دوشنبه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ ۱۸:۲۰

پیش بینی متفاوت قیمت خودرو بعد از تعطیلات

پیش بینی متفاوت قیمت خودرو بعد از تعطیلات
خودرو نیز مانند دیگر بازارها در شب عید گرفتار رکود قیمتی شد و این امر ناشی از قرنطینه کرونایی بود و حالا کارشناسان درباره قیمت خودرو بعد از تعطیلات نوروزی پیش بینی های متفاوتی دارند.

به گزارش تیتربرتر؛ بازار خودروهای داخلی از بهمن‌ماه سال 98 جهش قیمتی را آغاز کرد. افزایش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی رخ داد که مدیران وزارت صمت بارها از افزایش عرضه خودرو به بازار و حتی افزایش تولید خودرو گفته بودند اما درنهایت افزایش تولید و عرضه نه‌ تنها منجر به کاهش قیمت‌ها نشد بلکه شیب صعودی بهای خودرو در ماه‌های پایانی‌ سال ادامه‌دار شد.

تا اینکه با شیوع کرونا میزان تقاضا در بازار شب عید به شدت کاهش پیدا کرد و در برخی از خودروها تقاضا برای خرید به صفر رسید و همین امر سبب کاهش میلیونی قیمت خودرو شد.

پیش بینی ارزانی خودرو پس از تعطیلات

در همین راستا رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا روند کاهش قیمت‌ها تا بعد از تعطیلات نوروز ادامه‌دار است؟ گفت: بازار تابع عرضه و تقاضاست، چنانچه تقاضایی برای خرید خودرو نباشد و وضعیت همانند یک ماه گذشته پیش رود قیمت خودروها نیز ارزان خواهد شد.

سعید موتمنی افزود: فعلا در ایام نوروز نیز تقاضایی برای خرید خودرو وجود ندارد، احتمالا نبود تقاضا در بازار خودرو تا پس از تعطیلات نوروز ادامه داشته باشد، همین عدم تقاضا قیمت خودروها را در بازار کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: فورد پوما؛ خودرو کراس اووری که بعد از ۲۰ سال ظاهر می شود

او اظهار کرد: قیمت خودروهای داخلی و خارجی از اول اسفند روند کاهشی داشته است. در شرایطی که جامعه دچار ویروس کروناست خریداری برای خودروها وجود ندارد. در حال حاضر اکثر مردم فروشنده خودرو هستند. معتقدیم که چنانچه این ویروس کرونا ریشه‌کن نشود قیمت خودرو به همین منوال ارزان خواهد شد.

قیمت خودرو پس از عید گران می‌شود؟

یک کارشناس بازار خودرو معتقد است: در اسفند ماه نشانه‌هایی از کاهش قیمت خودرو پس از عید دیده نمی‌شود. با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم و خودروسازان نیز در تامین قطعات دچار مشکل هستند به نظر می‌رسد که گروه‌های خودروسازی نیز پس از عید با کاهش تولید رو به رو و نتوانند نیاز مردم را تامین کنند.

بهرام شهریاری افزود: بنابراین زمانی که عرضه خودرو کاهش پیدا می‌کند قیمت خودرو در بازار به ناخواسته گران می‌شود. ما معتقدیم هیچ نشانه مثبتی مبنی بر ارزان شدن قیمت خودرو در سال ۹۹ وجود ندارد.

titrebartar.com

او با اشاره به کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ارز اظهار کرد: آنچه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سال آینده با افزایش قیمت دلار رو به رو هستیم. همچنین قیمت مواد اولیه و سایر کالاها نیز بر اساس نرخ ارز تعیین و تکلیف می‌شود چنانچه قیمت دلار گران شود قیمت خودرو نیز گران خواهد شد.

افزایش قیمت خودرو از تابستان 99

کارشناس صنعت خودرو گفت: پس از خردادماه با توجه به تقاضای تابستانی و انتقال سفر‌های نوروزی به تابستان با تقاضای زیادی برای خودرو مواجه خواهیم شد.

فربد زاوه درباره وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۹ اظهار کرد: کرونا در کسب و کار‌ها و صنایع جهان در سال ۲۰۲۰ از جمله در صنعت خودروسازی اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: به دلیل همه گیر بودن بیماری کرونا، بحران تقاضا در بسیاری از کشور‌ها ایجاد خواهد شد و بحث میزان تیراژ نیز مطرح خواهد شد و صنایع خودروسازی از نظر مالی با زیان مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: خودروهایی که در سال 98 جولان دادند

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بیماری کرونا در چین گفت: چین یکی از منابع اصلی تامین قطعات در جهان است و از نظر تیراژ نیز در مکان نخست قرار دارد و در کنار این کشور، کرونا بازار‌های سایر کشور‌ها و مناطق دیگر دنیا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه تا خردادماه که کرونا فروکش خواهد کرد با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود، بیان کرد: پس از خردادماه با توجه به تقاضای تابستانی و انتقال سفر‌های نوروزی به تابستان با تقاضای زیادی برای خودرو مواجه خواهیم شد و از طرفی به دلیل اینکه توان تامین خودروسازان آسیب پذیر است، سال ۹۹، صنعت خودرو سال خوبی نخواهد داشت.