سه شنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۰۵

خواص خاکشیر در تابستان

خواص خاکشیر در تابستان
خاکشیر همیشه در فصل تابستان برای گرمازدگی استفاده می شود اما خاصیت این گیاه چیست ؟چه فوایدی دارد؟ تیتربرتر در ادامه به خواص و فواید این گیاه ارزشمند پرداخته است با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛  یکی از مشکلات فصل گرما احساس تشنگی زیاد است و همه به دنبال رفع  این عطش هستند که ما در ادامه به یکی از گیاهان با خاصیت ضد گرمایی پرداخته ایم.

خوردن خاکشیر در تابستان

خوردن خاکشیر
خوردن خاکشیر

 

احساس تشنگی با نیاز بدن به آب متفاوت است. زمانی که درباره احساس تشنگی بحث می شود برخی از نوشیدنی ها مثل شربت آبلیمو باعث ترشح بزاق بیشتر می شوند و در نتیجه احساس تشنگی را زودتر برطرف می کنند ولی این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تامین شده است. نوشیدنی هایی مانند خاکشیر به دلیل داشتن دانه هایی که آب را درون خود حبس می کنند و می توانند چند برابر ظرفیت ذخیره آب داشته باشند در زمان تشنگی نوشیدنی بسیار مناسبی است.

از دانه‌های خاکشیر به عنوان پادزهر به نحو زیر می توان استفاده کرد:

دانه های خاکشیر
دانه های خاکشیر

 

پنج گرم دانه را شسته و با گلاب یا آب خالص آن قدر بجوشانید تا شکفته شود و بعد آن را نیم گرم به مسموم بخورانید به این صورت قی آورده و ایجاد تهوع می‌کنند و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید تا قی بند آید.

بزرگسالان معمولاً دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل به مقدار ۱۰ تا ۱۲ گرم در آب خیسانده، صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط و برای چند روزی متوالی می‌نوشند کودک بخورانند. گفتنی است فصل تابستان که می‌رسد بازار مصرف خاکشیر و شربت آبلیمو هم داغ می‌شود. خاکشیر از زمان‌های گذشته کاربرد داشته است.خاکشیر التهاب کلیه را برطرف می‌کند.

برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی از خاکشیر استفاده کنید. خاکشیر تب‌بر است، این گیاه همچنین ادرارآور است و التهاب کلیه را برطرف می‌کند. از دیگر خواص خاکشیر می‌توان به درمان سرخک و مخملک اشاره کرد. این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفید بوده و کهیر و التهابات پوستی را از بین می‌برد.

از گل‌ها و برگ‌های این گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد. برای برطرف کردن جوش‌های صورت که به علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت ۲ هفته میل شود تا جوش‌ها از بین بروند.

مطالب مرتبط:

خواص کلی و درمانی خاکشیر

خواص خاکشیر
خواص خاکشیر

 

۱- زخم‌ها و جراحات را التیام می‌بخشد.
۲- در رفع اسهال روده و خونی و از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج می‌توان استفاده کرد.
۳- دانه‌های خاکشیر اندکی ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب‌بر هستند.
۴- ملین و خنک کننده با آب سرد است.
۵- اشتها را باز می‌کند.
۶- تنظیم کننده دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌ها مرتفع می‌سازد.
۷- خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می‌شود. در این صورت خاکشیر را با دو برابر وزن آن، شکر مخلوط کنید و تا ده روز بخورید.
۸- گرفتگی ادرار را برطرف می‌سازد و فربه‌کننده است.
۹- دل مالش و دل ضعفه را از بین می‌برد.
۱۰- برای رفع بیماری‌های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید است.
۱۱- برای اسهال ساده کودکان شیرخوار اثر دارد.
۱۲- به عنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجویز شده است.
۱۳- اگر با شیر تازه خورده شود، بدن را چاق می‌کند.
۱۴- خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد کنید، در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.
۱۵- روی ور‌م‌های سخت و سرطانی، پستان، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد نمایی

فواید خاکشیر برای لاغری

فواید خاکشیر برای لاغری
فواید خاکشیر برای لاغری

 

درمان یبوست و کمک به حرکت روده ها با خاکشیر

مهمترین خاصیت خاکشیر  ترکیب با آب سرد به عنوان قابض عمل کرده و برای درمان اسهال استفاده می شود همچنین ترکیب خاکشیر با آب گرم درمان مناسبی برای یبوست می باشد.

کاهش وزن با خاکشیر 

خاکشیر علاوه بر کمک به کاهش وزن، به افزایش وزن نیز کمک می کند . همانطور که ذکر شده روش استفاده از خاکشیر ، تاثیر متفاوتی بر روی بدن می گذارد . برای افزایش وزن می توان خاکشیر را پس از شستن به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس کرد ، سپس با افزودن مقداری شیر به آن به صورت ناشتا میل نمود .اضافه کردن شیر با خاک شیر تاثیر زیادی بر افزایش وزن دارد و برای این که چند کیلو به وزن خود اضافه کنید این روش را به مدت چند هفته تکرار کنید.

پیشگیری از ضعف و گرسنگی با خاکشیر

برخی از اشخاص با رعایت رژیم های سخت لاغری دچار ضعف بدن در طول روز می شوند . مخلوط خاکشیر ، آب عسل ترکیب بسیار مناسبی برای کاهش ضعف است . برای تهیه آب عسل باید یک کیلو عسل را در یک لیتر آب بجوشانید ، در حین جوشاندن ، کف ایجاد شده بر روی سطح آن را بردارید.

بعد از سرد شدن آب عسل ، آن را استفاده کنید .البته باید توجه داشت که حرارت موجب از دست رفتن مقداری از خواص عسل می شود ، اما مواد باقیمانده که با خاکشیر ترکیب می شوند برای درمان ضعف جسمی بسیار مفید و موثر است.

برای کاهش وزن و لاغری خاکشیر را ناشتا میل کنید

خاکشیر به سیستم گوارشی برای داشتن عملکرد مناسب کمک می کند . به همین دلیل اگر هر روز یک قاشق غذاخوری از خاکشیر را پس از شستن در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید . پس از مدتی شاهد برطرف شدن بسیاری از مشکلات گوارشی خواهید بود.

نوشیدنی لاغرکننده با خاکشیر :

  • آب ولرم :یک لیوان
  • خاکشیر :2 قاشق
  • آب لیموی تازه :1 قاشق
  • گلاب :2 قاشق

طرز تهیه :

همه مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و به صورت روزانه در هر صبح ، ناشتا میل کنید تا پس از یک ماه تاثیر آن را در کاهش وزن و چربی سوزی مشاهده کنید . البته افزودن مقدار کمی شکر برای طعم بهتر آن به صورت دلخواه است . این نوشیدنی علاوه بر کاهش وزن در طولانی مدت ، برای حفظ سلامت بدن نیز مفید است.

خاکشیر برای پاکسازی سموم بدن

در طب سنتی برای پاکسازی کبد ، مصرف خاکشیر توصیه شده است برای این منظور کافی است هر روز صبح 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را در 2 لیوان آب جوشانده و پس از ولرم شدن به صورت ناشتا بنوشید و پس از نیم ساعت صبحانه میل کنید . ترکیب خاکشیر با شربت سکنجبین ، صفرا زدا است و با آب جوش حالت ضد بلغمی می باشد همچنین خاکشیر و ترنجبین ضد سودایی می باشد. 

چه افرادی نباید خاکشیر بخورند؟

در انتهای این بخش از تناسب اندام لازم دانستیم به این مورد مهم اشاره داشته باشیم که افرادی که طبع سرد داشته و به بیماری های ناشی از طبع سرد مانند روماتیسم و آرتروز مبتلا هستند باید در مصرف خاکشیر احتیاط کنند و در صورت مصرف آن را با عرق نعناع و عسل میل کنند .کسانی که از ورم و زخم معده رنج می برند نیز باید مصرف خاکشیر را محدود کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده : مریم بالوی فیلی