چهارشنبه, ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱
سکوت دولت ها در مورد گردشگری:

کرونا هدف صنعت گردشگری اروپا می باشد

سکوت دولت ها در مورد گردشگری:
به عقیده بسیاری از کارشناسان کرونا به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش اقتصادی جهان بعد از بحران سال ۲۰۰۸ است.

به گزارش گروه گردشگری تیتربرتر؛  اقتصاد گردشگری به‌عنوان یکی از پرسودترین حوزه‌های اقتصادی، از متأثرترین صنایع جهانی در این چالش است، بطوریکه سازمان جهانی گردشگری در دو هفته اول شیوع این بیماری درجهان، میزان خسارت وارده به این صنعت را تنها در اروپا بیش از دو میلیارد دلار عنوان کرد حال‌آنکه میزان خسارت جهانی این بیماری بر صنعت گردشگری بسیار بالاتر از این رقم است.

اقتصاد نوپای گردشگری ایران که در سال‌های اخیر نشانه‌های روشنی از رشد در این عرصه را نشان می‌داد و باور ارزآوری از این حوزه در کشور قوت گرفته بود، مستثنی از این بحران نیست. تعطیلی هتل‌ها، موزه‌ها و تأسیسات گردشگری در تمامی استان‌ها که این روزها خود را برای استقبال از میهمانان نوروزی مهیا می‌کردند، معرف این امر است.

 جاذبه‌های منحصربه‌فرد و متعدد تاریخی و طبیعی ایران مقصد بالقوه‌ای برای گردشگران خارجی است ولی بدون شک توسعه گردشگری در کنار وجود جاذبه‌ها نیازمند ارتقای سطح خدمات در این حوزه است و یقیناً برای رونق بیشتر اقتصاد گردشگری باید مؤلفه‌های گردشگری در سطح استانداردهای بین‌المللی ارتقا پیدا کند تا در کلاس جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

 ازجمله چالش‌های تقریباً همیشگی در صنعت گردشگری کشور، عدم استانداردسازی مراکز و تأسیسات گردشگری، نبود استحکام بنای برخی مراکز اقامتی، عدم امکان رزرواسیون آنلاین و پایین بودن سطح کیفی و کمی خدمات در مراکز گردشگری است که به‌صورت پیوسته از سوی معاونت گردشگری مطرح بود اما با مقاومت فعالین این حوزه مواجه می‌شد.

 ویروس کرونا شاید به‌صورت مقطعی شوک منفی بر بازار گردشگری دنیا و ایران وارد کرده اما با نگاهی دقیق‌تر و عملکردی سنجیده‌تر می‌توانیم این زمان کوتاه را فرصتی برای جبران کاستی‌ها در نظر بگیریم و استفاده مثبت از این وضعیت منفی داشته باشیم.

 آنچه مسلم است این است که شیوع ویروس کرونا به‌زودی فروکش خواهد کرد اما این تهدید می‌تواند فرصتی برای فعالین عرصه گردشگری کشور باشد تا تعطیلی تحمیلی به وجود آمده را مغتنم شمرده و با ارتقای سطح کیفی خدمات، آموزش پرسنل و تقویت تأسیسات گردشگری خود و با فرصت سفری که با پیگیری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهیا خواهد شد، میزبانی متفاوت برای گردشگران در فصل تابستان بوده و بخشی از خسارت این روزها جبران شود.»

ضربه کرونا بر گردشگری جهان

پس از اعلام ممنوعیت سفر به اروپا چه بر سر صنعت گردشگری آمد؟

پس از دستور ممنوعیت سفر از اروپا به آمریکا توسط ترامپ، صنعت گردشگری این کشور، بیشترین ضرر خود را در بیش از سه دهه تجربه کرد.

پس از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در روز پنجشنبه، به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، سفر از اروپا را به مدت 30 روز به حالت تعلیق درآورد، بازارهای بورس در سراسر جهان، سقوط عظیمی را تجربه کردند.

بنابراین، به دلیل کاهش شدید فروش، بخش‌هایی مانند خطوط هوایی، سفرهای دریایی و آژانس‌های رزرو آنلاین، ضررهای عمیق‌تری نسبت به بازار کلی متحمل شدند و بدترین وضعیت برای صنعت گردشگری آمریکا از سال 1987 رقم خورد.

در حالی که ارزش سهام گروه صنعتی داو جونز، S&P 500 و Nasdaq در روز پنجشنبه بین 9 تا 10 درصد کاهش یافته، سه شرکت بزرگ مسافرتی دریایی، به دلیل بسته شدن خطوط هوایی، بیش از 30 درصد ضرر کرده‌اند.

در نمودار ارائه شده، تغییر ارزش سهام در برخی از شرکت‌های صنعت گردشگری، پیش از بسته شدن خطوط هوایی به دستور ترامپ را مشاهده می‌کنید؛

باخت گردشگری به کرونا

ایتالیا چگونه تبدیل به کانون کرونا در اروپا شد؟

ایتالیا، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از مقصدهای محبوب گردشگری، روز ۳۰ ژانویه (دهم بهمن)، یعنی زمانی که تست ویروس کووید-۱۹ دو جهانگرد چینی در این کشور مثبت شد در زمره کشورهای متأثر از بیماری کرونا قرار گرفت و این ویروس به سرعت هزاران نفر را در این کشور آلوده کرد.

ایتالیا، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از مقصدهای محبوب گردشگری، روز ۳۰ ژانویه (دهم بهمن)، یعنی زمانی که تست ویروس کووید-۱۹ دو جهانگرد چینی در این کشور مثبت شد در زمره کشورهای متأثر از بیماری کرونا قرار گرفت  .

این دو جهانگرد مسن که به میلان و رم سفر کرده بودند به سرعت قرنطینه شدند و تمام پروازها از چین به ایتالیا لغو شد. ایتالیا به سرعت واکنش نشان داد تا این ویروس را مهار کند و نشانه‌ای یافت نشد که این دو گردشگر شخص دیگری را آلوده کرده باشند.

ایتالیا سپس چند مورد از بیماران کرونایی ایتالیایی بازگشته از چین را نیز به‌موقع قرنطینه کرد و حال آنها بهبود یافت.

با این حال رویکرد بسیاری در ایتالیا نسبت به چینیان منفی شد و موارد متعددی از تبعیض و توهین به اقلیت چینی و گردشگران اهل چین نیز گزارش شد. ۳۰۰ هزار چینی، مقیم ایتالیا هستند و در سال ۲۰۱۸ میلادی شمار گردشگران چینی بازدیدکننده از ایتالیا به ۵ میلیون نفر بالغ می‌شد.

مقام‌های ایتالیایی موفق به مهار این چند مورد پیش‌آمده شدند، اما پیش از این‌که بتوانند نفس راحتی بکشند به‌طور ناگهانی در کودونیو، در منطقه لومباردی در شمال ایتالیا، در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی میلان، موردی از یک بیمار کرونایی ظاهر شد که هیچ ارتباط مستقیمی با چین یا دو جهانگرد چینی نداشت.

بحران گردشگری ترکیه

بیمار صفر؛ بیمار یک

از آن زمان بررسی کارشناسان برای یافتن بیمارکننده آغازین، یا اصطلاحاً «بیمار صفر»، یعنی فردی که یکی از اهالی کودونیو را آلوده کرده بی‌نتیجه بوده است. مقامات، خسته از جستجو، تلاش برای پیدا کردن «بیمار صفر» را کنار گذاشتند و بر روی «بیمار یک» تمرکز کردند.

»بیمار یک»، همان فرد ۳۸ ساله از اهالی کودونیو بود که روز ۲۱ فوریه (دوم اسفند) با مشکل تنفسی به بیمارستانی در لومباردی مراجعه کرد اما از آنجا که هیچ تماسی با چینی‌ها نداشته پزشکان در ابتدا بیماری او را «ذات‌الریه» پنداشتند. این‌که او ویروس کرونا را از کجا گرفته همچنان در هاله‌ای از ابهام است

اکنون جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، این بیمارستان را مقصر بزرگ در ایجاد بحران برای کشور می‌داند و می‌گوید که مقام‌های این بیمارستان با عدم رعایت دستورالعمل‌های فوریت‌های پزشکی باعث شدند که «بیمار یک» ۳۶ ساعت در بیمارستان بماند و ۱۳ نفر دیگر را به کرونا آلوده کند.

حدود ۲۰ روز بعد از مراجعه آن فرد به بیمارستان در لومباردی، تعداد مبتلایان در ایتالیا طی دو هفته از صدها نفر به هزاران نفر رسید. ایتالیا از آن زمان بر روی شهروندان، بیش از ۳۶ هزار و ۳۵۹ آزمایش کرونا انجام داده که بسیار بیشتر از هر کشور اروپایی دیگر است.

شهر کوچک کودونیو به همراه ۹ شهرستان مجاور، یعنی جمعاً ۴۷ هزار نفر، از ۲۳ فوریه در قرنطینه کامل به‌سر برده‌اند اما این اقدامات افاقه چندانی نکرده و پس از آن، قرنطینه کل شمال ایتالیا هم جواب نداده و اکنون کار به بستن اماکن عمومی در سراسر کشور رسیده است.

سال ۲۰۲۰ و اوج‌گیری پروازها به چین

اکنون ایتالیا با بیش از ۹ هزار مورد ابتلا و ۴۶۳ قربانی، بیش از هر کشور دیگری در اروپا با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شده است.

برخی منابع، گسترش سریع کرونا در این کشور را در چارچوب ارتباط هوایی زیاد ایتالیا با چین توضیح می‌دهند که به باور آنها باعث پخش ویروس در نقاط مختلف، «مدت‌ها» پیش از شناسایی موارد اولیه مذکور شده است.

ایتالیا در میان کشورهای اروپایی بالاترین تعداد پرواز به چین را داشته به‌طوری‌که شمار پروازها بین دو کشور اوایل سال جاری میلادی سه برابر شد. این امر پس از آن رخ داد که دو کشور در آغاز سال نوی میلادی تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش گردشگری دوجانبه امضا کردند.

اکنون برآوردهای اولیه حاکی است که ایتالیا قرار است ۸٫۳ میلیارد دلار از درآمدهای گردشگری خود را به خاطر کرونا از دست بدهد.

خشم و فرار

در همین اثنا، جامعه ایتالیا با تنش زیادی روبه‌روست. بسیاری از اهالی جنوب این کشور که به عنوان مهاجر کاری در نیمه صنعتی‌تر شمالی کشور مشغول به‌کار بوده‌اند، پیش از برقراری کامل قرنطینه شمال به سوی جنوب شتافته‌اند و نگرانی از شیوع بیشتر کرونا در جنوب را هم با خود به این مناطق آورده‌اند.

بسیاری از چهره‌های تلویزیونی در این کشور با عصبانیت در برنامه‌های خود این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر تمامی مدارس و دانشگاه‌های کشور در تمام این مدت بسته بوده چرا دفاتر و ادارات همچنان باز بوده است.

از زندان‌های ایتالیا نیز خبر می‌رسد که در زندان‌های مختلف این کشور به خاطر ترس از کرونا شورش برپا شده و ده‌ها نفر نیز موفق به فرار شده‌اند. تاکنون ۱۱ زندانی جان خود را از دست داده‌اند که تعدادی از آنها پس از غارت درمانگاه‌ها به خاطر مصرف بی‌رویه دارو جان باخته‌اند.

از سویی دیگر، خبر ابتلای نیکولا زینگارتی، رهبر حزب دموکرات ایتالیا، به کرونا به هراس از ورود این ویروس به محافل سیاسی کشور نیز دامن زده است. رئیس کل ارتش این کشور نیز به کرونا مبتلا شده است.

در همین فاصله، ردیابی منشأ انتشار ویروس کرونا در دست‌کم ۲۷ کشور دیگر به ایتالیا و شهروندان ایتالیایی می‌رسد. به‌جز بسیاری از کشورهای اروپای غربی، کرونا از ایتالیا به روسیه و اوکراین در شرق اروپا، به هند، اسرائیل و اردن در آسیا، به مراکش، تونس، آفریقای جنوبی و نیجریه در قاره آفریقا و به آرژانتین، مکزیک، جمهوری دومینیکن، و برزیل در قاره آمریکا سرایت کرده است.

شهر-کشور واتیکان، مقر اصلی کلیسای کاتولیک رومی که در داخل شهر رم واقع شده اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این شهر را روز ششم مارس (۱۶ اسفند) گزارش کرد.
با این وجود، واتیکان همچنان ورود به کلیساهای جامع خود را برای دعا و عبادت باز گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که روز سه‌شنبه، همزمان با اعلام تعطیلی کامل کشور، پاپ فرانسیس از کشیش‌های کاتولیک خواسته تا «جرأت داشته باشند» و «برای کمک به بیماران کرونایی» با آنها ملاقات کنند.با وجودی که اقدامات شدید ایمنی در چین و کره جنوبی در حال حاضر باعث کاهش تعداد روزانه مبتلایان به کووید-۱۹ شده اما چنین نویدی از دو کانون بزرگ دیگر ویروس، یعنی ایران و ایتالیا، به گوش نمی‌رسد.

روز یک‌شنبه تدروس گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که ایتالیا در اروپا استثنا نیست و کشورهای دیگر اروپایی هم اگر اقدامات سریع و شدیدی انجام ندهند «ممکن است با بهت و تعجب شاهد تبدیل شدن کشورشان به کانون ویروس شوند».

تاثیر کرونا بر بخش گردشگری ژاپن و فرانسه

شیوع کرونا و سکوت معنادار دولت ترکیه

افول گردشگری پاشنه آشیل اقتصاد ترکیه است و اکنون این سوال جدی مطرح است، دولت ترکیه در این شرایط که درگیر بحران  تجاوز نظامی به سوریه و همزمان تنش در روابط با اتحادیه اروپا در خصوص پرونده مهاجران و کرونا است، آیا از درآمدهای هنگفت این صنعت چشم‌پوشی می‌کند؟ و ورود گردشگران را که می تواند عامل مهمی برای شروع گسترده کرونا در این کشور باشند، محدود می‌کند؟

شیوع کرونا در سراسر جهان حتی مناطق بسیار دور افتاده به یک بحران جهانی تبدیل شده و افکارعمومی را در ترکیه نگران و مضطرب کرده است اما به نظر می رسد دولتمردان آنکارا که در بحران خودساخته تجاوز نظامی به خاک سوریه هستند، همچنان ترجیح می‌دهند به سیاست سکوت و پنهان کاری ادامه دهند تا با بحرانی دیگر روبرو نشوند.

دولت ترکیه در ابتدای شیوع کرونا همانند دیگر کشورهای جهان تدابیری را برای مقابله با این ویروس اتخاذ کرد، اما از یک سو مشخص نیست در شرایطی که اقتصاد ترکیه به شدت وابسته به صنعت گردشگری است، آیا ورود گردشگران به این کشور متوقف شده یا نه و از سوی دیگر در خصوص ورود و شیوع کرونا در ترکیه نه تنها دولتمردان بلکه احزاب و رسانه‌های این کشور هم تاکنون سکوت کرده‌اند.

دولت ترکیه مانند کشورهای دیگر برنامه‌هایی مانند کنترل مسافران ورودی، توقف پروازها به چین و تبلیغات رسانه‌ای برای مقابله با کرونا را در دستور کار دارد، اما هنوز حاضر نشده است در خصوص مبتلایان و فوت شدگان احتمالی اطلاع رسانی کند و این در حالی است که این ویروس بیش از ۸۵ کشور جهان را فراگرفته است.

همچنین هنوز بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری این کشور متوقف نشده است و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران آگهی برگزاری کنسرت‌ و رویدادهای مشابه را پخش می‌کنند در حالیکه دولت ترکیه به طور رسمی پروازهای ورودی از ایران را متوقف کرده است.

واقعیت‌های مجازی

رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی تنها فرصتی برای مردم ترکیه هستند که هر از گاهی پرده از ابتلای شهروندان این کشور به ویروس کرونا بر می‌دارند اما وزارت بهداری و دیگر مقامات محلی این کشور موظف هستند بلافاصله این اخبار را رد و به نحوی توجیه کنند.

در روزهای گذشته در رسانه‌ های اجتماعی ترکیه اعلام شد که یک گردشگر سنگاپوری مبتلای به کرونا به ترکیه آمده است اما وزیر بهداری ترکیه با حضور در تلویزیون ترکیه در صدد توجیه برآمد و گفت که این مسافر ترانزیت بوده و با هواپیمای ترکیش ایر به مقصد ثالثی پرواز کرده است.

کارشناسان در واکنش تاکید کرده‌اند، ورود این مسافر به فرودگاه ترکیه  و ارایه گذرنامه و حتی ماندن چندین ساعت در بخش ترانزیت فرودگاه می‌تواند عاملی برای ورود ویروس کرونا باشد ولی وزیر بهداری ترکیه در این خصوص سکوت کرده و تنها به مساله قرنطینه کادر پروازی اشاره کرد.

درحالی که مقامات رسمی ترکیه تاکنون حاضر نشده اند در خصوص ابتلای شهروندان این کشور و یا فوت شدگان احتمالی اطلاع رسانی کنند اما مساله کمیاب و گران شدن ماسک و مواد ضدعفونی کننده و صادرات این اقلام توسط سودجویان انتقاد مردم را در رسانه‌های اجتماعی را در ترکیه به همراه داشته تا جایی که دولت ترکیه برای جلوگیری از خروج ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست بکار شد و پنج شرکت بزرگ تولید کننده ماسک های طبی را جریمه کند.

افول گردشگری پاشنه آشیل اقتصاد ترکیه

افول گردشگری پاشنه آشیل اقتصاد ترکیه است و اکنون این سوال جدی مطرح است، دولت ترکیه در این شرایط که درگیر بحران  تجاوز نظامی به سوریه و همزمان تنش در روابط با اتحادیه اروپا در خصوص پرونده مهاجران و کرونا است، آیا از درآمدهای هنگفت این صنعت چشم‌پوشی می‌کند؟ و ورود گردشگران را که می تواند عامل مهمی برای شروع گسترده کرونا در این کشور باشند، محدود می‌کند؟ درآمد ترکیه از محل صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ میلادی  برابر ۳۴.۵ میلیارد دلار بود و ترکیه هدف خود در سال ۲۰۲۰ را ۴۱ میلیارد دلار اعلام کرده است.

اقتصاد برخی از مناطق ترکیه بطور کلی وابسته به گردشگری است و عدم ورود گردشگران خارجی اقتصاد ترکیه را با معضل جدی مواجه خواهد کرد.

قبل از شیوع کرونا ترکیه در ماه ژانویه پذیرای حدود یک میلیون و ۷۸۷ هزار مسافر و گردشگر خارجی بود که رقم یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۶.۱۱ درصد افزایش داشت.

در روزهای گذشته در مقاله ای در روزنامه ملیت به احتمال بروز بحران در صنعت گردشگری ترکیه پرداخته شده و آمده که اولین ضربه به صنعت گردشگری ترکیه در نوروز خواهد بود، زمانی که صدها هزار گردشگر از سراسر جهان به ویژه ایران نتوانند وارد خاک ترکیه شوند.

ملیت با اشاره به اینکه گردشگران ایرانی برای ترکیه اهمیت بسیاری دارند، نوشت: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیون و ۹۶۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه آمدند که با احتساب افرادی که از صبح تا شب در ترکیه مانده‌اند این رقم به ۲.۵ میلیون نفر می رسد.

در سال گذشته میلادی روسیه با پنج میلیون و ۱۷۹ هزار، آلمان با چهار میلیون و ۱۹۴ هزار، بلغارستان با دو میلیون و ۶۲۵ هزار، انگلستان با دو میلیون و ۱۵۷ هزار و گرجستان با یک میلیون و ۹۸۴ هزار نفر پنج کشور نخست در ارسال گردشگر به ترکیه بودند. ایران با یک میلیون و ۹۶۰ هزار نفر در این رده بندی در ردیف ششم جای داشت.

باید دید در روزهای آینده دولت ترکیه با این موضوع چطور مواجه خواهد شد، آیا سرانجام خطر همه‌گیری کرونا در این کشور، ترکیه را مجبور به آماردهی شفاف خواهد کرد یا صنعت گردشگری این کشور به مثابه بمبی برای بازتولید بیماران کرونایی تبدیل خواهد شد.