دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۰۲

دیدنی ترین آبشار های ایران را بشناسیم

دیدنی ترین آبشار های ایران را بشناسیم
در این مطلب قصد معرفی چند مورد از دیدنی ترین آبشار های ایران را داریم.

تیتربرتر: کشور ما ایران دارای اقلیم های گوناگونی می باشد .در کشور ما از جنگل گرفته تا کوه، دره و رودخانه های خروشانی وجود دار. اما در کنار همه ی این جاذبه های گردشگری، آبشار های دیدنی که در کشورمان شکل گرفته اند، چشم هر توریست را به خود خیره می کند به معرفی چند مورد از این آبشار های بی نظیر می پردازیم.

آبشار وروار

آبشار وروار
آبشار وروار

این آبشار که از رود "فرق" سرچشمه می گیرد از زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان عنبرآباد محسوب می شود، این آبشار که در شمال شرقی شهرستان عنبرآباد قرار دارد برای دسترسی به آن باید از مسیر جاده جیرفت - کهنوج عبور کرد و از دو راهی جهادآباد حدود 20 کیلومتر به سمت مردهک و روستای رود فرق رفت.

رود فرق در دهانه خروجی آب رودخانه ای قرار دارد که از منطقه جبالبارز جنوبی و خصوصا قله علم شاه سرچشمه می گیرد و از آبشار سرازیر می شود فاصله روستای رود فرق تا آبشار حدودا 10 کیلومتر است که کوههای دو طرف رودخانه با شیب بسیار تندی که دارند مانع از عبور می شوند و تنها راه عبور از مسیر رودخانه است که آن هم به دلیل شیب بسیار تند و  ناهموار و وجود سنگهای گرانیت بسیار بزرگ که در بعضی از مسیرها طوری بر روی هم قرار گرفته اند که اگر شیئی از دستت بیفتد پیدا کردن آن ناممکن است سبب کندی حرکت می شود و به همین دلیل طی کردن این مسافت 10 کیلومتری حدود سه ساعت طول می کشد.

آبشار پیران

آبشار پیران
آبشار پیران

آبشار ریژآو یا آبشار پیران در قسمت شمال غرب شهر ریژاو و در روستای ژالکه شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده و از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. در قسمت بالای این آبشار روستایی با نام ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود. روبروی همین آبشار، آبشار زیبای دیگری قرار دارد.

آبشار پیران از آبشارهای استان کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. این آبشار حدود صد متر است. منطقه پیران در ۱۰ کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب قرار دارد و آبشار آن پس از باغات روستا و در دره‌ای عریض واقع است. به دلیل ارتفاع بلند و دیوارمانند صخره‌ها صعود از آبشار غیرممکن است.

این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در استان کرمانشاه واقع شده‌است. اختلاف ارتفاع آبشار ریژاو در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، براساس اندازه‌گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است.

آبشار ریژاو آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه‌تر است. طبقه سوم آبشار ریژاو در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی‌شود.

اگر معیار ارتفاع آبشار را محل فرود اولیه آب در نظر بگیریم نقطه پایانی این آبشار در انتهای طبقه دوم آن است که با کم کردن ارتفاع طبقه سوم که حدود ۲۰ متر است و ۱۰ متر اختلاف ارتفاع بالای آبشار با محل جاری شده آب، می‌توان گفت که ارتفاع آبشار ریژآو چیزی در حدود ۱۵۰ متر است. بر این اساس «آبشار ریژاو» یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران است.

مطالب مرتبط: رودخانه های بی نظیر جهان را از دست ندهید

آبشار شلماش

آبشار شلماش
آبشار شلماش

سردشت یکی از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است و در ۲۴۱ کیلومتری ارومیه قرار گرفته. منطقه‌ تفریحی که آبشار شلماش در قلب آن واقع شده است، گردشگری کیلومتر با نزدیک‌ترین شهر یعنی سردشت فاصله دارد و نزدیک‌ منطقه سرسبز و جنگلی روستای شلماش است.

این آبشار که در دره واقع شده، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی است. شلماش، آبشاری سه طبقه است که درست پشت سر هم قرار گرفته‌اند. آب‌های خروشان آبشار اول روی آبشارهای بعدی می‌ریزد، آبشارهایی که هرکدام ارتفاع متفاوتی دارند.

آبشار اول نزدیک پارکینگ است، ولی برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین بروید و وارد دره‌ای عمیق شوید، اگرچه با ساخته شدن پله و حصارها، بالا و پایین رفتن از دره نسبت به سال‌های قبل، راحت‌تر و کم خطرتر شده‌است . این پله‌ها به حدی نزدیک هستند که آبشارها را از نزدیک‌ترین فاصله‌ ممکن می‌بینید و حتی قطره‌های آب هم بهتان می‌پاشد ولی بهتر است از تکیه دادن به آنها خودداری کنید.

آبشار تارم

آبشار تارم
آبشار تارم

آبشار تارم نی ریز در استان فارس واقع است. این آبشار در پنج کیلومتری شهر نی ریز و در دامنه کوه‌های جنوبی این شهر واقع بوده و تلفیقی از زیبایی‌های طبیعی چون چشمه، کوه، جنگل یک قنات زیبا به نام آبادزردشت بر زیبایی آن افزوده است. شهر نی ریز دویست کیلومتری شیراز واقع است. آب آبشار و چندین چشمه در نزدیکی آن پس از عبور از میان درختان انجیر به گورآب می‌ریزد. آبشار تارم یک آبشار فصلی با ارتفاع ۱۱۵ متر در شهرستان نی ریز استان فارس بوده و به عنوان بزرگترین آبشار فصلی خاورمیانه شناخته شده است.

آبشار لاتون

آبشار لاتون
آبشار لاتون

آبشار لاتون در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته ‌است . ارتفاع  آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که از این حیث در دایره آبشارهای بلند ایران جای می‌گیرد. این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته، سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد.

گردآورنده: فرحان مرادی