پنج شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۰:۵۲

کوه های دیدنی جهان در یک نگاه

کوه های دیدنی جهان در یک نگاه
کوه ها که ستون های زمین نامیده می شوند از جمله مکان های خاص و بی نظیر از نظر گردشگری به شمار می آیند.

به گزارش تیتر برتر: ما تاکنون دره ها، دریاچه ها و  جزیره های دیدنی سراسر دنیا را به شما معرفی کرده ایم و اینبار با توجه به محبوبیت کوه ها در صنعت گردشگری قصد آشنایی با چند کوه دیدنی و جذاب جهان را داریم.

هوآشان(huashan)، کوه پر خطر

هوآشان(huashan)، کوه پر خطر
کوه هوآشان(huashan)

هوآشان نام کوهی و یکی از خطرناک‌ترین گذرگاه‌های کوهستانی جهان است که در شهر هوآیین و در کشور چین قرار گرفته است. این گذرگاه به اندازه‌ای زیباست که به آن لقب «کوه بهشتی» را داده اند.

رشته کوه هوآشان، پنج قله دارد که برای رسیدن به این ۵ قله، تنها یکراه موجود است و آن هم یک مسیر خیلی باریک با شیب ترسناک است. در این مسیر کوهستانی، نرده‌ای هم قرار دارد که البته با گذشت زمان، دیگر مانند گذشته نیست و کاملاً فرسوده شده و در برخی جا‌ها هم کاملاً قطع شده است! باید بدانید این گذرگاه کوهستانی، یکی از خطرناک‌ترین گذرگاه هاست که تا حالا بیشترین تعداد کشته شدگان را داشته و از نظر ایمنی، تقریباً صفر است.

درصورتی که یک کوهنورد حرفه‌ای هستید و از کوه‌های مطمئن دور و برتان خسته شده اید، این جا مکانی خارق العاده و عجیب برای احساس کردن هیجان مدنظرتان است. و اگر که به دنبال خطر و هیجان هستید، این کوه مکانی مناسب برای تجربه‌ی آن است.

کوه های اطلس، مرز مشترک مراکش، الجزایر و تونس

کوه های اطلس، مرز مشترک مراکش، الجزایر و تونس
کوه های اطلس

کوه‌های اطلس رشته‌کوهی در شمال آفریقا است که از کشورهای مراکش، الجزایر و تونس می‌گذرد. «توبقال» بلندترین قلهٔ این رشته‌کوه است که در جنوب غربی مراکش قرار دارد. کوه‌های اطلس سواحل دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس را از صحرای بزرگ آفریقا جدا می‌سازد. بربرها عمده‌ترین ساکنان این رشته‌کوه هستند.

این از رشته کوه از اطلس صحرای، اطلس میانه، ضد اطلس، فلاتها داخلی و دشت تشکیل شده است. بلندترین نقطه در شمال آفریقا و اطلس کوه توبکال است،که ارتفاع آن به 4167 متر می رسد. این منطقه از رشته کوه بسیار شبیه به کوه های آلپ و قفقاز است. 

کوه دنالی، آمریکا

کوه دنالی، آمریکا
کوه دنالی، آمریکا

بلندترین کوه در آمریکای شمالی تا مدتها با نام کوه مک کینلی ( Mount McKinely ) شناخته می شد. این نامیست که یک جوینده طلا در سال 1896  ، پس از اینکه شنید ویلیام مک کینلی برای ریاست جمهوری آمریکا کاندید شده است ، به روی این کوه گذاشت.در سال 1917 دولت آمریکا به طور رسمی نام مک کینلی را برای این کوه تایید کرد – هرچند مک کینلی هیچگاه به آلاسکا نرفته بود.

پیش از آن مردم محلی این منطقه این قله را با نام دنالی ، به معنی بزرگ یا بلند ، می خواندند. پس از آنکه در سال 1917 نام مک کینلی برای این کوه تایید شد ، مردم کویوکن ( محلی های اطراف کوه ) کمپینی راه اندازی کردند که نام اصلی و آلاسکایی دنالی روی این کوه گذاشته شود. در نهایت در سال 2015 ، اوباما تایید کرد نام قدیمی و آلاسکایی دنالی به روی این کوه گذاشته شود و از آن پس این قله به طور رسمی با این نام خوانده می شود.

کوه الوند، نگین همدان

کوه الوند، نگین همدان
کوه الوند همدان

کوهستان الوند فراروی شهر همدان،رشته کوه منفرد از شاخه‌های زاگرس مرکزی با پهنه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیدهٔ گرانیت زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی است .الوند تقریبا به شکل نعل اسبی از جنوب شرقی تا جنوب غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می رسد و دارای ۶ قله اصلی است.

این کوهستان با دره های عمیق و سرسبز، چشمه سارها، چمن زارها، قله ها، پوشش گیاهی و … همواره میعادگاه هزاران انسان شیفته طبیعت است. بزرگ ترین سهم بهره برداری از الوند را اهالی مهربان و ورزش دوست آن دیار به دست آورده اند که به سبب علاقه و عشق وافرشان به طبیعت و ورزش، این شهر را به یکی از قطب های مهم کوهنوردی کشور تبدیل کرده اند به طوری که تاکنون پیشکسوتان، ورزشکاران و قهرمانان بسیاری را در رشته های مختلف کوهنوردی در دامان خود پرورش داده و به جامعه ورزش کشور معرفی کرده اند. این کوهستان در بهمن ماه ۱۳۸۹ به عنوان یک اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید و همچنین از مناطق حفاظت شده محیط زیست است.

کوه آتشین یانار داغ 

کوه آتشین یانار داغ 
کوه یانار داغ 

گردشگران می توانند یکی از زیبا ترین و شگفت انگیز ترین جاذبه گردشگری آذربایجان که در فاصله 10 کیلومتری از شهر زیبا و تاریخی باکو قرار گرفته است را مشاهده نمایند این جاذبه منحصر به فرد گردشگری یانار داغ نام دارد جالب است بدانید یانار داغ در زبان محلی به معنای کوه سوزان می باشد و دلیل این نام گذاری سوختن و شعله ور بودن همیشگی این کوه است . 

این کوه عجیب و حیرت آور به واسطه ویژگی های که دارد می تواند تصور و تجسم هر بیننده ای از کوه و کوهستان را برهم بزند به بیان بهتر این کوه شبیه هیچ کدام از کوهستانهایی که تا به حال دیده اید نیست ، گردشگران  وقتی به بالای کوه یانار داغ می رسند با تپه ای به طول 10 کیلومتر که توسط شعله های آتش احاطه شده است روبرو می شوند جالب است بدانید که این شعله  ها در تمام طول سال حتی در زمان بارندگی های مداوم و پی در پی خاموش نمی شوند و این امر به دلیل گازهای است که همواره از دل زمین بیرون می آیند و همچنین نا گفته نماند که گردشگران و بازدید کنندگان ممکن است به محض این که به نزدیکی کوه یانار داغ می رسند بوی شدید گاز را احساس کنند که البته دلیل این امر آن است که اسن کوه بر بالای یک منبع گاز طبیعی بسیار قدرتمند و قوی قرار گرفته است . 

گردآورنده: فرحان مرادی