دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ۰۹:۲۰

جزییات بازنگری دستمزد کارگران

جزییات بازنگری دستمزد کارگران
جلسات بازنگری مزد ۹۹ از روز گذشته آغاز شده است و همچنان تلاش نمایندگان کارگران برای چکش کاری دستمزد کارگران ادامه دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ افزایش 21 درصدی پایه حقوق کارگران آخرین مصوبه شورای عالی کار بود که تعیین این میزان حداقل دستمزد کارگران با واکنش های متعددی از سوی مجلس, کارشناسان اقتصادی و  کارگران مواجه شد و حالا بحث بازنگری در دستمزد داغ شده است. 

چرا که مصوبه دستمزد به دلیل آنچه که از سوی نمایندگان کارگری " مغایرت با ماده ۴۱ قانون کار" عنوان می شود، به تصویب رسید و بر همین اساس آنها از امضای صورتجلسه مزد خودداری و جلسه را ترک کردند. در نهایت شورای عالی کار افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد کارگران را به رأی گذاشت که به تصویب آن منجر شد.

روز گذشته نمایندگان کارگران و کارفرمایان در جلساتی با حضور نمایندگان دولت به بحث بازنگری دستمزد کارگران پرداخته و 5ساعت جلسه بدون نتیجه مشخص پایان یافت. امروز نیز ادامه جلسات با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در حال برگزاری است. 

عدم رضایت نمایندگان کارگران از حداقل دستمزد و افزایش حق مسکن از مواردی است که در جلسه بحث و بررسی شده، اما هنوز به نتیجه مشخص نرسیده است. 

بیشتر بخوانید: چگونه در سایت بیمه بیکاری ثبت نام کنیم؟

وزارت کار در جایگاه دولت تا کنون بخشنامه دستمزد را ابلاغ نکرده است. به گفته ی یکی از اعضای شورای عالی کار، کارفرمایان برای پرداخت حقوق فروردین ماه می توانند مطابق ماه های قبل دستمزد را پرداخت، اما بعد از ابلاغ بخشنامه ما به التفاوت را واریز کنند. 

نظرات کارگران و کارفرمایان درباره دستمزد 99

علی اصغر آهنی ها،‌ نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه نظرکارگران رشد 85 درصدی مزد بود، گفت: گروه کارفرمایی حتی زیر بار رشد 34درصدی مجموع دریافتی نمی رفت که با صحبت های وزیر، قبول کردیم.

 فرامرز توفیقی, نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز درباره  افزایش مزد کارگران گفت: شورای‌عالی  کار تصمیم گرفته بود رقمی اعلام شود که 2.8 میلیون تومان را پوشش دهد. نمایندگان کارگران به‌روی این موضوع بحثی نداشتند، بحث از آنجا آغاز شد که کارگران می‌گفتند اگر قرار است 2.8 میلیون تومان لحاظ شود، آیتم حداقل دستمزد (پایه) باید چشمگیر باشد، چرا که این رقم مبنای تصمیم‌گیری افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و مبنای تصمیم‌گیری بنگاه‌های خرد کشور است.

مؤلفه‌های دیگر را مثل نرخ «تفاوت تطبیق» که در مصوبه دولت اتفاق افتاد؛ انجام دهیم. از اینجا به بعد که کارگران این پیشنهاد را بیان کردند، مشکلات آغاز شد. تیم اقتصادی دولت نپذیرفتند که  این اتفاق بیفتد.

نظر کارشناسان اقتصادی درباره مزد 99

با وجود آنکه شورای عالی کار افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد را به تصویب رسانده اما برخی کارشناسان اقتصادی و مقامات دولتی معتقدند که با توافق اخیر عملا افزایش ۳۲ درصدی در حداقل مزد کارگران لحاظ و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حقوق سال ۱۳۹۹ کارگران اعمال شده است اما در واقع استناد آنها به مزایای جانبی مزد، حق مسکن و بن خواربار و ... است که مجموع دریافتی کارگران آن هم متاهل را به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می رساند؛ چنانچه مقامات کارگری اعلام می دارند که مصوبه شورای عالی کار حقوق کارگران حداقل بگیر و مجرد را به این رقم نمی رساند و افزایش دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی موردنظر، روی سرجمع کلیات حقوق کارگران بوده است.

واکنش نمایندگان مجلس به میزان دستمزد کارگران

نمایندگان مجلس نیز افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد با توجه به نرخ تورم موجود را منصفانه نمی خوانند و خواستار تجدید نظر شورای عالی کار در خصوص این مصوبه شده اند؛ بر همین اساس خبرهایی از ورود فراکسیون کارگری مجلس به موضوع تعیین مزد کارگران شنیده می شود.

آنطور که نمایندگان عضو فراکسیون کارگری می‌گویند شیوع کرونا نه تنها تعطیلی بنگاههای اقتصادی بلکه تعطیلی مشاغل کارگری را به دنبال داشته و خسارات زیادی به بار آورده است از این رو وزارت کار باید با همراهی سازمان برنامه و بودجه و مجلس برنامه جامعی در حمایت از جامعه کارگری داشته باشد و با تجدیدنظر در شورای عالی کار رقم دستمزد کارگران  را افزایش دهند.

در همین حال کمیسیون اجتماعی مجلس از نحوه تصمیم گیری شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران انتقاد و اعلام کرده عادلانه نیست بدون لحاظ کردن خط فقر جامعه و رقم آن که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس تعریف شده، حداقل دستمزد برای زحمت‌کشان و کارگران تعیین شود.

یکی از اعضای کمسیون اجتماعی مجلس، از پیگیری طرحی در مجلس خبر داده که به موجب آن کارگران به طور برابر در مجامع تصمیم‌گیری حضور داشته باشند چرا که توصیه‌نامه‌های سازمان جهانی کار بر اصل برابری کارگران در برابر دیگر شرکای اجتماعی تاکید دارد.

آیا هر کارگر تنها پایه حقوق را دریافت می کند؟

افزایش حداقل حقوق کارگران که اعلام شد هرچند با واکنش های گلایه آمیزی همراه بود اما نائب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد این افزایش دستمزد برای هر کارفرما از نظر هزینه برای نیروی کار بیش از ۴۰ درصد افزایش هزینه خواهد داشت.

حسین سلاح ورزی گفت :هرچند که به نظر می رسد براساس مصوبه شورای عالی کار، امسال افزایش حداقل دستمزد نسبت به سال ۹۸ معادل ۲۱ درصد بوده اما درواقع با لحاظ کردن سایر آیتم ها، هزینه های پرسنلی و دستمزد که توسط کارفرمایان پرداخت می شود عملا بیش از ۴۰ درصد افزایش می یابد. چنین هزینه هایی خارج از توان فعلی کسب وکارها و بنگاه های تحت فشار است.

افزایش 32 درصدی دریافتی ماهانه کارگران

اما بررسی ها هم نشان می دهد هرچند پایه حقوق کارگران در سال ۹۹ به میزان ۲۱ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته اما مجموع دریافتی ماهانه کارگران شامل حقوق پایه، حق اولاد، پایه سنواتی، بن کارگری و کمک هزینه مسکن در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد بیشتر شده است.

طبق مصوبه شورای عالی کار میزان افزایش پایه حقوق در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ معادل ۲۱ درصد، حق اولاد ۲۱ درصد، پایه سنواتی ۱۵۰ درصد و کمک هزینه اقلام مصرفی( بن) ۱۱۰٫۵ درصد بوده است. با این افزایش هاحداقل مزد ماهیانه به یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان، حق اولاد به ۱۸۳ هزار تومان، پایه سنواتی به ۱۷۵ هزار تومان و بن کارگری به ۴۰۰ هزار تومان رسیده و همچنین ها ۱۰۰ هزار تومان نیز برای کمک هزینه مسکن کارگراندر نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال ۹۸ افزایشی نداشته است.

بیشتر بخوانید: جزئیات افزایش حقوق،کارگران،بازنشستگان و کارمندان در سال99

بدین ترتیب حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با دو فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۸۷۷ هزار تومان میرسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است.

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با یک فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۶۹۳ هزار تومان میرسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲٫۸ درصد افزایش داشته است.

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر بدون فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۵۱۰ هزار تومان میرسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۳٫۸ درصد افزایش داشته است.

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با بعد خانوار ۳٫۳ نفر هم به دو میلیون و ۷۴۹ هزار تومان می رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲٫۵ درصد افزایش داشته است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران آخرین نرخ تورم مربوط به سال ۹۸ معادل ۳۴٫۸ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: جزئیات پرداخت وام 12 یا 16 میلیونی اصناف

اگرچه میزان افزایش حداقل دریافتی ماهیانه یک کارگر به میزان تورم اعلامی نبوده اما دریافتی ماهانه با احتساب دو ماه عیدی، پاداش و یک ماه سنوات حاکی از این است که کارگران دارای حداقل یکسال سابقه کار سه میلیون و ۱۳۸ هزار تومان، کارگران مجرد بدون سابقه کار دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان، کارگران متاهل با یک فرزند سه میلیون و ۱۴۸ هزار تومان و کارگران متاهل با دو فرزند سه میلیون و ۳۷۸ هزار تومان دریافتی خواهند داشت.

گردآوری: الهام خلیلی خو