دوشنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۵:۱۳
خریداران خودرو بخوانند:

دلیل گرانی خودروهای داخلی چیست؟

خریداران خودرو بخوانند:
با ورود به ماه اردیبهشت و همچنین شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و دنیا ؛ تیتربرتر به دلایل گرانی قیمت خودروهای داخلی و پیش بینی قیمت خودرو در ماه های آینده در سال 99 پرداخته، با ما همراه باشید

به گزارش تیتربرتر؛ اکثر کارشناسان بر این باوند که بازار خودرو سال ۹۹ مربوط به دورانی است که کرونا سایه‌اش در بازار هست؛ در این دوران شاهد رکود خواهیم بود و معاملات رونقی نخواهد داشت و احتمالا زودتر از خرداد نشانه‌های رونق در بازار دیده نمی‌شود.

وضعیت بازار خودرو در کشور به لحاظ تقاضا در حال حاضر در همان وضعیتی است که در ابتدای شیوع این ویروس قرار داشت و تنها تفاوت آن در این است که متقاضیان خودرو، خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند. در واقع شرایط اقتصادی کشور بگونه‌ای است که کمتر امیدی به کاهش قیمت در کالاها بویژه کالاهایی از جنس دارایی ثابت می‌رود، بنابراین به‌رغم آنکه اندکی کاهش در قیمت خودرو آنهم به‌دلیل نبود خریدار احساس می‌شود، اما هر آن بیم آن می‌رود که قیمت خودرو با نرخ تورم عمومی کشور همراهی کرده و افزایشی شود

تاثیر کرونا به صنعت خودروسازی

سنجری با اشاره به اینکه کرونا ویروسی است که می‌توان از آن به‌عنوان مهمترین پدیده سال چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه مبانی اجتماعی یاد کرد، گفت: «بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در اثر شیوع این ویروس کشنده جابجا شده‌اند و بسیاری از ساختارهای اجتماعی به‌دلیل آن شکسته شده است تا جایی که بنظر می‌رسد اقتصادهای کوچک و بزرگ دنیا در اثر این پدیده کوچکتر و برعکس بسیاری از تشکل‌های اجتماعی به‌دلیل بروز این پدیده بالغ‌تر شده‌اند».

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: «در صنعت خودروسازی اما به جرات می‌توان گفت، تاکنون کمتر پدیده‌ای در طول تاریخ رخ داده که روی عملکرد این صنعت و کمپانی‌های بزرگ خودروساز به‌اندازه این ویروس تاثیرگذار بوده باشد؛ به‌طوری‌که بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا در اثر شیوع این ویروس دست از تولید کشیده و تعطیل شدند. قطعا در سال ۲۰۲۰ میلادی افت قابل‌توجهی در تعداد تولید خودرو در جهان را شاهد خواهیم بود، چرا که ظرفیت از دست رفته خطوط تولید این شرکت‌ها به‌دلیل تعطیلی در روزهای پس از کرونا تقریبا غیر قابل جبران است». از سوی دیگر خریداران خودرو نیز ترجیح داده‌اند تقاضای خرید خود را به تاخیر اندازند. ظاهرا در یک سازش ناخواسته بین تولیدکنندگان و خریداران خودرو قرار است برای مدت زمانی نامعلوم تجارت خودرو دوران رکود را تجربه کند.

بیشتربخوانید: ویژگی های جذاب ترین بنز در ایران

چرا خودرو داخلی با وجود کرونا گران است؟

 سعید موتمنی درباره افزیش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی در بازار، با بیان اینکه بررسی قیمت ها نسبت به ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه نشان می دهد که افزایش حدود ۱۰ درصدی ایجاد شده است اظهار کرد: برخی از نمایندگان شرکت های خودروساز از حدودا هفت یا هشت روز گذشته، کار خود را آغاز کرده اند. این نمایندگان تعدادی از خودروهای ویرایشی (کارتکس) را برای افرادی که بیش از ۱۸ ماه است که ثبت نام خودرو نداشتند، با قیمت بالا عرضه کرده اند. زمانی که فروشندگان خودرو می بینند که نمایندگان رسمی خودروسازان به طور مثال خودروی ۲۰۶ای که را پیش از سال جدید، ویرایشی ۹۵ میلیون تومان عرضه می کرده است، اکنون در حدود ۱۱۶ میلیون تومان می فروشد، قیمت های خود را بالا می برند.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن تاکید بر اینکه همیشه قیمت خودروهای ویرایشی (کارتکسی) برای مشتریان بازار، پایه قیمتی به حساب می آید، گفت: هرزمان که به طور مثال خودروی ویرایشی،۹۰ میلیون تومان باشد، در بازار آزاد حدود ۵ میلیون تومان بالاتر به فروش می رسد؛ چراکه در حقیقت نمایندگی های شرکت خوردوساز تریبون آن شرکت هستند و مصوبات شرکت را اجرا می کنند. بنابراین این قیمت ها مبنا و پایه قیمتی خودروها در بازار آزاد قرار می گیرد. این فروش های کارتکسی بر التهابات بازار افزوده سبب رشد قیمت ها در بازار شده است.

موتمنی در ادامه، افزود: از سوی دیگر، دلیل دیگر این افزایش قیمت ها این است که فعلا محصولات خودروسازان ایران خودرو و پارس خودرو، شماره گذاری و پلاک نمی شوند. در حقیقت بخش شماره گذاری این دو خودروساز تعطیل بوده و ماشین ها پلاک ندارند، نمایندگان هم که خودروهای پلاک نشده را خریداری را نمی کنند. در حال حاضر خودروهایی که در بازار موجود هستند و شماره گذاری شده اند، پیش از سال جاری تحویل گرفته شده اند.

وی در رابطه با وضعیت معاملات در بازار خودرو، اعلام کرد: همچنان در بازار تقاضایی وجود ندارد، خریداری در بازار نیست و معاملات راکد است اما طی روزهای آینده با شروع رسمی معاملات، بازار به حال عادی باز خواهد گشت که به دنبال آن کاهش قیمت ها را شاهد خواهیم بود.

منظور از خودروهای ویرایشی یا کارتکسی این است که زمانی که خودرو از شرکت خریداری می شود، مبلغ واریز و پلاک به نام فرد صادر می شود، لذا در خرید از وارد نمایندگی ها، در حقیقت صلح می زنند. مشخصات مشتری وارد و مبلغ را دریافت می کنند؛ پنج روز تا یکماه پس از آن خودرو تحویل داده می شود.

اقدامات قطعه سازان در سال 99

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌ سازان ایران، گفت: برای سال جهش تولید، اقدامات مناسبی از سال گذشته صورت گرفت به طوری که در ۶ ماه دوم سال گذشته نسبت به ۶ ماهه اول، تولیدات خودروسازی ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

او بیان کرد: اواخر سال گذشته حجم بالایی از تسهیلات به میزان ۵ هزار میلیارد تومان تزریق شد. امسال اگر کرونا نبود قطعا روند تولید بسیار خوب پیش می‌رفت. با این حال قطعه سازان و خودروسازان از ۲۳ فروردین کار خود را آغاز کردند و تاکنون توانستند حجم بالایی تولید داشته باشند و حجم خوبی تولید داشتیم.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: جهش تولید نیاز به زیرساخت دارد که این زیرساخت خوشبختانه آماده است. برای ایجاد زیرساخت بحث تهیه مواد اولیه داخلی مطرح است که این مواد متاسفانه تابع قیمت ارز است. یعنی هر چقدر دلار افزایش یابد قیمت مواد اولیه مانند فولاد و شمش روند افزیشی خواهد داشت.

بیگلو گفت: در سال گذشته به دلیل اینکه قیمت گذاری نرخ مواد اولیه بر اساس نرخ ارز است، شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه بودیم که این روند درست نیست چرا که محصولات کاملا ایرانی است و باید بر اساس نرخ ریال تعیین قیمت شود.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: هم اکنون به فکر طراحی طرح جامعی هستیم تا به کمک آن قیمت مواد اولیه کاهش یابد و بتوانند با قیمت مناسب آن را عرضه کنیم که به کمک آن خام فروشی نیز کاهش خواهد یافت علاوه بر این باعث می‌شود قیمت قطعات مدیریت شود حتی این رویه باعث می‌شود شاهد کاهش قیمت خودرو نیز باشیم.

او ادامه داد: مورد بعدی بحث نقدینگی بوده که تابع قیمت گذاری خودرو است. از سال ۹۰ قانون قیمت گذاری دستوری را در پیش داریم که این روش باعث بروز مشکلات نقدینگی می‌شود. ۲ راهکار پیش رو داریم که مبنی بر این است بتوانیم قیمت خودرو را نیز کاهش دهیم.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران ادامه داد: برای از بین بردن مشکلات نقدینگی یکی از راهکار‌ها این است که قیمت خودرو را افزایش دهیم که این امر به هیچ عنوان مدنظر انجمن نیست چرا که ما در تلاش هستیم حتی قیمت خودرو را کاهش دهیم.

به گفته این مقام مسئول، اگر طرح اصلاح قیمت مواد اولیه اجرایی شود باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

بیگلو گفت: با اجرای طرح اصلاح قیمت مواد اولیه، مشکل نقدینگی نیز حل خواهد شد. زمانی زیان می‌دهیم که نقدینگی از دسترس خارج شود که در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان از دسترس خارج شد که به جیب دلالان رفت که می‌توانست کمکی به صنعت خودرو و قطعه سازان کند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تامین مواد اولیه برای داخلی‌سازی قطعات را بزرگ‌ترین مشکل میز‌های تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

بیشتربخوانید: خودرو آئودیQ۷ را بیشتر بشناسید

چرا در تولید قطعه خودرو خودکفا نیستیم؟

همچنین در این زمینه بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان درباره داخلی‌سازی قطعات خودرو، گفت: داخلی‌سازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است که اگر هیچ کمکی در این زمینه نشود این پروژه متوقف خواهد شد یا پیشرفت آن بسیار کند خواهد شد.

او بیان کرد: در سال ۹۹ حدود ۲۲۱ قطعه به خودکفایی خواهد رسید که اگر این پروژه اتمام پیدا کند برای خودروسازان در ارزآوری به صرفه‌جویی خواهند رسید. خودکفایی در داخلی‌سازی قطعه فقط برای گروه خودروسازی سایپا حدود هزار و ۲۰۰ صرفه‌جویی ارزی خواهد شد. هم اکنون با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری و رونق تولید خودروسازان باید بتوانند پرداختی به قطعه‌سازان داشته باشند، اما به دلیل مشکلات نقدینگی برای خودروسازان از عهده پرداخت مطالبات روزمره بر نمی‌آیند.

او گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مشکلات بارز در صنعت خودرو است تمام فعالیت در این کار را تحت شعاع قرار داده است.

بهنیا درباره قطعات دسته دوم خودرو، گفت: متاسفانه در بازار آشفته زمانی که تقاضا و مشتری وجود دارد عرضه کم می‌شود و با توجه به مشکلات ارزی ممکن است برخی قطعات که مدت‌ها در انبار وجود داشته‌اند در بازار عرضه شود و ممکن است جنس‌های از رده خارج و تاریخ انقضا گذشته در بازار دیده شود که می‌تواند وضعیت بحرانی ایجاد کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به راهکار‌های موجود برای بحران‌های موجود در کشور، گفت: باید ظرفیت تولید داخل به حدی افزایش یابد که توان تامین را داشته باشد که نیازمند نقدینگی است.

او افزود: قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر تامین نقدینگی شود می‌تواند به ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تا زمانی که با تیراژ کمتری قطعه تولید می‌کنند از این رو تولید قطعه کم خواهد شد.

قطعه سازان معتقد هستند که محدودیت ها همچون تحریم، کرونا و نبود ارز مشکلات جدی را برای آنها فراهم کرده است. خروج موقت خودروسازی ها از ورشکستگی با موفقیت به پایان رسیده است، موفقیتی که کارشناسان آن را طولانی نمی دانند و در صورت ادامه سیاست گذاری دستوری بحران مالی را به دنبال خواهد داشت. حال باید دید که در سال ۹۹ چه تصمیماتی برای قیمت گذاری خودرو خواهیم دید، آیا می شود طرح اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه اجرایی شود؟

قیمت خودروهای داخلی در بازار روز دوشنبه 1 اردیبهشت 99

در بازار امروز خرید و فروش خودرو، سمند ال‌ایکس با قیمت 110میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ مدل 98 با قیمت 162میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با مدل 98 با قیمت139 میلیون تومان و پژو پارس  با قیمت 135 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر این رانا با قیمت 106میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 117 میلیون تومان،پژو 2008 با قیمت 475 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

در بازار امروز خرید و فروش خودرو، پراید 111 رنگی با قیمت 69 میلیون تومان، پراید 131 رنگی با قیمت 68 میلیون تومان، چانگان با قیمت 265میلیون تومان، و سراتوی اتوماتیک با قیمت 450 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

در خودروهای تولید گروه بهمن نیز مزدا3 جدید با قیمت575 میلیون تومان، بسترن B30 با قیمت 260 میلیون تومان و هاوال H2 با قیمت 350 میلیون تومان به فروش رسید.

نویسنده: علی اکبر رضایی