جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸

چه سرنوشتی در انتظار بچه مهندس است؟

چه سرنوشتی در انتظار بچه مهندس است؟
سریال‌ های ماه رمضان در روزهای حساس خود قرار گرفتند در این میان بیشتر گمانه ها متوجه سرنوشت "جواد جوادی" در سریال بچه مهندس 3 است و دو پایان بندی برای این نقش پیش بینی شده ازدواج با عشق دوران کودکی اش و یا ترور؛ باید دید سرانجام این داستان به کجا می‌رسد؟

به گزارش تیتربرتر؛ سریال‌ های رمضانی تلویزیون به پایان بندی و جمع بندی روایت قصه خود نزدیک می شوند و دنبال کنندگان داستان در حال گمانه زنی درباره سرنوشت و پایان بندی سریال هستند. در این میان سریال بچه مهندس 3 به کارگردانی علی غفاری نیز مشتقان بسیاری در این رابطه دارد.

در بین سریال های در حال پخش؛ "بچه‌مهندس" قدری شناخته‌شده‌تر و امتحان‌پس‌داده‌تر از بقیه سریال‌های رمضانی است، چرا که فصل اول خود را در ایام رمضان روی آنتن برد و در آن سال هم توانست جایگاه قابل قبولی برای خودش دست و پا کند، اما فصل دوم و برخی از حواشی نگذاشت "بچه‌مهندس" مخاطب‌پسند شود. به اعتقاد بسیاری از منتقدین، دوران کودکی و حالا جوانی شخصیت اصلی داستان (جواد جوادی) بهتر با جامعه ارتباط برقرار کرده است. وقتی در رمضان 99 آقای مهندس 25 ساله می‌شود و گروه سازنده در درامی به نخبگان ادای دین می‌کنند.

روایت زندگی جواد جوادی در بچه مهندس

روایت زندگی جواد جوادی در بچه مهندس
روایت زندگی جواد جوادی در بچه مهندس

این سریال ادامه قصه زندگی جواد جوادی است. در فصل اول، دوران خردسالی وی و در فصل دوم، دوران نوجوانی‌اش روایت شد. اما در فصل سوم، دوره جوانی جوادی و زندگی دانشجویی او به تصویر کشیده شده است. در این فصل، جوادی و دو دوست صمیمی اش قصد شرکت در مسابقه پرواز پهپاد را دارند و در این مسیر با مشکلات و توطئه‌هایی مواجه می‌شوند. برخلاف دو فصل قبل که "بچه‌مهندس" در خدمت ملودرام بود در سومین فصل به سمت اکشن و فضایی تقابلی رفته است.

در قسمت‌های اولیه فصل سوم "بچه مهندس" شاهد درگیری ناخواسته جوادی و گروه دوستانش با نیروهای نظامی و امنیتی بودیم. چون پهپاد ساخت آن‌ها وارد محدوده ممنوعه شده بود. این سریال در ادامه وارد فاز دانشگاهی شد و فضای نخبگانی را به تصویر می‌کشد.

ماجرا از جایی شدت و جذابیت بیشتری پیدا می‌کند که بین دو گروه دانشجویان در مسابقه پرواز هواپیمای بدون سرنشین رقابتی شکل می‌گیرد که بعد مشخص می‌شود، هواپیمای یکی از گروه‌ها هک و به عمد ساقط شده است.

بیشتر بخوانید: خط شکنی در سریال بچه مهندس 3

برای استاد این دانشجوها چالش‌هایی پیش می‌آید و با ورود یک تیم تروریستی و خرابکاری به کشور، مسائلی را به‌وجود می‌آورد. داستان‌های فصل سوم "بچه‌مهندس" جوادی و دوستانش را وارد شرکتی می‌‌کند که در آنجا با مفاسد و مسائل تازه‌ای روبرو می‌‌شوند. علاوه بر تعلیق‌های بجا و ایجاد داستانِ معمایی تو در توی چند وجهی، کمتر زمان هدر می‌رود و هر لحظه شاهد یک حادثه، تقابل یا گره و معمای جدیدیم.

داستان‌های فصل سوم
داستان‌های فصل سوم "بچه‌مهندس" جوادی و دوستانش

علاوه بر توجه "بچه‌مهندس" به مسائل خانوادگی و اجتماعی و ترسیم فضای دانشگاهی و نخبگانی به فضای تولید و بازنمایی مکان‌های کارگری و مشکلات این قشر تأکید کرده است. در جریان سریال می‌بینیم که نویسنده و کارگردان هم به مهندسین، نخبگان و هم کارگران توجه ویژه کرده‌اند، چون بدون توجه و تقویت نیروی کار امکان توسعه و افزایش تولید وجود ندارد.

یکی از نقاط عطف سریال در همین‌جاست؛ القای روحیه خودباوری و پرورش استعدادهای داخلی. بارها در دیالوگ‌های مختلف می‌شنویم که به سراغ دستگاه‌ها و مهندسین آن سوی مرزها برویم اما "جوادی" و دوستانش نمونه بارز شخصیت‌های داخلی نخبه و کاردانی‌اند که برخی اوقات ترجیح داده می‌شوند. این طعنه بجا و نمایش درست موضوع توجه به جهش تولید، جامعه را به سمت کاهش وابستگی خارجی سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بازیگر نقش تینا در سریال بچه مهندس3 کیست؟

با این اوصاف، نسبت به رمضانی نبودن سریال، فضای نامأنوس امنیتی، جوان شدن به یک باره بازیگرِ نقش جوادی و انتخاب "روزبه حصاری"، روابط غیرمرسوم دانشجویان انتقادهایی وجود دارد. کاربران اجتماعی هم گمانه‌زنی‌هایی نسبت به آینده اتفاقات سریال دارند از ازدواج جوادی و مژگان گرفته تا ترور "بچه مهندس"!

پیش بینی پایان قصه جوادی 

پیش بینی پایان قصه جوادی 
پیش بینی پایان قصه جوادی 

حسن وارسته نویسنده سریال "بچه‌مهندس" که از فصل دوم به "بچه مهندس" پیوست و او را با سریال‌هایی مثل "پایتخت" (فصل‌های 2، 3 و 4)، "دودکش" و "چند می‌گیری گریه کنی" می‌شناسیم. درباره پایان قصه جواد جوادی در بخشی از گفتگوی خود با تسنیم توضیحاتی داده است.

ازدواج جوادی با مژگان

ازدواج جوادی با مژگان
ازدواج جوادی با مژگان

نویسنده سریال "بچه‌مهندس" درباره قول و قرار جوادی با مژگان می گوید: عشقی که در فصل دوم ایجاد کردیم برای فصل سوم به آن نیاز داشتیم. زمانی که در 18 سالگی موقع خداحافظی با مژگان، جواد موقع قول و قرار می‌گوید من می‌روم درس می‌خوانم و هدفگذاری‌اش برای همه تلاش‌ها رسیدن به محبوبش است. قرار است در این فصل به مفهوم بالاتری از عشق برسیم؛ البته بیشتر توضیح نمی‌دهم تا قصه‌مان لو نرود.

وارسته به حدس و گمانه‌زنی‌های سرنوشت "جوادی" پاسخ داد و گفت: اتفاق خوبی است که مردم کار را دنبال می‌کنند و درباره پایان و نتیجه داستانش گمانه‌زنی می‌کنند. ما هدفمان مانور بر نخبگان و دغدغه‌های جوانان کشور است؛ این سؤال را به وجود آورده‌ایم چرا از نخبه‌های ما در شرکت‌ها، مراکز صنعتی و کارخانجات و ادارات استفاده نمی‌شود؟ این زد و بندهایی که باعث می‌شود نیروهای کاربلد وارد این مراکز و کارخانجات نشوند را در داستان فصل سوم می‌بینید.  فرمول تعلیق و سؤال ایجاد کردن فرمول ساخت سریال است که تماشاگر را پای سریال نگه دارد و ما از این تکنیک استفاه کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: بازیگر نقش مسعود در سریال بچه مهندس 3 کیست؟

وی افزود: جوادی عاشق رفتن به آمریکا نیست و تنها دلیلش رسیدن به عشقش "مژگان" است؛ با هم قول و قرار گذاشتند و برای این رسیدن می‌جنگد. تا شرایط اقتصادی و یا موقعیت علمی خوبی به دست بیاورد. جواد جوادی را به چه صورت باید به عنوان فردی نخبه نشان می‌دادیم و در قسمت سوم با شائبه جاسوس بودن مواجه می‌شود. تماشاگر با خودش بگوید یعنی جوادی جاسوس شده؟! 

ترور جوادی یا سفر به آمریکا

ترور جوادی یا سفر به آمریکا
ترور جوادی یا سفر به آمریکا

نویسنده سریال "بچه مهندس" در پاسخ به این سؤال که یکی از حدس و گمان‌ها به ترور جوادی اشاره دارد آیا مخاطب باید منتظر چنین تراژدی‌ای باشد، خاطرنشان کرد: مخاطبین باید منتظر بمانند تا داستان جلو برود و حتماً با شگفتی‌ها، سؤالات و آموزه‌هایی مواجه خواهند شد. این حدس و گمان‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ما در ایجاد تعلیق موفق عمل کرده‌ایم که مخاطب به سمت گمانه‌زنی می‌رود. البته در ادامه داستان مخاطب می‌بیند که ما نقد و هشداری هم به گروهی از نخبگان داریم که طرح‌هایشان را به کشورهای اروپایی می‌فرستند و مبالغ هنگفتی هم پیشنهاد می‌کنند مراقب باشند؛ درست است در آن سوی مرزها شما را برای آبادانی کشور و شهر خودشان می‌خواهند و "امایی" وجود دارد که این را در جریان سریال خواهید دید.

گردآورنده: الهام خلیلی خو