پنج شنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷

انتقاد دانشجو معلمان از ناکارآمدی دانشگاه پیام نور در تربیت معلم

انتقاد دانشجو معلمان از ناکارآمدی دانشگاه پیام نور در تربیت معلم
در راستای انتشار نامه ای مبنی بر پیشنهاد خدمت رسانی دانشگاه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان در قالب خرید خدمات و تربیت معلم؛ دانشجو معلمان طی نامه ای ازناکارآمدی دانشگاه پیام نور در تربیت معلم و مشکلات ناشی از آن سخن گفتند.

به گزارش تیتربرتر؛ به دنبال انتشار نامه‌ای در فضای مجازی مبنی بر  پیشنهاد دانشگاه پیام نور برای خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان  که بر این اساس،  این دانشجویان حدود 100 واحد درسی با 6.5 سال تحصیلی را با رعایت ضوابط آموزشی عالی در دانشگاه پیام نور تحصیل کرده و دروس تخصصی و پایه را فرا  بگیرند سپس دروس تربیتی  یا سال چهارم تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داده و از دانشگاه مزبور دانش آموخته خواهند شد و به نوعی دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان خدمت رسانی خواهد کرد.

لازم به یادآوری است؛ دانشگاه فرهنگیان سال 91 با هدف تربیت معلم مورد نیاز آموزش و پرورش  پایه‌گذاری شد اما هم‌اکنون زمزمه‌هایی از تغییر روش پذیرش دانشجو شنیده می‌شود هر چند که این ماجرا سابقه دارد و پیش از این "اواخر سال 96 "  تلاش شد تعهد خدمت دانشجو معلمان حذف شود که البته با مخالفت مجلس این اتفاق نیفتاد و حالا چند سال بعد تلاش می‌شود تا با کاستن از بار دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیت معلم به تدریج در مسیر تضعیف آن حرکت کرد.

البته سرنخ این تصمیم را می‌توان در صحبت‌های طاهره عدل بند معاون سازمان برنامه و بودجه دید که  بهمن 98 گفته بود: " با توجه به کمبود نیروی انسانی و با  هدف استفاده بیشتر از خدمات آموزشی معلمان، از سال آینده پذیرش در دانشگاه فرهنگیان مشروط بر اختصاص نیافتن دوره تحصیل در سابقه خدمتی دانشجویان است.این بخشنامه جدید شامل دانشجویان فعلی و فارغ التحصیلان نمی‌شود و از سال آینده اعمال خواهد شد".

البته دانشگاه فرهنگیان از دوره سرپرستی محمود مهرمحمدی از به کارگیری روش‌هایی برای تربیت دانشجو معلمان با همراهی سایر دانشگاه‌ها خبر‌ می‌داد هر چند که قرار بود این کار با همراهی سایر دانشگاه‌های مطرح در حوزه علوم انسانی و تربیت معلم رخ دهد، اما اینکه چگونه هم‌اکنون از میان دانشگاه‌های مطرح در حوزه علوم انسانی و تربیت معلم به دانشگاه پیام نور رسیده‌اند، خود موضوع تعجب‌آور دیگری است.

بیشتر بخوانید: جزئیات دریافت اینترنت رایگان دانش آموزان

انتشار محتوای این نامه و تغییر ساز و کار دانشگاه فرهنگیان با واکنش های مختلفی روبرو شده است تا حدی که صدای دانشجو معلمان را نیز درآورد.

خواسته دانشجو معلمان انتقال زیرساخت‌های دانشگاه پیام‌نور

دانشجو معلمان در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشتند: زیرساخت‌های مادی و فیزیکی دانشگاه پیام نور به  دانشگاه فرهنگیان منتقل شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای به وزیر آموزش وپرورش خواستار عدم واگذاری بخشی از وظایف آموزشی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور شدند.

در این نامه آمده است:

احتراما، با تبریک فرارسیدن سال نو و اعیاد مبارک شعبانیه و با آرزوی سلامتی برای مردم شریف  جمهوری اسلامی ایران و پایان این ابتلا و امتحان الهی به اطلاع می‌رساند ، اخیرا نامه‌ای از سوی رئیس  دانشگاه پیام نور به دبیرخانه کمسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر خدمت رسانی دانشگاه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان در قالب خرید خدمات منتشر شده که متأسفانه دستور شما در پای آن نامه و ابلاغ به رئیس دانشگاه فرهنگیان مشاهده می‌شود.

حال نظر به انتشار  تکذیبیه دانشگاه فرهنگیان مبنی بر توافق پیرامون این نامه و باتوجه به ناکارآمدی دانشگاه پیام نور در تربیت معلم و مشکلات متعدد این طرح که پیشتر در نامه‌ای خدمت رئیس جمهور محترم مطرح و رونوشت آن برای شما ارسال شده بود، انتظار داریم:

1. وزارت آموزش و پرورش بر اساس تضاد این طرح با اسناد بالادستی به خصوص سند تحول بنیادین و منویات مقام معظم رهبری همچنین به دلیل تضاد منطقی با مفهوم تربیت معلم، رسماً مخالفت خود را با این طرح که موجب نارضایتی خیل عظیم علاقه مندان به آینده نظام تعلیم و تربیت شده است، اعلام داشته و مجاهدانه در راستای مقابله با آن ورود نمایید. 

2 .به عنوان نائب رئیس هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان و عضو هیئت دولت، با آماده کردن طرحی  و پیگیری در هیئت محترم دولت، انتقال زیرساخت‌های مادی و فیزیکی دانشگاه پیام نور به  دانشگاه فرهنگیان را که قبلاً نمونه آن مانند واگذاری آموزشکده‌های فنی از وزارت آموزش و  پرورش به وزارت علوم مسبوق به سابقه بوده است، دنبال فرمایید.

واکنش فراکسیون فرهنگیان مجلس

در این رابطه رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس به صراحت اعلام کرده است که  با تمام قوا در برابر هر تصمیمی که منجر به تنزل جایگاه آموزش و پرورش کشور، فرهنگیان و به ویژه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول بنیادین ایستاده‌ایم و در این راستا از تمام ظرفیتهای قانونی استفاده می‌کنیم.

حاجی بابایی ادامه داد: به نظر می‌رسد، عده‌ای به شدت علاقمند هستند که، آموزش و پرورش را کاملاً خصوصی کنند، این در بکارگیری معلمان خرید خدمت، پیشنهاد ارائه دورس دانشجو معلمان در قالب خرید خدمت و سایر فعالیتهای آموزش و پرورش در این قالب مشهود است، که باید گفت، براساس اصل 30 قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توسعه عدالت آموزشی، هیچگاه آموزش و پرورش کشور خصوصی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: نجات سیستم آموزشی دولتی نیازمند تدبیر مجلس یازدهم

وی افزود: این که تلاش می شود، آموزش وپرورش را دستگاهی هزینه‌ای به جامعه معرفی کنند و با نسخه‌های اینچنینی سعی در تقلیل جایگاه آموزش و پرورش دارند، برخلاف اظهار نظر صریح مقام معظم رهبری است که به صراحت فرمودند آموزش و پرورش دستگاه هزینه‌ای نیست و در این دستگاه باید از سرمایه گذاری مادی و  انسانی دریغ نشود، چرا که هرقدر سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد، نتایج بسیار را در جامعه شاهد خواهیم بود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه همه تاکید بر تقویت دانشگاه فرهنگیان دارند؛ گواه بارز این ادعا حضور مقام معظم رهبری، در هفته معلم در این دانشگاه و صراحت ماده 63 برنامه ششم سد نفوذ ناپذیری است که هر کسی را که قصد نامبارکی برداشته باشد پشیمان خواهد کرد و از طرفی این این نگاه نازل درمورد تربیت معلمان، حاکی از بینش غلط در خصوص نظام تعلیم و تربیت  و به ویژه معلمان به عنوان اصلی ترین مولفه فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان است.