش در گزارشی که سایت MNT منتشر کرده اعلام شده بود که مصرف مکمل "رسوراترول" در دوران بارداری می‌تواند مشکلات لوزالمعده برای جنین ایجاد کند.

گردآورندگان: فرحان مرادی، آرمین منصوری