چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۹:۳۷

استراماچونی این بار سرمربی تیم ملی می شود؟

استراماچونی این بار سرمربی تیم ملی می شود؟
پاستورلو، وکیل استراماچونی، سرمربی سابق استقلال، شایعه مذاکره با او برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را تکذیب کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ آندره آ استراماچونی، سرمربی سابق تیم فوتبال استقلال یکی از پست‌های اینستاگرامی فدریکو پاستورلو ، وکیل خود را در استوری صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.

سرمربی تیم ملی استراماچونی می شود؟

پاستورلو، وکیل استراماچونی در پستی اینستاگرامی نوشته است:" در ارتباط با اخبار مطرح شده در رسانه‌های جهان در روز‌های اخیر در مورد تماس میان شرکت ما (PPSPORTMANAGEMENT) و فدراسیون فوتبال ایران از جانب استراماچونی (که محبت خود را به مردم ایران ابراز می‌دارد، چرا که همیشه خود را با آن‌ها مرتبط می‌داند) خواستار احترام کامل به شغل و پستی هستم که در حال حاضر توسط کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران مدیریت می‌شود. آندره آ برای آن‌ها (کادر فنی فعلی) آرزوی بهترین‌ها را برای دستیابی به همه اهداف حرفه‌ای پیرامون تیم ملی دارد. "

سرمربی تیم ملی استراماچونی می شود؟
سرمربی تیم ملی استراماچونی می شود؟

 

بیانیه مدیر برنامه های استراماچونی مطابق انتظار از یک مدیر برنامه خبره فاقد خط و ربط ها و آدرس هایی است که مخاطب از وی انتظار دارد.

او بدون آنکه خبر مذاکره احتمالی را تکذیب کرده باشد تنها به احترام خود و موکلش نسبت به سرمربی فعلی تیم ملی ایران صحبت کرده و بدون حاشیه روی و با تاکید بر علاقه استراماچونی به مردم ایران بحث را به سمتی که می خواهد هدایت کند، در جایی که ابهام هنوز باقی است.

نکته مهم اینکه او در این متن ١٠٠ کلمه ای کوچکترین اشاره ای به پیشنهاد تیم ملی نمی کند و در رد یا تاییدش نیز صحبتی به زبان نمی آورد.

بیشتر بخوانید: ماموریت غیر ممکن دولت ها در واگذاری سرخابی ها

بزرگترین تیم قاره در گزارش سایت AFC

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در قالب گزارش‌هایی به معرفی بزرگترین تیم‌های قاره کهن پرداخته و پس از این که هفته گذشته گزارشی درباره تیم ملی بانوان ژاپن که فاتح جام جهانی شدند، منتشر کرد در جدیدترین گزارش‌ خود به تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۱۹۷۰ میلادی پرداخته است.

در گزارش سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است: دهه ۷۰ از نظر فوتبالی برای ایران بسیار پرحادثه بود، زیرا آن‌ها ۲ بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند. از جمله آخرین قهرمانی آن‌ها در این رقابت‌ها، و همچنین اولین حضور خود در جام جهانی را تجربه کردند.

از آن زمان به بعد ایران در خط مقدم فوتبال آسیا قرار دارد و در جدیترین رنکینگ فیفا دومین تیم برتر آسیا است.

حضور تیم ملی در صحنه قاره‌ای بسیار برجسته بود، آن‌ها کار را در آسیا طوفانی شروع کردند و در اولین حضور خود در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۶۸ در خاک خود، عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را کسب کردند.

دهه بعد شاهد بودیم که ایرانیان ثابت کردند قهرمانی آن‌ها در خانه تصادفی نبوده و این تیم قدرتی بود که باید کل قاره آسیا آن را به رسمیت بشناسد.

تکرار  موفقیت

چهار سال به بعد تعداد تیم‌ها به ۶ تیم افزایش یافت. ایران باید در جام ملت‌ها ۱۹۷۲ در تایلند از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کرد. آن‌ها در گروه A کنار میزبان و عراق قرار گرفتند.

در مسابقه‌ای که تیم ملی با نتیجه سه بر صفر شیر‌های بین النهریندر بانکوک، حسین کلانی هتریک کرد. چهار روز بعد، ایران با نتیجه ۳ بر ۲ تایلند را شکست داد و صدرنشینی تیم ملی در این گروه تثبیت شد. علی جباری فقط هشت دقیقه زمان نیاز داشت تا سریعترین هت تریک در تاریخ جام ملت‌های آسیا را ثبت کند و به ایران کمک کند تا بازی باخته را ۳بر ۲ ببرد.

از گروه B، کامبوج به نیمه نهایی رسید و منتظر تیم ملی ایران بود. گل‌های صفر ایرانپاک و پرویز قلیچخانی برای شاگردان محمد رنجبر (سرمربی وقت ایران) کافی بود تا به فینال برسند و در فینال با کره جنوبی دیدار کنند.

بزرگترین تیم قاره در گزارش سایت AFC
بزرگترین تیم قاره در گزارش سایت AFC

 

در مقابل ۱۵۰۰۰ تماشاگر در ورزشگاه بانکوک، گل اول را جباری برای برای ایران زد، اما پارک لی، چون آن را پاسخ داد و کار به وقت اضافی کشیده شد. کلانی در دقیقه ۱۰۸ برای تیمش گلزنی کرد تا جام قهرمانی قاره آسیا چهار سال دیگر در تهران بماند.

بیشتر بخوانید: استقبال وزیر ورزش از واگذاری باشگاه سرخابی ها

سومین قهرمانی

تحت هدایت حشمت مهاجرانی (مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران) تیم ملی هنوز چیزی برای اثبات کردن داشت. درست مانند چهار سال قبل، آن‌ها مسابقات خود را با بازی برابر عراق آغاز کردند؛ و درست مانند تایلند، ایران پیروز شد. گل‌های ناصر نورایی و حسن روشن پیروزی ۲ بر صفر را برای ایران به ارمغان آورد.

در بازی دوم، شاگردان مهاجرانی نتیجه‌ای کسب کردند که هنوز هم پرگل‌ترین پیروزی در تاریخ جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شود؛ شکست ۸ بر صفر یمن جنوبی، در گروه دیگر کویت در صدر قرار داشت، در حالی که چین دوم بود، و این به این معنی بود که تیم اژد‌ها در مرحله نیمه نهایی با میزبان رو به رو خواهد شد.

در بازی نیمه نهایی در طول ۹۰ دقیقه هیچ گل به ثمر نرسید، اما سرانجام ایرانی‌ها توانستند توسط علیرضا خورشیدی در دقیقه ۱۰۰ بن بست را بشکنند. یک دقیقه قبل از سوت پایان، حسن روشن گل دوم بازی و گل دوم خود در این مسابقات را به ثمر رساند تا حضور ایران در فینال با پیروزی ۲ بر صفر برابر چین مسجل شود.

در مقابل ۱۰۰ هزار هوادار پرشور خودی در ورزشگاه آزادی، ایرانیان به چیزی جز پیروزی فکر نمی‌کردند و این علی پروین افسانه‌ای بود که تنها گل بازی را به ثمر رساند، تا اعصاب‌ها آرامش پیدا کند و سومین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا رقم بخورد.

صحنه جهانی

شاگردان مهاجرانی پس از اثبات خود به عنوان قدرت مسلم فوتبال آسیا، چشم خود را به صحنه‌های جهانی دوختند. هدف رسیدن به مسابقات جام جهانی آرژانتین ۱۹۷۸ بود.

در دور اول رقابت‌های انتخابی، عربستان و سوریه برای تیم ملی حریفی نبودند. عربستان سعودی در ریاض با نتیجه سه بر صفر و در شیراز با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورد و کنار رفت، در حالی که سوریه با شکست یک بر صفر در دمشق از حضور در بازی برگشت کنار کشید، این بدان معنی بود که ایران با کسب امتیاز کامل و بدون دریافت هیچ گلی به مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی راه یافت.

در دور دوم که مسابقات سخت‌تر بود، استرالیا، هنگ کنگ، کره جنوبی و کویت برای کسب تک بلیت بوینس آیرس به جنگ ایران آمدند. تیم ملی ۲ تساوی برابر کره کسب کرد و در ۶ دیدار باقی مانده خود به پیروزی دست یافت.

شکست کره برابر استرالیا و تساوی مقابل کویت به معنای این بود که جنگجویان تائگوک چهار امتیاز از ایران صدرنشین عقب افتادند. ایران صدرنشین گروه شد و به عنوان نمایندگان پرافتخار آسیا جواز حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ را کسب کرد.

ایران در اولین حضور خود در جام جهانی، با هلند (نایب قهرمان مسابقات)، پرو با تئوفیلو کوبیاس افسانه‌ای و همینطور اسکاتلند همگروه شد.

هلند در بازی اول با نتیجه سه بر صفر  ایران را شکست داد که راب رنزنبرینک چشمه‌ای از توانایی خود نشان داد و هر سه گل هلند به ثمر رساند. در بازی برابر اسکاتلند، ایرج دانایی فرد افتخار اولین ایرانی که در جام جهانی فیفا گلزنی کرده، را به دست آورد، اما گل او با گل بخودی آندرانیک اسکندریان از بین رفت، یعنی تیم ملی با کسب فقط یک امتیاز مقابل اسکاتلند، از زمین خارج شد.

این رقابت‌ها برای ایران با شکست ۴ بر یک به دست پرو به پایان رسید، در آن مسابقه کوبیاس هتریک کرد وحسن روشن هم نام خود را به عنوان دومین گلزن ایران در جام جهانی به ثبت رساند.

نویسنده: علی اکبر رضایی