جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۲۶

سفری به دیدنی ترین کلیساهای ایران

سفری به دیدنی ترین کلیساهای ایران
در این مطلب قصد آشنایی با دیدنی ترین کلیساهای ایران را داریم.

تیتربرتر: جمعیت مسیحیان ساکن ایران حدود ۳۷۰ هزار نفر می باشد از این رو کشور ما دارای کلیسا های فراوانی است که هر کدام جدا از جنبه دینی دارای معماری و طراحی داخلی فوق العاده زیبایی هستند.در ادامه سفری داریم به دیدنی ترین کلیساهای ایران.

1-گریگوری استپان، همدان

گریگوری استپان، همدان
گریگوری استپان، همدان

کلیسای گریگوری استپان از آثار تاریخی منحصر به فرد اقلیت های مذهبی در استان همدان است که در قسمت شرقی تپه هگمتانه در محله قدیم ارامنه شهر همدان قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۶۷۶ میلادی و همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی توسط عده ای از ارامنه اصفهان و همچنین مهاجران و تجار ارمنی روسیه که در همدان ساکن شده بودند، ساخته شد. این کلیسا متعلق به مسیحیان پیرو مذهب پروتستان است. کلیسای گریگوری استپان یک بار در سال ۱۹۳۲ میلادی بازسازی و مرمت شد. در این کلیسا آرامگاه چند تن از شخصیت های برجسته مذهبی همچون عالی جناب دریزنیک وارتاپت کارکسیان؛ نایب خلیفه ارامنه جلفای اصفهان و رهبر دینی ارامنه همدان و اراک و کشیش درخاچاطور قرار دارد.

2-گریگور لوساووریچ مقدس، تهران

گریگور لوساووریچ مقدس، تهران
گریگور لوساووریچ مقدس، تهران

کلیسای گریگور لوساووریچ مقدس در منطقه مجیدیه تهران، خیابان شانزده متری اول، کوچه جمشید رویان واقع است. زمین کلیسا در سال ۱۳۵۴ ش (۱۹۷۵ م) با کمکهای مالی ارامنه ساکن این محله و از طریق شورای خلیفه گری ارامنه تهران خریداری گردید. هزینه کامل ساخت کلیسا را فرد خیری به نام گریگور ملیکیان عهده دار گردید و معمار آن ژیرایر سیمونیان در سال ۱۳۶۲ ش (۱۹۸۳ م) کار ساختمان بنا را آغاز کرد.

3-مریم مقدس، تبریز

مریم مقدس، تبریز
مریم مقدس، تبریز

کلیسای مریم مقدس یکی از کلیساهای مسیحیان تبریز است. کلیسای مریم مقدس بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای تبریز است و مراسم بزرگ ملی مذهبی کلیسای حواری ارمنی در این کلیسا برگزار می‌شود. این کلیسای دیدنی در انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز واقع شده‌است.بنای اولیهٔ این ساختمان، بر طبق قدیمی‌ترین سنگ قبر موجود در آن، به حدود سال‌های ۸۷۹ تا ۹۷۹ خورشیدی (۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی) بازمی‌گردد. کلیسا دارای سردر سنگی است که با توجه به تزیینات، نوع قوس و ویژگی‌های معماری به کار رفته در آن می‌توان قدمت آن را به سده هفتم هجری (۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی) و هم دوره با حکومت ایلخانان مغول در ایران نسبت داد.

کلیسای مریم مقدس تبریز به سبک معماری ارمنی ساخته شده. این شیوهٔ ساخت مربوط به سده‌های هفتم تا نهم میلادی در ارمنستان است. این بنا با داشتن مصالح و شیوه‌های ساخت متفاوت معرف چندین دورهٔ ساخت است؛ دیوارها و ستون‌های بنا از سنگ و آجر و طاق آن آجری است و نمای خارجی آن از سنگ نتراشیده و آهک، نما کاری شده‌است. 

مطالب مرتبط: مکان های دیدنی سریال نون خ را بشناسید

4-وانک، اصفهان

وانک، اصفهان
وانک، اصفهان

کلیسای وانک را می‌توان بزرگترین و معروفترین کلیسای اصفهان دانست. این کلیسای حیرت‌انگیز در دل محله جلفا واقع شده است و جزء جذاب‌ترین دیدنی های اصفهان به شمار می‌رود. کلیسای وانک به دست ارامنه منطقه جلفای اصفهان در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است و امروزه جز دیدنی ترین مکان های تاریخی اصفهان محسوب می‌گردد. عملیات ساخت این کلیسا در سال 1655 میلادی آغاز شد و در سال 1664 میلادی پایان یافت. کلیسای زیبای وانک بخش‌های مختلفی مانند کتابخانه، ساختمان اداری، فضای سبز و یک موزه دارد و برجی بلند نیز در ورودی کلیسا خودنمایی می‌کند؛ ساعتی بزرگ در طبقه دوم این برج دیده می‌شود که در سال 1931 میلادی به کلیسا هدیه شده بود و امروزه مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. با ورود به کلیسا نقاشی‌های چشم‌نواز دیوارها و سقف نگاهتان را مسحور خود می‌کند؛ موضوع این نقاشی‌های چشم‌نواز که کل فضای داخلی کلیسا را پوشانده‌اند، از انجیل برگرفته شده است و از ابتدای تولد حضرت مسیح (ع) گرفته تا روز رستاخیز و بهشت و دوزخ را بازگو می‌کند. طلاکاری‌ها و تذهیب‌های این کلیسا در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند ساعت‌ها شما را در جایتان میخکوب کند. گنبد کلیسای وانک مشابه گنبد مساجد ایرانی ساخته شده است و علاوه بر آن دو برج ناقوس نیز در این کلیسا دیده می‌شود که در ساعات مشخصی از روز به صدا درمی‌آیند. داخل محوطه کلیسای وانک هم یک موزه وجود دارد، در این موزه اشیایی چون نسخ خطی، نقاشی‌های منحصر به فرد هنرمندان اروپایی و ارمنی، صنایع دستی فلزی، چوبی، سفالی و غیره نگهداری می‌شود که بازدید از آن‌ها می‌تواند حسابی سرگرمتان کند.

5-قلب مقدس مسیح، کرمانشاه

قلب مقدس مسیح، کرمانشاه
قلب مقدس مسیح، کرمانشاه

کلیسای قلب مقدس مسیح در سال ۱۹۱۴ میلادی (مصادف با ۱۲۹۳ هجری شمسی) در زمینی به مساحت تقریبی ۲۸۰ متر مربع در کرمانشاه ساخته شد. در واقع زمان ساخت این کلیسا به دوره حکومت سلسله قاجاریه در ایران برمی‌گردد. دستور ساخت این کلیسا توسط «اسقف یوحنانیان» صادر شد و توسط خود وی نیز تقدس شد.

اسقف یوحنانیان شخصیت برجسته‌ای در تاریخ دین مسیحیت در ایران بوده است و علاوه بر نقشی که در ساخت و نوسازی برخی کلیساها در ایران داشته است، سابقه نوشتن کتاب و همچنین ترجمه کتب خارجی در زمینه کلیسا را داشته است. ایشان مدتی  عنوان سر اسقفان کلیساهای کاتولیک ایران را نیز داشتند. خدمتگذاری به دین، علم و دانش وحکمت زیاد و ذکاوت و هوش سرشار از ویژگی‌های بارز ایشان بوده‌اند. همان‌گونه که اشاره کردیم، ایشان در ساخت کلیسای قلب مقدس مسیح در کرمانشاه نیز نقش داشتند.

 

گردآورنده: فرحان مرادی