پنج شنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
بررسی افت کیفیت اینترنت با قرنطینه خانگی؛

تاثیر کرونا بر مصرف دیتا

بررسی افت کیفیت اینترنت با قرنطینه خانگی؛
مصرف اینترنت ایران در دوران کرونا و خانه نشینی بیشتر از سایر کشورها برآورد شده است گویا تنها سرگرمی مردم در این روزهای بحران فقط فناوری های مبتنی بر دیتا است.

به گزارش تیتربرتر؛ در روزهایی که مردم ایران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند یکی از مهمترین توصیه مسئولان بهداشتی برای مقابله با این کرونا سریع الانتقال «در خانه بمانیم» و به نوعی قرنطینه خانگی است تا سرعت رشد بیماری کنترل شود.

گویا در این روزهای بحرانی تنها سرگرمی مردم در منزل استفاده از ابزارهایی همچون گوشی های هوشمند، لب تاپ و کامپیوتر است که در این راستا مصرف اینترنت بیش از گذشته شده است.

از طرفی دیگر متاسفانه حضور افراد در منازل و افزایش ۴۰ درصدی استفاده مصرف دیتای کشور، موجب کاهش کیفیت شده که اعلام شد اپراتورها به‌دلیل افزایش استفاده تعداد کاربران برای ارائه سرویس هم در لایه‌ی شبکه هم در لایه‌ی فرکانس آماده نبودند و به همین دلیل شرکت ارتباطات زیرساخت ظرفیت شبکه‌ ارتباطی اپراتورها را افزایش داد.

فشار کرونا بر اینترنت

به خاطر محدودیت های آمد و شد و قرنطینه هایی که با دستور دولت ها در جهت جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کووید ۱۹ در سراسر دنیا اعمال شده است، زیرساخت های اینترنت به شدت تحت فشار قرار گرفته اند. به همین خاطر محققان استرالیایی به تازگی نقشه ای به نام فشار بر اینترنت را طراحی کرده اند که بار ناشی از قرنطینه های خانگی به خاطر کووید ۱۹ را روی اینترنت جهان نمایش می دهد.

نرم افزار این نقشه که توسط شرکتی به نام KASPR Datahaus طراحی شده است میلیاردها فعالیت اینترنتی را جمع آوری و پردازش و کیفیت شبکه ها را به صورت روزانه ارزیابی می کند.

KASPR Datahaus در این باره گفته است فعالیت هایی که پهنای باند را تحت فشار قرار می دهند نظیر استریم ویدیو و بازی های آنلاین با گرافیک سنگین می توانند عامل اصلی این فشار باشند.

به گفته پروفسور پل راسکی از اقتصاددانان دانشگاه موناش ملبورن و هم بنیانگذار KASPR Datahaus خانه نشینی بیشتر مردم مساوی است با افزایش شمار کاربران آنلاین!

بیشتر بخوانید: خدمات نمایشی جهرمی در سایه کمبود زیرساخت!

او در ادامه وضعیت فعلی را به خانواده ای تشبیه کرد که تلاش می کنند از یک تونل زیرزمینی پرجمعیت عبور کنند.

استریم ویدیو یا آپلود ویدیو طی ویدیو کنفرانس ها شامل بسته های کوچک اطلاعاتی است و این بسته ها باید راه خود را برای عبور از  کابل های مسی و فیبر نوری پیدا کرده و مسیرهای طولانی را طی کنند تا به دست کاربران برسند. هرچه تعداد بسته هایی که میخواهند در یک زمان سفر خود از این کابل ها را آغاز کنند بیشتر شود ترافیک مسیر سنگین تر می شود و سرعت حرکت کندتر و زمان رسیدن طولانی تر.

ارزیابی عملکرد کشورها در مصرف اینترنت

براساس گزارش dailymail؛  تیم محققان استرالیایی در بررسی های خود عملکرد هر ملت را در زمان خانه نشینی به خاطر شیوع کرونا بررسی کردند و فعالیت آنها در زمینه گیمینگ و استریم فیلم و همچنین برگزاری ویدیو کنفرانس و دیگر فعالیت های آنلاین را ارزیابی کردند.

آنها در ادامه تغییراتی را که در تاخیر پاسخ دهی یا لتنسی شبکه بین تاریخ های ۱۲ تا ۱۳ مارس و بازه زمانی مشابه ماه قبل در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رخ داده بود را مشاهده کردند؛ یعنی درست زمانی که قرنطینه در این کشورها اجرا شد.

دکتر راسکی می گوید: ما این تغییر الگوی مصرف بین زمان قرنطینه و اوایل فوریه را فشار بر اینترنت می خوانیم و از آنجا که مقدار آن بیشتر از صفر است مشکلاتی نظیر تاخیر در پاسخ دهی و افت سرعت را برای میلیون ها کاربران اینترنت در سراسر دنیا ایجاد کرده است.

البته مقدار این تغییرات چندان بزرگ نیست (مثلا سه درصد یا هفت درصد) با این حال این تغییر بیشتر از حد نرمال است و نشان می دهد که کاربران با تراکم ترافیک شبکه روبرو شده اند.

این تیم همچنین بررسی های خود را روی کشورهایی متمرکز کرد که موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آنها تایید شد؛ یعنی کشورهایی که در آنها دولت ها مردم را به خانه نشینی تشویق می کنند.

بیشتر بخوانید: جزئیات دریافت اینترنت رایگان دانش آموزان

طبق نقشه ارائه شده توسط محققان استرالیایی که به صورت عمومی هم در دسترس است و امکان دانلود دیتای کشورها به صورت جداگانه را هم دارد فشار بر اینترنت به طور مشخص درایتالیا، اسپانیا، سوئد، ایران و مالزی احساس می شود در حالی که این فشار تازه در استرالیا در حال افزایش است. در انگلستان لتنسی اینترنت بین فوریه تا اواسط مارس حدود ۴ درصد افزایش داشت.

در اغلب کشورهایی که تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفته اند کیفیت اینترنت نسبتا ثابت بوده است هرچند برخی نواحی در  ایتالیا، اسپانیا و سوئد تغییراتی را از این لحاظ مشاهده کردند. البته در ایران نیز گزارش های تایید نشده از افت سرعت اینترنت منتشر شده اما هنوز هیچ سازمان یا نهادی این مساله را تایید نکرده است.

این تیم همچنین نموداری را ارائه کرده اند که فشار اینترنت در طول روزهای پایانی هفته را طی بازه ۱۲-۱۴ فوریه تا ۱۸-۲۰ مارس نشان میدهد (نمودار پایین).

titrebartar.com

KASPR Datahaus در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرده که دولت ها و ارائه دهندگان اینترنت احتمالا برخی سرویس های آنلاین را محدود کرده اند تا احتمال بروز اختلال در شبکه را به خاطر افزایش ترافیک را به حداقل ممکن برسانند.

Eoin Keary بنیانگذار و مدیرعامل شرکت امنیت کامپیوتر Edgescan نیز در این باره گفته که سوئیچ کردن کاربران از اینترنت شرکتی به خانگی احتمالا مشکلاتی را برای برخی کاربران به وجود آورده است.

ایران در صدر کشورهای پر مصرف

 آماری که توسط مؤسسه KASPR Datahaus منتشر شده، حاکیست ایران در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۰ مارس و در مقایسه میزان مصرف اینترنت با بازه زمانی ۱۲ تا ۱۴ فوریه از نظر فشار وارده بر زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی برای مصرف داده رتبه اول را در جهان کسب کرده است و کشورهایی مانند مالزی، اکوادور و کلمبیا رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند.

البته این فشار در کشورهای دیگری مانند ایتالیا، اسپانیا، سوئد، مالزی نیز قابل توجه بوده و همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف و اعمال سیاست‌های قرنطینه و خانه نشینی میزان مصرف اینترنت افزایش می‌یابد.

بخش عمده این فشار بر اینترنت ناشی از استفاده از فضای مجازی برای مشاهده فیلم و سریال و استفاده از خدمات پخش ویدئوی آنلاین است.

کاربران از سرویس‌هایی مانند نتفلیکس، آمازون و یوتیوب برای مشاهده برنامه‌های مختلف استفاده کرده‌اند. همچنین اجرای بازی‌های ویدئویی تعاملی و برگزاری گسترده ویدئو کنفرانس نیز موجب مصرف قابل توجه پهنای باند می‌شود.

بر طبق این گزارش بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تحت وب و حتی دولت‌ها برای مدیریت مصرف بی سابقه اینترنت در جهان مجبور به اعمال برخی محدودیت‌ها یا کاهش کیفیت خدمات ارائه شده گردیده‌اند.

استان های پرمصرف و کم مصرف در اینترنت

در میان استان‌های مختلف ایران و بر اساس آمار روز ۲۴ مارس، بیشترین میزان افزایش فشار مصرف اینترنت مربوط به استان ایلام است و بعد از این استان، استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، قم، خراسان شمال، کهکیلویه و بویراحمد، قزوین، لرستان، کردستان، فارس، اردبیل، گلستان، کرمانشاه، مرکزی، یزد، زنجان، بوشهر، سمنان، هرمزگان، همدان، خراسان رضوی و خوزستان رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند.

کمترین میزان افزایش فشار مصرف اینترنت هم مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، مازندران و گیلان و در نهایت کرمان است که کمترین میزان افزایش مصرف اینترنت را بعد از شیوع ویروس کرونابه خود اختصاص داده است.

titrebartar.com